bartje518 |
1 June 2004 00:47 |
Ik had van Tyskie toch minimaal verwacht dat hij wist dat HAVO staat voor Hoger Algemeen VOORTGEZET Onderwijs 8) MAVO is tegenwoordig samen met het VBO, tot VMBO, Voortgezet Middelbaar Beroepsonderwijs.
Ook op dit VMBO is Engels tegenwoordig een verplichte taal, gedurende 4 jaar lang. Vroeger was dit inderdaad slechts 3 jaar verlpicht, mits men dan in het examenpaket zonder Engels Wiskunde had. Havo heeft verplicht Engels gedurende 5 jaar. Van jaar 1 t/m 3 is Frans verplicht, en in de jaren 2 en 3 Duits, aangezien voor Nederlanders in 2 jaar Duits tot hetzelfde niveau te ontwikkelen is als het Frans in 3 jaar (Grammatica Duits lijkt veel meer op Nederlands dan Frans, dat een Romaanse taal is).
Vanaf het 4e jaar mag de leerling kiezen tussen Frans of Duits, en kiest 95% Duits. (spreek en luistervaardigheid, lees en schrijfvaardigheid krijgt slechts een deel) Bovendien is het voor Nederlanders nu eenmaal veel belangrijker dan Frans. In ieder geval in de regio waar ik woon dan. Ook is Duitsland Nederlands belangrijkste handelspartner. Dat toeristen in Frankrijk het Frans nauwelijks machtig zijn, so what? Spreken toeristen in Nederland Nederlands dan? De personen die met Fransen via hun werk te maken hebben dienen Frans te spreken. Frankrijk is namelijk een groter land dan Nederland. Je kunt van Fransen niet verwachten dat zij zich aanpassen aan een taal die wereldwijd slechts door 22 miljoen mensen gesproken wordt. Maar voor meer dan 90% van de Nederlanders is het in hun leven nauwelijks relevant om Frans te spreken. Studies zijn zelden in het Frans, via hun werk hoeven ze geen Frans te spreken, en om een pilsje in Frankrijk te kunnen bestellen hoeft iemand voor mij geen Frans te spreken.
Duits daarentegen is voor ons makkelijker aan te leren (zeker qua spreken en luisteren). VWO doet 6 jaar Engels, 6 jaar Frans (vanaf 4e alleen lezen en schrijven?!) en 5 jaar Duits (ook vanaf 4e alleen lezen en schrijven).
|