![]() |
Citaat:
Terugkomend op jou argument: Volgens jou zijn er 4 scenario's, maar dat klopt niet want je hebt maar 3 deuren, dus maar 3 gokkansen. Dus maar 3 scenario's. Het maakt niet uit welke verliezende deur de quizmaster kiest, het blijft een verliezende deur. Anyway... Scenario 1 en 2 (zoals jij hierboven uitlegt) zitten dus in één beurt. Ik kan het heel kort uitleggen: je hebt meer kans om een verliezende deur te kiezen (2), dan een winnende(1) en omdat de quizmaster er altijd een verliezende bij uithaalt, heb je volgens logische beredenering meer kans om te winnen als je wisselt. maargoed, als jij het niet begrijpt, dan begrijp je het niet. ieder z'n ding. |
Je hebt inderdaad maar 3 deuren, maar bij de goede deur heeft de spelleider nog de keuze om 2 verschillende deuren weg te halen, waardoor er dus wél 4 scenario's zijn.
Om heel simpel mijn argument terug te halen en het nog makkelijker te maken.. Uiteindelijk blijven er twee deuren over: een goede en een slechte. Twee deuren, waarvan 1 goed: Een kans van 1 op 2 toevallig? Maargoed, we zijn en worden het niet eens, dus ik denk dat we ons allemaal de moeite kunnen besparen. |
lief kind:
Je weet niet of je de winnende deur hebt of de verliezende. volgens de kansen is het alleen wáárschijnlijker dat je een slechte hebt. kans is groter te winnen met switch. heus. Dit is geen kwestie van eens/oneens...(mening) Dit is een kwestie van ik heb gelijk, jij hebt ongelijk. (feit) nu regaeer ik niet meer. 3 scenario's. |
Citaat:
Jouw denkfout (Impressions) zit erin dat jij denkt dat er 4 kansen zijn. Toch zijn er maar 3 kansen: je hebt de keuze uit drie deuren. Je hebt helemaal in het begin toch ook geen kans van 1/4 om de juiste deur te kiezen, maar van 1/3?! Over die scenario's: dat gaat over de opvatting van het woord. Maar als je hiermee kansen bedoelt, en je winstkansen wil berekenen, zijn er maar 3. |
Impressions: stel dat er 100 deuren zijn. Achter één deur zit een prijs. Jij wijst deur 1 aan. De quizmaster opent 98 andere deuren waarachter niks zit, en jij mag kiezen: je blijft bij deur 1, of je verandert naar de overige gesloten deur.
Maakt het dan volgens jou ook niet uit of je wisselt, of bij deur 1 blijft? |
weet de quizmaster dat in 1 van die twee deuren de prijs zit?
|
Citaat:
Ik heb het er ff bijgezet ;) |
okey, volgens mij snap ik hem, uitleggen gaat alleen een probleem worden ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat denk jij dan? Dat de kans van 1/100 opeens naar 98/100 gaat ofzo? |
Citaat:
Weet je, als je zelfs hiervan zo overtuigd bent, wil ik wel eens een testje doen met jou. Ik kies een cijfer van 1 tot 100. Daarachter zit de prijs. Ik laat dat cijfer aan iemand anders, een objectieve persoon, weten. Dan mag jij een cijfer kiezen. Ik schakel de overige 98 cijfers uit en geef je de overblijvende cijfers. We doen dit bv. 10 keer. Dan zullen we zien hoever je komt door wel of niet te wisselen. Deal? |
ik wil wel objectief zijn
|
Citaat:
Impressions? *edit* als je wil meedoen, moet je wel altijd dezelfde keuze maken (dus OF altijd wisselen, OF altijd bij je keuze blijven). Zo zijn de resultaten duidelijker. |
dit is prachtig! ik wed 5 euro op Saarah
|
Ok. Een getal van 1 tot 100 en ik wissel eerst 10 keer niet, dan 10 keer wel.
Volgens jouw theorie zou ik dus bij het wisselen dus 9,9 (=10) de goeie moeten hebben en zonder wisselen 0,1 (=0) goed hebben? Volgens mijn theorie zou ik zonder wisselen én met wisselen 5 keer goed hebben. Ik vind het wel een laag aantal pogingen om te doen, maar anders is het zo'n gedoe. |
Citaat:
maar wacht heel ff, ik moet ff wendy op msn hebben :p wendy, kom online!! ;) |
Toch heb ik het gevoel dat ik erin geluist word door jullie. :p
|
Begin maar, dus eerst niet wisselen hé...
Kies maar een getal. Babydress is mijn getuige, trouwens. :p |
69, haha.
|
Ik ben hier! :+
|
Je kiest 69. Ik open alle deuren behalve 4. Jij wisselt NIET.
Je hebt géén prijs. Het zat achter 4. Winst: 0/1 Kies maar een volgend getal. |
Is het niet een idee dat jij nu 9 resterende cijfers aan Babydress en/of Ash-hoole geeft en dat ik dan daarna 9 cijfers hier neerzet?
|
Citaat:
Ik heb de 9 cijfers gegeven. Post jij die van jou maar.. |
ik heb ze, impressions
|
Impressions? :p
|
Ik moet zo dadelijk weg :p dus ik ga even aan iemand anders vragen of hij/zij 9 cijfers wilt posten. Dat komt op hetzelfde neer hé. :)
|
:')
|
We hebben het Saduf gevraagd, dus. ;)
Zijn lijstje, en daaronder de juiste nummers: 10 20 30 40 50 60 70 80 90 58 41 60 2 7 89 36 33 91 Dus, als je mijn eerste scenario volgt, is zijn winst 0/10, want hij heeft niet gewisseld. Volgende scenario: hij wisselt wél. Dan wint hij dus, als hij EEN ANDER nummer zegt dan ik. (Vb: de prijs zit achter deur 1. Hij wijst naar deur 2. Ik open alle deuren behalve deur 1 en 2, er zit niets achter. Hij wisselt, gaat dus naar deur 1. Hij wint). Saduf, wil je nog even 10 cijfers (van 1 tot 100) posten? Ik heb mijn getallenrij al aan Babydress doorgegeven. |
Zijn cijfers, met daaronder de juiste cijfers:
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 89 2 36 25 47 8 54 65 89 10 Conclusie: winst als hij wisselt: 10/10 (Om het eerste voorbeeld uit te werken: hij wijst naar deur 10. Ik open alle deuren, behalve 89. Hij wisselt naar deur 89 en wint). Algemene conclusie over dit experiment: Winst als hij niet wisselt: 0/10 Winst als hij wel wisselt: 10/10 Dit komt overeen met de kans van 1/100 als hij niet wisselt, en van 99/100 als hij wél wisselt. Impressions, heeft dit je overtuigd? |
Hmm. Ik vermoed doorgestoken kaart 8)
|
Citaat:
|
Nu moet ik weg. Dus denk er nog maar eens goed over na :p
|
worden jullie nu nooit moe van jezelf?
|
Citaat:
|
in de praktijhiiijjjkkkk
|
Citaat:
Damn, begrijp je het nu nog altijd niet? Om het even met die 100 deuren uit te leggen: als je niet wisselt, MOET je de deur kiezen waarachter de prijs staat. Die kans is 1/100. Dat heb ik jullie net laten zien in die test. Ben je echt zo dom of wil je je ongelijk niet toegeven? 8) Ik ben in dit topic naïef genoemd en belachelijk, maar ik denk dat jullie nu toch stilaan moeten toegeven dat ik gelijk had/heb. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je het nog altijd niet begrijpt na die test, dan ga ik het echt niet nóg eens uitleggen. Dat experiment was wel een goed bewijs dat de theorie klopt, dacht ik zo. |
Het experiment klopt, maar toch heb ik nog steeds mijn twijfels..
|
Zoals ik al zei, 50% kans om te winnen.
|
Damn, als jullie het zelfs zo niet geloven. :o
Ik probeer het een allerlaatste keer (:') ) met het geval van de drie deuren. Als je verkeerd kiest, wordt de quizmaster gedwongen je naar de goede deur te leiden, als je wisselt toch. Want jij staat bij een verkeerde deur, dus blijft er nog een goede deur én een verkeerde deur over. En de quizmaster moet altijd een verkeerde deur openen, dus hij opent de verkeerde deur. Als jij dan wisselt, heb je gewonnen. En aangezien je een kans van 2/3 hebt dat je verkeerd kiest, heb je ook een kans van 2/3 om te winnen als je wisselt. Als je toch van de eerste keer de juiste deur kiest, mag je niet wisselen. Maar die kans is maar 1/3. |
Citaat:
|
50% zeg ik je. Het is heel simpel.
Je wint wel of je wint niet. 50 - 50 |
Citaat:
|
koppig kereltje die sander zeg
|
Citaat:
|
Sander: kun je dan de uitslag van ons experiment verklaren? Dat was duidelijk geen 50%, wel? :?
|
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:51. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.