![]() |
Maman m'a dit que je peux
|
Mocht ik ook snappen wat die zegt zal die misschien nog leuk worden :?
|
Citaat:
1e jaar frans: maman m'a dit que je peux= mama heeft me gezegd dat ik mocht |
het werkt niet zo goed bij mij :s
|
Citaat:
|
snap niet wat er grappig aan is:{
|
WHAHAHAHAHAHA
ik vind m leuk :d |
Citaat:
:d :'( :d kut filmpje :{ |
Je doet er echt alles aan om mij belachelijk te maiken of niet?:d
8| |
wil je da tik m uitleg Little Angel?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je dat filmpje bekijkt moet je op een gegeven moment toch wel snappen wat dat joch zegt. Hoe dan ook, ik vind het filmpje te flauw voor woorden.
|
Hehe.. als je die niet snapt, dan heeft je docent Frans hopeloos gefaald... :p sorry
Is op zich wel een goede reclame.. :yes: |
ik kan er wel om lachen :)
|
Citaat:
|
Whahahaha ik vind hem echt grappig :+ Dat jongetje is cool :)
|
lol hansaplast, dat zijn hier pleisters :+
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wheheh. Dan ga ik m ook niet uitleggen hoor :p |
Citaat:
|
Citaat:
Btw,ik ga praktisch elk jaar naar france en elk jaar heb je die arrogante hollanders die zelfs de moeite niet doen om een andere taal te spreken maar gewoon de plaatselijke bevolking in het nederlands aanspreken... :wave: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
frankrijk ligt ook zow dicht bij voor ons dat het ontzettend nuttig is om frans te kunnen, en dan nog het was geen verplicht vak dus ik heb het niet gedaan weet toch wel zeker dat de cijfers rond de 2 a 3 zouden zijn en in belgie heb je onder in nog dat ze frans praten dus voor jullie is het ook nuttig, en daarom kan ik (een beetje :p) duits :) |
Citaat:
|
Citaat:
En in België moeten we normaal gezien frans,engels én duits kunnen... |
Citaat:
mja ik ken niet zo goed Frans, wel een beetje ofzo. Als ik op vakantie ga kan ik me wel behelpen met toeristenfrans :z |
Citaat:
|
daarbij betekend pouvoir "kunnen" en niet "mogen"
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het gewoon belangrijk dat je je toch overal een beetje kan uitdrukken, dat je dus van alles toch een basiskennis hebt.. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Belgen.. ze kunnen niet eens fatsoenlijk Nederlands.. |:( :aai: :+ |
Citaat:
|
Citaat:
iets mogen pouvoir [ww.] (être capable de) kunnen in staat zijn vermogen pouvoir [ww.] (avoir la permission) mogen pouvoir [le ~ (m)] (autorité) bevoegdheid [de ~ (v)] bevoegd zijn pouvoir [le ~ (m)] (autorité) macht [de ~] gezag [het ~] pouvoir [le ~ (m)] (autorités) gezaghebbers [de ~ ,mv.] autoriteiten [de ~ ,mv.] gezag [het ~] pouvoir [le ~ (m)] (domination) autoriteit [de ~ (v)] heerschappij [de ~ (v)] macht [de ~] gezag [het ~] pouvoir [le ~ (m)] (force) kracht [de ~ ,het ~] vermogen [het ~] macht [de ~] pouvoir [le ~ (m)] (mandat) mandaat [het ~] volmacht [de ~] procuratie [de ~ (v)] vergunning [de ~ (v)] licentie [de ~ (v)] pouvoir [le ~ (m)] zeggenschap [de ~ (v) ,het ~] voogdij [de ~ (v)] tada :) |
Citaat:
|
Citaat:
Btw,ik heb ook geen engels meer,en ik doe technisch...maar ik denk wel aan avondonderwijs voor mijn talen, want ik haat het om mezelf niet te kunnen uitdrukken :p (ik wil in elke taal van mnen tak kunnen maken ;) ) Tyskie: Gewoonte van het zo te zeggen,sorry :$ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En hoeveel Russen? En hoeveel Chinezen? Ik denk niet dat zij die o zo belangrijke taal erg missen.. :z Overigens vind ik wel dat men in Nederland wel wat basisfrans moet kunnen spreken. Maar van de bouwvakker die een jaar lang hard werkt om naar Frankrijk op vakantie te kunnen kun je dat iig niet verwachten. :z En hetzelfde zal waarschijnlijk voor den Belgische bouwvakker gelden. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben altijd van mening: ga je op reis, pas je dan aan en doe tenminste wat moeite. kan je geen frans, probeer dan engels. |
Citaat:
Bootje, 't is altijd belangrijk om van uwen tak te kunnen maken eh meid,knoopt da maat goed in uw oren ;) Maar k heb een heel goede basis van engels gehad ja :) 4 of 5 jaar engels, weet het eigenlijk niet meer... |
Citaat:
|
Citaat:
Gaat het om een afgelegen plaatsje.. tja, dan is het niet logisch dat die Fransman Frans spreekt en zal men zich moeten redden met gebarentaal.. Als jij op wereldreis gaat, dan leer je toch ook niet Zimbabwaans, omdat die kerel uit Zimbabwe waarschijnlijk geen Nederlands zal spreken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Overigens staan Nederlanders er volgens mij in het buitenland bekend om dat ze hun talen spreken... :z
En natuurlijk zijn een stel die geen Frans (of Engels) spreken niet representatief voor de gemiddelde Nederlander of Belg... Hier in Nederland krijg je ook gewoon Engels, Nederlands, Frans en/of Duits op de middelbare school.. :z |
Citaat:
En in Rusland krijgen ze vanaf hun 11jaar Frans.. En ik vind het ook belangrijk dat je je toch kan uitdrukken als je in een ander land bent, daarom ga ik vanaf volgend jaar Spaans leren (naast Engels, Duits & Frans dat ik al kan).. En mss dat ik later nog Russisch in avondschool ga volgen maar dat lijkt me echt moeilijk (al letters worden anders uitgesproken, zijn gewoon anders:s) |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga elk jaar naar Frankrijk, of Spanje en kan me niet meer herrinneren wanneer ik een Nederlander hoorde,die werkelijk frans of engels kon... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik had wel een van die talen eerder kunnen laten vallen, maar dan had ik nog minimaal 2 jaar Duits en 3 jaar Frans gehad volgens mij. Op laag niveau moet je volgens mij inderdaad kiezen, maar ik geloof niet dat ze bij jullie op het laagste niveau wel 4 jaar Duits krijgen (bijvoorbeeld). Frans ligt natuurlijk anders in België, omdat het halve land Franstalig is. |
Citaat:
|
Engels is een van de officiële talen in Zimbabwe.
|
Citaat:
Als jij niet inziet dat je aan het generaliseren bent, zal ik dan maar niet aannemen dat alle Belgen zo'n bord voor hun kop hebben? :z |
Citaat:
Maar hier krijg je van je 10 jaar frans, en van je 13 jaar engels,in het aso toch... Blijf je ASO volgen, heb je in totaal 8 jaar frans en 5 jaar engels gehad, doe je TSO heb je nog altijd 8 jaar frans en op zijn minst 3 jaar engels gehad... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En zoals ik al zei is het logisch dat jullie veel onderwijs in de Franse taal krijgen, aangezien jullie halve land Frans spreekt als moedertaal.. :z Voor Nederlanders is het een secundaire taal, van evenveel belang als het Duits. Duits is wellicht nog belangrijker, omdat Nederland veel meer handelsbetrekkingen heeft met Duitsland dan met Frankrijk... Daarom dat men op het laagste gangbare niveau volgens mij de keuze heeft tussen Frans en Duits en dat men op hoger niveau een minimale basis van het Frans en Duits onderwezen krijgt, waarna men kan kiezen in welke taal men zich verder ontwikkeld. Beide kan natuurlijk ook, dat is afhankelijk van je gekozen richting.. Een technisch ingesteld persoon zal de talen natuurlijk niet zo ontwikkelen en een taalmens kiest voor beide talen. Dat alles naast het verplichte Engels natuurlijk.. |
Citaat:
Citaat:
Je noemt dit geen generaliseren?!? |
Citaat:
Ik kan begrijpen dat frans voor jullie minder belangrijker is, maar toch blijft 't een wereldtaal, en moet je toch enkele van je wereldtalen echt wel onder de knie hebben... |
Citaat:
|
Citaat:
me pa en ik snappen er geen hol van |
Citaat:
|
Citaat:
TSO: Technisch Secondair Onderwijs BSO: Beroeps Secundair Onderwijs Helpt dit? Het aso,tso en bso dus... |
Citaat:
Wat Pakspul waarschijnlijk niet begrijpt -en ik ook niet- is hoe jullie schoolsysteem werkt... Ik kan wel gaan zeggen dat men op het VWO en HAVO 6 en 5 jaar lang Engels krijgt en dat ik niet precies weet hoe het op de voormalige MAVO (nu TL etc ofzoiets) zit, maar dat ik geloof dat men daar ook wel enkele jaren Engels krijgt... Maar snap jij het dan nog? Probeer het dus in algemenere termen te verwoorden. (ah je hebt het al uitgelegd :D) En :thumbsup: dat je toch wel toegeeft dat je aan het generaliseren was. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Tyskie, kan je ff uitleggen hoe jullie schoolsysteem er aan toe gaat? Dat maakt 't allemaal iets makkelijker :) |
Citaat:
Maar... euhm ik vond het wel een leuk filmpje :p :+ *noteert in boekje: geen franse filmpjes meer op forum zetten, leidt tot discussies* |
Citaat:
zodra je in het hoger onderwijs komt, met welke richting dan ook, krijg je ook veel literatuur in het engels. dus ik vind het niet meer dan logisch dat je verplicht engels krijgt met welke stroming je dan ook maar hebt. |
Citaat:
|
Citaat:
K heb 't filmpje niet kunnen zien, maar k vond het wel een interessante discussie ;) Maar nu *off is* Bye ppl :* |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
niet welke vervolg studie je later gaat doen. en ja der zijn ook studies waarbij de literatuur die je krijgt voornamelijk nederlands is, maar bij de meeste krijg je toch ook wel engelse literatuur enzo. |
Citaat:
|
Citaat:
Iedereen begint op de basisschool... Alle niveaus (uitzonderingen daargelaten) bij elkaar.. Hierna gaat men naar de middelbare school. Hoogste niveau is dan het VWO (Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs), dat bestaat uit: • Gymnasium (met klassieke talen) • Atheneum (zelfde niveau, zonder klassieke talen) Dan krijg je de HAVO (Hoger A??? V??? Onderwijs). Nog een niveau lager was vroeger de MAVO (Middelbaar A?? V?? Onderwijs). Dat is nu opgedeeld in het een en ander om toch iets meer verschil te maken... Het hoe en wat weet ik niet... Ik heb dus op het Gymnasium gezeten, waar men 6 jaar Engels kreeg, en minimaal 2 (of 3?) jaar Duits en 3 (of 4?) jaar Frans. Op de HAVO krijg je 5 jaar Engels en minimaal 2 jaar Duits of Frans (vraag me niet om details, daar heb ik me niet zo in verdiept). Op de MAVO kreeg je ook zeker enkele jaren (ik denk 4) Engels en ook een paar jaar Duits. Hoe het met het Frans zit weet ik niet, maar ik geloof dat men kon kiezen tussen Duits en Frans.. Hierna kan men gaan werken of doorstuderen... |
Citaat:
bij verdere studies krijg je engelse literatuur wanneer je germaanse talen studeert. maar ja, jullie systeem is ook anders. |
Citaat:
edit: krijg je in "Atheneum" dan meer wetenschappen? |
Citaat:
En voor filosofie moet je toch tamelijk wiskundig ingesteld zijn (logica en zo) toch wat wij kregen dus niet geschikt voor de 4u wiskunde ;) |
Citaat:
Volgens mij is er weinig verschil tussen Nederland en België.. Enkel het Frans wordt logischerwijs in België meer benadrukt, wat ook logisch is omdat het halve land Franstalig is. En aangezien zo'n 50% van de burgers van Nederland de mavo doet (geloof ik, niet zeker dus) en derhalve maar een paar jaar Frans of Duits krijgen is het niet meer dan logisch dat zij slecht Frans spreken. Deze mensen gaan ook vaak naar toeristische gebieden (generalisering ja!), waar veel Nederlanders komen.. Dan vind ik het niet gek dat zij de Fransen in het Nederlands of Engels (wat die Fransen dus -generalisering!!- weigeren te spreken) aanspreken. Zo zal het met de Belgen in Duitsland of Spanje ook zijn.. En zo spreken de Duitsers hier aan de kust (waar veel Duitsers komen) lekker in het Duits.. En wilt de Franse of Nederlandse winkelier/ ober een leuke cent verdienen, dan wordt van hem verwacht dat hij in het Duits of Nederlands antwoordt, danwel zijn uiterste best doet het te begrijpen. Zo gaat dat nu eenmaal in toeristische gebieden. |
Citaat:
En Atheneum krijg je op zich niet meer wetenschappen dan op het Gymnasium, de uren die je op het Gymnasium besteed aan Latijn of Grieks worden op het Atheneum gebruikt voor de andere vakken.. waaronder dus zowel talen als de wetenschappelijke vakken. |
Citaat:
en atheneum is het zelfde als gymnasium, allen op het gymnasium heb je of latijn erbij of grieks erbij of beide klassieke talen erbij. |
Citaat:
Bij verdere studies, is dat dan bij elke richting dat de plaatsen beperkt zijn? Er zijn bijvoorbeeld zeer veel Nederlanders die in België diergeneeskunde komen studeren, wegens beperkte plaatsen in Nederland. |
Citaat:
In Nederland is het voor bepaalde studies inderdaad zo dat er maar een beperkt aantal plaatsen zijn. Als er te veel aanmeldingen zijn (wat altijd wel zo is), krijg je lotingen (betere punten = meer kans). Maar wordt je uitgeloot dan heb je pech en is België dus wel een optie... |
Geniaal clipje :D
|
Citaat:
Citaat:
Zo heb ik nu ook al iets van 7 of 8 jaar Engelse les achter de rug (los van de games die ik op me 8e al op de Nintendo speelde), heb ik 6 jaar Frans gehad en 2 jaar Duits. De pest echter met Frans en Duits is dat het (in Nederland) in vrij weinig dingen wordt toegepast, waar dat bij Engels wel het geval is. Omdat je dan maar enkele uren per week met een taal als Frans en Duits te maken krijgt, maak je je met dat soort talen ook niet zo heel snel eigen. |
Citaat:
En het is ook zo (om te veralgemenen) dat het bekend staat dat de nederlanders beter zijn in Engels dan de Belgen (alhoewel dit aan het verminderen is), waarschijnlijk omdat jullie het al vroeger leren ;) Nu ja, ik vind het ook wel "interessant" om naar Germaanse talen enkele Romaanse te leren :) |
Citaat:
|
Ik had van Tyskie toch minimaal verwacht dat hij wist dat HAVO staat voor Hoger Algemeen VOORTGEZET Onderwijs 8) MAVO is tegenwoordig samen met het VBO, tot VMBO, Voortgezet Middelbaar Beroepsonderwijs.
Ook op dit VMBO is Engels tegenwoordig een verplichte taal, gedurende 4 jaar lang. Vroeger was dit inderdaad slechts 3 jaar verlpicht, mits men dan in het examenpaket zonder Engels Wiskunde had. Havo heeft verplicht Engels gedurende 5 jaar. Van jaar 1 t/m 3 is Frans verplicht, en in de jaren 2 en 3 Duits, aangezien voor Nederlanders in 2 jaar Duits tot hetzelfde niveau te ontwikkelen is als het Frans in 3 jaar (Grammatica Duits lijkt veel meer op Nederlands dan Frans, dat een Romaanse taal is). Vanaf het 4e jaar mag de leerling kiezen tussen Frans of Duits, en kiest 95% Duits. (spreek en luistervaardigheid, lees en schrijfvaardigheid krijgt slechts een deel) Bovendien is het voor Nederlanders nu eenmaal veel belangrijker dan Frans. In ieder geval in de regio waar ik woon dan. Ook is Duitsland Nederlands belangrijkste handelspartner. Dat toeristen in Frankrijk het Frans nauwelijks machtig zijn, so what? Spreken toeristen in Nederland Nederlands dan? De personen die met Fransen via hun werk te maken hebben dienen Frans te spreken. Frankrijk is namelijk een groter land dan Nederland. Je kunt van Fransen niet verwachten dat zij zich aanpassen aan een taal die wereldwijd slechts door 22 miljoen mensen gesproken wordt. Maar voor meer dan 90% van de Nederlanders is het in hun leven nauwelijks relevant om Frans te spreken. Studies zijn zelden in het Frans, via hun werk hoeven ze geen Frans te spreken, en om een pilsje in Frankrijk te kunnen bestellen hoeft iemand voor mij geen Frans te spreken. Duits daarentegen is voor ons makkelijker aan te leren (zeker qua spreken en luisteren). VWO doet 6 jaar Engels, 6 jaar Frans (vanaf 4e alleen lezen en schrijven?!) en 5 jaar Duits (ook vanaf 4e alleen lezen en schrijven). |
Maar natuurlijk, dat is het...
Goede uitleg Bart.. Beter dan die van mij iig.. :$ |
franse dinge bekijk ik niet, ik haat frans :+
|
Frans is zo'n *censored* taal :kots:
|
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 09:12. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.