Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Sport (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=33)
-   -   [Centraal F1-topic] (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=53206)

bartje518 28 March 2005 18:57

[F1] Ferrari met F2005 naar Bahrein

En maar gewoon een Formule 1-topic ofzo 8)

Schumi kan niet wachten

Michael Schumacher is erg blij dat hij in Bahrein de beschikking heeft over een nieuwe auto. De Duitser testte deze week voor het eerst met de F2005 en is zeer tevreden dat het team besloten heeft de nieuwe auto al in Bahrein in te zetten.

"Ik kan er alleen maar blij om zijn," vertelde hij. "Mijn eerste test met de F2005 gaf me gelijk een goed gevoel." De test van Schumi verliep voorspoedig en hij kon veel ronden rijden. "Gedurende de dag ging het beter en beter en op het eind hadden we veel bruikbare data verzameld. Ik kijk uit naar de eerste race met deze auto."

Ferrari zal twee nieuwe auto's naar Bahrein vliegen. De oude F2004M zal als reserve-auto dienst doen.

http://images.f1racing.net/large/42002.jpg

www.f1-racing.nl

De eerste 2 races werden gewonnen door Renault, waarbij Giancarlo Fisichella en Fernando Alonso elk een race wonnen. Ik ben benieuwd komend weekend in Bahrein. Vorig jaar won Schumacher vanaf pole position :o

LexS 29 March 2005 23:20

Tja ze hebben ingezien dat ze om de oren gereden werden met de F2004M. Ik hoop dat de F2005 niet wéér zo'n geweldenaar wordt als de F2004 destijds want anders gaan we gedurende het seizoen weer saaie races meemaken. Maargoed het seizoen gaat tot nu toe perfect vind ik. Eindelijk een béétje spanning. Hoewel het aan kop wel wat meer een strijd mag zijn. Ik zou het heel leuk vinden als er om P1 geknokt werd en niet dat de leider een groot gat heeft.

Maargoed het is altijd beter dan vorig(e) seizoen(en).:)

bartje518 30 March 2005 17:17

Ik verwacht zo'n seizoen als in 2003. Ook toen domineerde McLaren-Mercedes de eerste 2 races, kwam Ferrari wel terug maar was het in geen enkele race dominant. De F2005 zal ongetwijfeld beter zijn en beter passen bij de nieuwe Bridgestone-banden.

Renault lijkt het te kloppen team dan voor Ferrari. McLaren valt toch wat tegen, zeker gezien de wintertijden en Williams komt pure snelheid tekort voorlopig. Ik denk dat wel veel verschillende teams zullen winnen maar dat de Michelin-teams elkaar teveel afsnoepen..

LexS 30 March 2005 17:27

Dat zou goed kunnen inderdaad. Overigens las ik vandaag dat Fisichella en Alonso in de races die ze wonnen eigenlijk nog betrekkelijk rustig aan gereden hebben toen ze zagen dat ze met niet op de limiet rijden ze ook konden winnen. Mocht dat zo zijn kijk ik met nog meer spanning uit naar Bahrein.8-)

bartje518 5 April 2005 15:49

De F2005 bleek dus wel snel te zijn, maar nog lang niet betrouwbaar. Na het uitvallen van Schumacher reed Alonso onbedreigd naar de overwinning, voor Jarno Trulli die het verassend goed doet met Toyota. McLaren-Mercedes valt mij overigens tegen. Van Williams verwachtte ik dit jaar sowieso al niet zo heel veel..

1 F. Alonso Renault 1:29:18.531 10
2 J. Trulli Toyota + 13.409 8
3 K. Räikkönen McLaren + 32.063 6
4 R. Schumacher Toyota + 53.272 5
5 P. de la Rosa McLaren + 1:04.988 4
6 M. Webber Williams + 1:14.701 3
7 F. Massa Sauber + 1 ronde(n) 2
8 D. Coulthard Red Bull + 1 ronde(n) 1
9 R. Barrichello Ferrari + 1 ronde(n) 0
10 T. Monteiro Jordan + 2 ronde(n) 0
11 J. Villeneuve Sauber + 3 ronde(n) 0
12 P. Friesacher Minardi + 3 ronde(n) 0
13 C. Albers Minardi + 4 ronde(n) 0

1 F. Alonso Renault 26
2 J. Trulli Toyota 16
3 G. Fisichella Renault 10
4 D. Coulthard Red Bull 9
= R. Schumacher Toyota 9
6 R. Barrichello Ferrari 8
= JP. Montoya McLaren 8
8 M. Webber Williams 7
= K. Räikkönen McLaren 7
10 N. Heidfeld Williams 6
11 P. de la Rosa McLaren 4
12 C. Klien Red Bull 3
13 M. Schumacher Ferrari 2
= F. Massa Sauber 2

http://images.f1racing.net/large/42640.jpg

LexS 5 April 2005 16:30

Erg leuk voor de sport en voor Alonso de afgelopen race. Helaas heb ik hem ivm werk niet kunnen zien. Ik had wel beide kwalificatiesessies gezien en die vond ik al erg leuk.

Ik heb Alonso altijd al een goed coureur gevonen maar nu overklast hij zichzelf toch met die ijzersterke en dominante races die hij rijdt. En gelukkig valt Schumacher dan uit om het feest compleet te maken.

Tot nu toe kon het seizoen bijna niet beter!:)

bartje518 5 April 2005 16:33

Nou, ik hoop eigenlijk altijd op spanning. Niet zozeer in een race alswel om het kampioenschap. Ik heb op die manier bijvoorbeeld genoten van 2003, 2000, 1999 en al die jaren ervoor. Complete dominantie van wat voor team dan ook zie ik niet zo zitten.

Maar ik zie Ferrari absoluut nog terugkomen. Alonso is inderdaad een absolute topper. Ik ben benieuwd hoe lang hij dit vol houdt.

Van het nieuwe kwalificatiesysteem ben ik niet zo'n fan. Na het zien van de eerste weet je nog niet wie pole heeft waardoor die zaterdag niet echt spannend is :o

bartje518 17 April 2005 14:43

Albers positief over de nieuwe auto PS05

http://images.f1racing.net/large/42835.jpg
Minardi-rijder Christijan Albers heeft vandaag, vrijdag, de Minardi PS05 een shakedown gegeven op de baan van Mugello. De test had plaats achter gesloten deuren. Albers zei: "De nieuwe wagen ziet er geweldig uit! Ik kijk uit naar de debuutrace van de PS05."
"Het team heeft geweldig werk geleverd door de wagen op tijd klaar te krijgen voor deze test in Mugello. Het was verbazingwekkend dat we helemeel geen problemen hadden met de nieuwe auto. De jongens op de fabriek verdienen dus een groot compliment", zei de Nederlander na afloop van de vuurdoop.
http://images.f1racing.net/large/42833.jpg
"De PS05 is een gloednieuwe wagen met een nieuwe versnellingsbak, een nieuwe motor en nieuwe aërodynamica. De wagen voelt echt heel goed aan. Ik ben tevreden met deze test voor de GP van San Marino. We zijn vooral druk bezig geweest met het testen van componenten en het verzamelen van data."
Minardi-directeur Gian Carlo Minardi: "Een goed begin is het halve werk. Het was mooi om de nieuwe auto vanochtend van de fabriek naar zijn eerste test zien te vertrekken. De PS05 is opnieuw een goed bewijs van de fantastische kwaliteiten van iedereen binnen het team. Ik hoop dat wat ik de laatste dagen heb gezien, de start is van grootste prestaties."
Teambaas Paul Stoddart zei: "Het was een mooie dag voor iedereen van Minardi, maar vooral voor het ontwerpteam van Gabriele Tredozi. De test was het resultaat van een geweldige krachtsinspanning van het complete team en markeert voor ons het echte begin van het seizoen 2005. Alles aan de auto is nieuw en nog veel systemen zijn nog niet eerder getest. De kans op kinderziektes was dus groot, maar de wagen liep vlekkeloos."

Bron: f1-racing.nl

Tja, dat soort leuke geluiden hoor je altijd :z Minardi rijdt al sinds haar oprichting achteraan. Toen begin jaren '90 ineens wat particuliere gelukszoekers de F1 binnen kwamen waren die nog slechter (Forti, Simtek, Pacific, Lola, Larousse), maar structureel iets naar voren is nog nooit gebeurt..

LexS 18 April 2005 00:31

tis elk jaar weer een ander excuus... paar jaar terug beweerde stoddart nog dat het aan de motor lag (toen nog de asiatech als ik het me goed herinner) en dat minardi weldegelijk een goed chassis had (en altijd gehad heeft) en dat het met de cosworth motor wel beter zou gaan. nou niet dus...

hoewel deze auto er wat gelikter uit ziet (en van de achterkant opzich wel op de ferrari lijkt) denk ik dat ze zeker geen potten kunnen breken hoe positief ze ook zijn daar. en met coureurs als albers en friesacher heb je ook niet echt een rijdersduo dat constant kan presteren. helaas verkiezen ze rijders met sponsoren boven talenten....

bartje518 18 April 2005 00:40

Nu kun je dat laatste niet echt zeggen. Giancarlo Minardi, de oprichter van het team heeft nog altijd enigzins een vinger in de pap als het gaat om de coureurs. Fisichella, Trulli, Webber en Alonso werden ooit door hem (in samenwerking met Flavio Briatore vaak, dat wel) ontdekt. Ik ben het met je eens dat er de laatste jaren minder succes is op dat gebied en, inderdaad zelfs in het geval Verstappen, financiën een te grote rol spelen.

Het chassis was altijd het minst slechte gedeelte, maar werd ook nooit optimaal uitgeprobeert door de Ford Zetec van Stewart in 1998 :D Toen er een wat betere motor inkwam bleek dat ook dat erg slecht was..

LexS 18 April 2005 23:35

Ben het wel met je eens idd over de talenten die Minardi heeft ontdekt maar er zijn ook zat 'flops' geweest. De namen die jij noemde zijn zeker niet de minsten in de huidige Formule 1 en hebben het ver geschopt maar denk ook aan namen als: Tarso Marques, Gastón Mazzacane en Alex Yoong. Ik was ze zelf ook al bijna vergeten. ;)

Anyways, ik vind Albers sowieso een eikel... veel te arrogant en hij denkt ook echt zelf dat het allemaal wel gaat lukken. Ik had 100x liever Doornbos zien rijden dit seizoen want als hij die Friesacher om de oren had gereden dit seizoen dan had hij misschien nog wel kans gemaakt op een leuke aanbieding. Maar misschien kan hij gaan rijden bij dat Midland F1 en dat zou ook niet verkeerd zijn. Hoewel ik het vertrek van Jordan (als teambaas zelf en het team met zijn leuke historie) betreur is het misschien wel interessant voor Doornbos om bij een rijk team te gaan rijden. Als hij er komt tenminste. Ik hoop het iig wel. :)

bartje518 19 April 2005 09:07

Ik zie het ook veel meer in Doornbos zitten inderdaad. Als je bedenkt dat hij nu die Monteiro en Karthikeyan (?) al op vrijdag steeds de baas is.. Maargoed, die kleinere teams zullen het blijkbaar altijd moeten hebben van een pay-driver, en goedbeschouwd is Albers dat ook.

Ik vind hem ook absoluut niet sympathiek :no: Nu was Verstappen dat ook niet echt, maar die had tenminste wat bereikt. Vergeet in dat rijtje Minardi-floppers trouwens ook zeker de naam van Esteban Tuero niet 8) Ook al zo'n snelheidsmaniak O-)

LexS 22 April 2005 19:13

Ohja lol die was idd ook erg snel idd8) . Die reed toen in die 98 blauw-witte Minardi als ik me niet vergis. Overigens weet ik nog steeds niet uit welk land die man kwam. De afkorting die bij de uitslag staat/stond kon ik niet plaatsen. Weet jij dat toevallig?

bartje518 22 April 2005 21:24

Esteban Tuero was Argentijn!! Ik zag toevallig van de week een videoband waar de bovenste beste man zijn Minardi in zijn debuurtrace in Argentinië op de 17e startplek neezette, voor de Stewart van Magnussen! Het behoeft uiteraard geen betoog dat er regen in het spel was en alle coureurs maar 1 lap deden :Y)

Overigens was De la Rosa vandaag de snelste. Toch zal Wurz racen voor McLaren-Mercedes. Jammer, ik had graag De la Rosa nog wel zo'n race als in Bahrein zien racen. Onze eigen topper Albers kwam maar tot 1 rondje vandaag 8)

LexS 23 April 2005 19:38

Heb de kwalificatie helaas moeten missen maar als ik de uitslag zo zie denk ik dat het best spannend is geweest. Over Wurz en De la Rosa is het denk ik wel goed zo. Het zou heel raar zijn als Wurz niet zou mogen rijden want Wurz heeft echt heel erg veel getest voor McLaren dus het is als een soort van beloning denk ik dan, en opzich wel terecht. Alleen is het dan weer jammer dat hij dan maar 8e wordt en Raikkonen pole pakt.

Leuk dat Alonso trouwens weer voorin te vinden is en Schumacher gaat zich er zowaar ook mee bemoeien al is het wel 2 tiende op Raikkonen en Alonso...

Over Albers: Leuk dat hij Friesacher verslaat in de kwalificatie maar ik blijf 6 seconden achterstand op pole (ook al is het de oude auto of weetikhetwat) wel schandalig veel vinden voor 1 rondje tijd en ook de Jordans doen niet lekker mee. Die teams vallen wel op wat dat betreft.

bartje518 24 April 2005 02:37

Albers versloef Friesacher alleen omdat die een fout maakte! Ik moet nog zien of Raikkonen morgen die 3 hondersten op Alonso houdt.. Het is voor Schumacher te hopen dat hij in de buurt kan blijven van beide heren, anders kan het alweer een saai seizoen worden.. Barrichello bakte er niks van overigens..

bartje518 24 April 2005 15:44

WAT EEN RACE!!! _0_ Ik durfde niet meer te kijken gewoon :9

The Phit 25 April 2005 00:06

de volgende races worden allemaal voor schumi :)

bartje518 25 April 2005 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Phit
de volgende races worden allemaal voor schumi :)
Om te beginnen Spanje al niet denk ik. Een echt Renault-circuit, waar Alonso 2 jaar geleden voor het eerst echt van zich deed spreken. Vergeet niet dat Imola al járen een Ferrari-circuit is..

LexS 25 April 2005 16:48

Een van de beste races ooit omdat we er zo lang op moeten hebben wachten denk ik. Mijn god dit was echt heel erg mooi. Ik was erg zenuwachtig en hield mijn hart vast 3 ronden voor het eind toen Schumacher hem in de Villeneuve hairpin er zomaar naast gooide. Maar leuk dat Alonso wéér gewonnen heeft heb ook hard gejuichd voor hem.

Maar over dat gevecht zelf op het eind. Natuurlijk was Schumacher een stuk sneller, en in eerste instantie dacht ik dat het aan de banden lag zoals Olav Mol al deed voorkomen maar bij Renault beweren ze dat Alonso al het hele weekend met motorproblemen kampte en dat ze het een hele verrassing vonden dat hij daarmee won. Mocht dit echt waar zijn dan is het nog meer hulde voor het team van Renault maar het kan natuurlijk best zijn dat ze wat bluffen.
Overigens zag ik op het eind bij Alonso en Schumacher (was niet duidelijk bij wie) een beetje zwarte rook op sommige stukken van de ban. Maar dat is denk ik meer van de remmen dan van de motor anders zou het witte rook zijn geweest maar je weet het maar nooit eigenlijk.

Anyways, superrace, ik heb met volle teugen genoten en ik hoop dat het seizoen zo verder gaat. Super!

En over Minardi, dat vind ik echt een dramateam geworden. Ze roepen dat ze nu met de nieuwe auto progressie gaan boeken en blablabla. Ze zien inmiddels dat het uitermate slecht gaat en gaan nu roepen dat ze eerst data willen verzamelen en het hele verhaal. Heel leuk allemaal maar dan moeten ze niet eerst roepen dat ze nu echt met Jordan kunnen gaan strijden en die flauwekul.

bartje518 26 April 2005 13:25

Als je gaat rekenen zitten ze feitelijk buiten de 107%-regel in kwalificatie, maar niemand meer die erop let.. Natuurlijk moet een nieuwe auto nog even wennen en is er niet getest, maar tegen die tijd dat dat gebeurt is is Jordan ook weer een stap verder. Ik trap al jaren niet meer in die goed-nieuws-shows..

Ik denk niet dat Renault echt problemen had trouwens. Ferrari heeft op dit circuit feitelijk altijd al de overhand gehad. Bovendien was het asfalt koel wat weer in het voordeel is van Bridgestone. Renault was nog altijd sneller dan de rest, ik verwacht ook dat Alonso Raikkonen nog wel had ingehaald. Maar tegen Ferrari kwam men dit keer gewoon tekort. Mocht ook wel eens :Y)

Volgens Alonso is Ferrari nu weer de favoriet. Iets meer zelfvertrouwen zou wel mogen..
http://images.f1racing.net/large/43562.jpg

Alons op f1-racing.nl:

Alonso: "Ferrari is nu favoriet"

Fernando Alonso is onder de indruk van de nieuwe Ferrari F2005. In Imola wist de Spanjaard de duidelijk snellere Michael Schumacher nog net achter zich te houden, maar hij is realistisch genoeg om te beseffen dat Ferrari haar zaakjes momenteel beter voor elkaar heeft.

"Als Michael een betere startpositie had gehad, had hij vermoedelijk gemakkelijk gewonnen", beseft Alonso zich. "Ik ben best verrast. We moeten deze race zien als waarschuwing. Voor Barcelona is Ferrari voor mij de absolute favoriet."

Hoewel Alonso het enthousiasme rondom zijn persoon probeert te temperen, blijven de Spaanse media euforisch. "Duitsland heeft de Paus, maar wij hebben Alonso", kopte de Spaanse krant Marca maandag. "De prins heeft de koning verslagen", schrijft de krant even verderop.

De Italiaanse media daarentegen zien licht aan het einde van de tunnel. "Er gloort hoop. De volgende keer zal Ferrari weer winnen", voorspelt de Gazzetta dello Sport.

bartje518 4 May 2005 17:39

'FIA eist uitsluiting British American Racing'

Het zijn spannende dagen voor British American Racing. De overkoepelende autosportbond FIA heeft vandaag (woensdag) voor het International Court of Appeal gepleit voor een uitsluiting van BAR voor de rest van het wereldkampioenschap. Verwacht wordt dat er morgen (donderdag) een uitspraak gedaan zal worden in de kwestie.

Een bewijsstuk van BAR wordt naar binnen gebracht
De zaak-BAR kwam aan het rollen na afloop van de Grand Prix van San Marino. Er ontstond commotie rond de auto van Jenson Button, nadat deze enkele uren na de race aanzienlijk te licht bleek. De stewards in Imola besloten de auto alsnog legaal te verklaren, maar de FIA tekende snel beroep aan tegen deze beslissing. Er wordt nu gefluisterd dat BAR gebruik zou maken van een illegale constructie, waarmee gesjoemeld zou kunnen worden met het gewicht van de auto.

De FIA heeft laten weten dat het BAR uit het wereldkampioenschap Formule 1 wil verwijderen. Bovendien zou het team van Nick Fry een boete van minimaal 1 miljoen euro moeten betalen.

Overigens lijkt het er op dat FIA door middel van twee voormalige BAR-werknemers op het spoor van de eventuele fraude gekomen is. Deze twee werknemers zouden de FIA getipt hebben over de illegale brandstofconstructie bij BAR. Mochten deze twee werknemers gelijk hebben, kunnen ze een beloning van 1 miljoen euro tegemoet zien.

Bron: f1 racing.nl

Hoe dom kun je dan zijn :no: Wel vreemd, de Stewards of the Meeting kunnen niks vinden, maar toch gaat de FIA in beroep.. Lekkere medewerker ben je dan trouwens ook..

Fernando Alonso had ook weer eens een opmerkelijke uitspraak:

'Ook Ferrari speelt vals'

Fernando Alonso heeft weinig begrip voor de concurrentie. De Spanjaard zegt dat BAR en Ferrari de boel oplichten.

"Er zijn twee teams die vals spelen," vertelde hij aan de Spaanse krant Marca. "De eerste is BAR, dat werd in Imola duidelijk. Maar Ferrari blijft testen, tegen het verdrag in en houdt zich dus ook niet aan de regels."

Alonso gaat wel aan het feit dat Ferrari deze overeenkomst niet heeft getekend voorbij. Alle andere teams hebben samen besloten niet meer dan 30 dagen per seizoen te testen. Inmiddels heeft Ferrari al meer dan die 30 dagen getest.

Bron: F1 racing.nl

Leuk geprobeerd, Fernando :Y)

The Phit 4 May 2005 18:10

Schumi moet gewoon weer 10 keer achter elkaar winnen om die muil van die Spanjaard te snoeren. :)

bartje518 4 May 2005 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Phit
Schumi moet gewoon weer 10 keer achter elkaar winnen om die muil van die Spanjaard te snoeren. :)
Niet te realistisch, Stef 8)

bartje518 6 May 2005 17:22

BAR is naar huis gegaan. Het team wordt nu voor 2 races geschorst en gaat niet in beroep.. Erg dubieuze zaak..

Pedro de la Rosa van McLaren-Mercedes was vandaag veruit de snelste. Zijn voorsprong op de nummer 2 bedroeg 1,1 seconde..

bartje518 9 May 2005 17:37

Raikkonen wint in Barcelona

Kimi Raikkonen heeft de Grand Prix van Spanje gewonnen. De Fin reed een perfecte race en had weinig last van Fernando Alonso, die tweede werd. Michael Schumacher zag de finish niet, nadat hij tot tweemaal toe een lekke band gekregen had. Ook Christijan Albers wist het einde van de race niet te halen.

http://images.f1racing.net/large/44201.jpg

De start van de race verliep chaotisch. Minardi had een ernstig probleem, met waarschijnlijk de software. Friesacher en Albers kwamen allebei wel weg, maar vielen na een paar meter stil. Met wat geluk werden de auto's niet geraakt, maar ze kwamen niet gelijk van de grid. De eerste pogingen om ze weg te duwen mislukten, waardoor de safety car naar buiten kwam.

Voorin ging het wel goed. Kimi Raikkonen wist de leiding te behouden en Michael Schumacher won wat plaatsen. Minardi wist uiteindelijk beide auto's nog op de baan te krijgen, maar lang plezier hadden ze er niet van. Albers en Friesacher moesten de strijd snel staken.

Ook Tonio Liuzzi kwam niet ver. De Italiaan spinde van de baan. Montoya maakte eveneens een spin mee, maar de Colombiaan kon wel zijn weg vervolgen. Ondertussen bleef het tot de eerste serie pitstops rustig aan de kop van het veld.

Michael Schumacher, die één keer wilde stoppen, kwam langzaam maar zeker terug naar de kop van het veld. Raikkonen had weinig moeite met de nummer twee Alonso en Mark Webber zakte beetje bij beetje terug. De Australiër kon zijn tweede startplaats niet verzilveren.

Door het warme weer in Barcelona kwam het probleem van Bridgestone weer aan het licht. De banden hadden het erg zwaar. Dat kostte Michael Schumacher uiteindelijk de race. De Duitser leek op weg naar een goed resultaat en joeg Renault flink op. Tot het moment dat zijn linker achterband het begaf. Schumacher moest naar binnen voor een extra pitstop en kon alleen nog hopen op een paar puntjes. Maar een ronde later ging ook die gedachte in rook op. Nu was het de linker voorband. Helaas voor Ferrari gebeurde dit bij het aanremmen voor de eerste bocht. Schumacher moest dus een hele ronde rijden voor hij weer bij de pitstraat was. Verder rijden was geen optie.

http://images.f1racing.net/large/44191.jpg

Alonso kon daarna de race rustig uitrijden. Raikkonen was te ver weg en van de nummer drie, Jarno Trulli, was ook weinig meer te verwachten. De Spanjaard had ongetwijfeld graag zijn thuisrace gewonnen, maar met zijn tweede plaats loopt hij weer verder uit op de concurrentie. Raikkonen lijkt op dit moment de enige coureur die een serieuze bedreiging kan vormen voor Alonso. De Fin reed een perfecte race en hoefde geen seconde te vrezen voor zijn eerste plaats. Ook Toyota maakte een goed weekend mee. Trulli werd derde en moest alleen oppassen dat teamgenoot Ralf hem niet voorbij ging.

De Duitser hield zich rustig en pakte de vierde plaats. Giancarlo Fisichella zorgde nog voor wat spanning in de slotfase. De Italiaan maakte een mooie inhaalactie op Mark Webber. Ook zette hij de snelste raceronde neer, in de laatste ronde.

De grote verliezer van het weekend is in ieder geval Ferrari. Barrichello kon dit weekend niets waarmaken en Michael Schumacher kwam zoals gezegd niet aan de finish. Schumi wordt door iedereen nog gezien als de grote concurrent van Renault, maar het verschil is inmiddels opgelopen tot 34 punten. Als Ferrari en Schumacher nog wat willen doen, zal het vanaf nu elke race competitief moeten zijn.

f1racing.nl

Raikkonen geloofd zelf in zijn kansen op de wereldtitel:
Het nieuwe duel: Alonso tegen Raikkonen

Kimi Raikkonen lijkt zich gemeld te hebben als belangrijkste uitdager van Fernando Alonso. De Fin was zowel in Imola als Barcelona duidelijk sneller dan de Renault-coureur en behaalde in Spanje zijn eerste zege van het seizoen. Hiermee klom hij naar de derde plaats in het wereldkampioenschap.

Feitelijk was Alonso voor eigen publiek kansloos tegen de ijzersterke Raikkonen, beseft de klassementsleider zelf ook. "Ik denk dat we er een flinke kluif aan zullen krijgen om hen te verslaan", zegt hij. "McLaren maakt momenteel een erg sterke indruk. Wij zijn echter ook sterk."

Raikkonen toonde zich na afloop van zijn zegetocht in Barcelona strijdlustig. "We hebben niks te verliezen, we moeten er voor gaan. Onze enige kans is om nu zo veel mogelijk races te winnen."

De achterstand van Raikkonen op Alonso in het wereldkampioenschap is momenteel 27 punten. Dit komt vooral doordat Raikkonen in de eerste vier races van het seizoen veel problemen kende met de betrouwbaarheid van zijn McLaren.

f1racing.nl

McLaren-teambaas Ron Dennis twijfelt eraan:

Ron Dennis twijfelt aan titel

Ron Dennis denkt dat de beginfase van het seizoen wel eens cruciaal kan zijn geweest. Fernando Alonso scoorde tot nu toe in elke race punten en McLaren-coureur Raikkonen deed dat niet. Het verschil van 27 punten is volgens de teambaas moeilijk te overbruggen.

http://images.f1racing.net/large/43340.jpg

"Het zou me niet verbazen als Kimi aan het eind van het seizoen meer races heeft gewonnen dan Alonso, maar toch niet wereldkampioen is," vertelde Dennis aan Reuters. "Het gaat niet alleen om het winnen van races. Alonso heeft tot nu toe altijd punten gescoord en wij zijn een paar keer niet aan de finish gekomen."

Dennis denkt dat McLaren alleen nog kan winnen als Alonso uit gaat vallen in verschillende races. "Als wij dan wel scoren, is er een echt gevecht," vervolgde hij. "Als je het nu gaat berekenen, moet je gewoon beseffen dat wij elke race moeten winnen om Alonso te verslaan, als hij tweede blijft worden."

http://images.f1racing.net/large/44146.jpg

Wat denk jij, LexS?

bartje518 25 May 2005 16:12

Beetje laat, maar toch.. Gaat Schumacher de komende 13 GP's winnen, Phit? Leuk overigens, eindelijk het eerste podium voor Webber!

Raikkonen heerst in Prinsdom

Kimi Raikkonen heeft op imponerende wijze de Grand Prix van Monaco gewonnen. De Fin was in Monte Carlo een klasse apart. Williams-coureurs Nick Heidfeld en Mark Webber reden zichzelf verrassend naar respectievelijk de tweede en derde plaats. Fernando Alonso werd met veel kunst- en vliegwerk vierde, Michael Schumacher eindigde als zevende.

http://images.f1racing.net/large/45017.jpg

Evenals twee weken geleden in Barcelona was het ook in Monte Carlo Kimi Raikkonen die de lakens uitdeelde. De Fin startte vanaf pole-position en zag zijn leidende positie feitelijk geen moment in gevaar komen. In de openingsfase konden Renault-coureurs Alonso en Fisichella hem nog goed volgen, maar naarmate de race vorderde bleek er geen maat te staan op de vliegende Fin.

http://images.f1racing.net/large/44981.jpg
Raikkonen was bij de start als eerste weg en werd tot aan de finish niet meer teruggezien

Fernando Alonso leek in het begin van de wedstrijd de strijd aan te kunnen gaan met Raikkonen, maar na een safety car-periode was de rol van de Spanjaard uitgespeeld. Deze safety car-periode werd veroorzaakt door een spin van Christijan Albers in Mirabeau. David Coulthard moest plotseling remmen om de Minardi te ontwijken en Michael Schumacher reed toen tegen de achterkant van de Red Bull aan. Schumacher moest een nieuwe neus halen, Coulthard viel uit, maar Albers kon zijn weg vervolgen.

Tijdens deze safety car-periode kozen veel coureurs er voor om direct de pits op te zoeken. Kimi Raikkonen deed dat echter niet. De Fin reed gewoon door en slaagde erin om na de neutralisatie direct een groot gat te slaan met de rest van het veld. Alonso reed op dat moment nog tweede, maar de Spanjaard had grote problemen met zijn banden. Hij slaagde er niet meer in om competitieve rondetijden te rijden en Williams-coureurs Heidfeld en Webber roken hun kans. Rondenlang zaten bij Williams-coureurs achter de WK-leider en in de slotfase wisten ze hem alsnog te passeren.

Ook de andere Renault-coureur, Giancarlo Fisichella, had bandenproblemen. De Italiaan leek in de openingsfase van de wedstrijd op weg naar de derde plaats, maar zakte uiteindelijk weg tot een positie buiten de punten. Dit kwam ook mede door een harakiri-actie van Jarno Trulli. De Italiaan wilde zijn landgenoot inhalen bij Loews, maar was iets te enthousiast. De Toyota van de Italiaan kon de klap over de kerbstones niet aan en Fisichella verloor op zijn beurt ook zijn positie aan Montoya, Ralf Schumacher, Barrichello en Michael Schumacher.

Opvallend was verder het feit dat er maar vier coureurs niet aan de finish kwamen. Enkel Coulthard, Karthikeyan, Friesacher en Liuzzi slaagden er niet in om de eindstreep te halen. Christijan Albers deed dat wel. Onze landgenoot was af en toe snel onderweg, maar verloor veel tijd door zijn spin in Mirabeau. Uiteindelijk eindigde hij als dertiende.

Door de problemen bij Fernando Alonso heeft Kimi Raikkonen in Monaco natuurlijk geweldige zaken gedaan. De Fin knabbelde vijf punten van zijn achterstand af. Belangrijker daarbij is echter dat de McLaren momenteel een betere auto lijkt dan de Renault. Bovendien gaat de strijd volgende week verder in de achtertuin van Mercedes, op de Nurburgring.

bron: f1racing.nl

Zondag meteen weer de GP van Europa op de Nürburgring!

LexS 25 May 2005 16:44

Vond het toch wel jammer dat Alonso niet gewonnen heeft. Ik vind Alonso veel meer hebben dan die saaie en domme Raikkonen. Al was het maar omdat hij Iceman op zijn helm heeft staan. Zijn we nu darters die hun bijnamen op hun shirts gaan zetten of F1 coureurs met ballen? Te triest gewoon.

Overigens vond ik het wel leuk dat Mark Webber in de slotfase terugkwam want ik ben opzich toch wel fan van die man. Werkt keihard en heeft een goed karakter. :)

bartje518 29 May 2005 13:53

Zo, we gaan weer beginnen! Heidfeld met zijn eerste pole-position, en dat nog wel in zijn thuisrace! Ik verwacht dat Raikkonen alsnog wint. Er schijnt een Michelin-team op verkeerde banden te staan en ik hoorde Alonso juist opsnijden over hun tactiek. In Monaco had Renault de verkeerde banden, ben benieuwd :o Misschien staat hij wel op 1 stop, dan kan het leuk worden want ik verwacht dat Williams in de race minder snal zal wezen..

bartje518 29 May 2005 15:54

Wat een race! Pfff, 2 uitvallers maar, maar wel spectakel tot en met. Ik vind dat McLaren gestraft moet worden voor het onverantwoord doorrijden met die band. In 2000 en 2001 kwam een marshall om door rondvliegende banden. Dat had nu best ook kunnen gebeuren want iedereen zag dit toch wel aankomen. Die Olav Mol is ook wel zo dom.. Begon wat te zeuren over een lekke band terwijl iedereen zag aankomen dat de wielophanging op knappen stond en dat gebeurde dan ook :o

bartje518 29 May 2005 16:31

Alonso zegeviert in de Duitse Eifel

Fernando Alonso heeft de Europese Grand Prix gewonnen en daarmee zijn vierde zege van het seizoen gepakt. De race op de Nürburgring werd gedomineerd door Kimi Raikkonen, maar een ronde voor het einde begaf de ophanging van de McLaren-rijder het. Williams-coureur Nick Heidfeld werd tweede en Ferrari-rijder Rubens Barrichello kwam als derde over de eindstreep.

http://images.f1racing.net/large/45674.jpg

De spanning van de Europese race zat vooral in de staart. Raikkonen had aan het einde van de wedstrijd grote problemen met de rechter voorband. Een grote vlakke plek op de band deed de McLaren van de Fin rammelen, waardoor Alonso met rasse schreden kon naderen. McLaren gokte erop dat de band het einde zou halen, maar dat pakte anders uit. Een ronde voor het einde was het de ophanging van de McLaren die de vibraties niet meer aankon. Alonso, die tweede lag, kreeg zo de winst in de schoot geworpen en kon zijn leiding in het wereldkampioenschap verstevigen.

De start van de Europese Grand Prix verliep niet vlekkeloos. De monteurs van Toyota waren niet op tijd weg bij de auto van Jarno Trulli voor de opwarmronde en de Italiaan kreeg daarom een drive-through penalty uitgedeeld. Trulli wist door het uitvallen van Raikkonen uiteindelijk toch een puntje veilig te stellen. Bij de start werden er gele vlaggen gezwaaid bij Fisichella, met als gevolg een extra opwarmronde. De marshals kregen de auto van Fisichella niet van zijn plek, maar met hulp van Renault-monteurs kon de wagen net op tijd van de grid worden gehaald. Fisichella startte de race vanuit de pits en eindige de race op een zesde positie.

In de krappe eerste bocht was Williams-rijder Mark Webber het haasje. Webber knalde in de achterkant van Montoya en de Australiër eindigde in de grindbak. Ralf Schumacher knalde met zijn Toyota op de achterband van Fernando Alonso, waarna de Duitser een nieuwe voorvleugel moest halen bij zijn team. Ook BAR-rijder Takuma Sato moest na de eerste ronde naar binnen voor een nieuwe neus. Michael Schumacher ging ook wijd in de eerste bocht, maar wist de problemen vakkundig te ontwijken. Kimi Raikkonen kwam als winnaar uit de eerste bocht . De Fin maakte een goede start en kon pole-sitter Nick Heidfeld direct passeren.

Gezamenlijk konden Raikkonen en Heidfeld de eerste tien ronden een gat trekken. Heidfeld moest na elf ronden al naar binnen voor brandstof en had zich dus licht gekwalificeerd. Raikkonen kwam in ronde zeventien binnen voor zijn eerste stop en viel terug naar de derde plaats. David Coulthard pakte zo de leiding van de race, met Alonso in zijn kielzog. Na de eerste serie pitstops bestond de top-drie uit Raikkonen, Heidfeld en Alonso.

David Coulthard kreeg naar aanleiding van zijn eerste stop een drive through penalty, omdat hij te hard door de pitstraat had gereden. Er werden meer straffen uitgedeeld. Zo kreeg ook Christijan Albers, die een goede race reed en teammaat Friesacher in de beginfase inhaalde, een drive through penalty voor het negeren van blauwe vlaggen. Eenzelfde straf voor eenzelfde overtreding viel ten deel aan Jordan-rijder Tiago Monteiro. Albers werd uiteindelijk zeventiende in een race die slechts twee uitvallers kende. Niet alleen Webber viel uit, maar ook Ralf Schumacher.

Ralf Schumacher kwam met zijn banden tever over de kerbs, waarna hij van de baan de grindbak in schoot. Ralf, die op dat moment teleurstellend veertiende lag, leek last te hebben van onderstuur. Massa beleefde op dezelfde plek waar Ralf strandde, ook een momentje. De Braziliaan, die een degelijke race reed, raakte daar van de baan en besloot de volledige Dunlop Kehre maar af te snijden. De linker voorband was volledig naar de maan en Massa kon ternauwernood de de pits halen. De voorvleugel werd aan stukken geslagen door het kapotte rubber.

Ondanks dat het vooral een strategische race was, waren er zeker gevechten op de baan. Zo knokten Juan Pablo Montoya en Michael Schumacher om de zevende plek. Jenson Button had het aan de stok met onder meer Barrichello, Fisichella en Montoya. Maar er was meer spektakel. WK-leider Alonso miste bij de Dunlop Kehre zijn rempunt en schoot rechtdoor, maar kon het asfalt weer terugvinden. Hetzelfde gebeurde Raikkonen, die later ook een fout maakte bij het lappen van Villeneuve.

Na de laatste stops ligt Raikkonen weer aan de leiding, voor Heidfeld en Alonso. Ferrari wist een slechte kwalificatie gedeeltelijk goed te maken. Rubens Barrichello, als zevende gestart, klom naar de vierde plek en Michael Schumacher, als tiende vertrokken, eindigde de race als zesde. De regerend wereldkampioen kwam vijf ronden voor het einde nog even naast de baan en kon niet imponeren in zijn thuisrace. Het uitvallen van Raikkonen vlak voor het einde, bezorgde Alonso zijn vierde zege. De Spanjaard kan nu echt voor het wereldkampioenschap gaan.

f1racing.nl

Zijn altijd leuke dames :yes:
http://images.f1racing.net/large/45639.jpg

http://images.f1racing.net/large/45641.jpg

Joeltja 30 May 2005 19:11

eigenlijk gewoon bagger...
raikkonen is gewoon al 20 punten misgelopen, op imola reed hij ruim aan de leiding toen zn mclaren geen zin meer had, en nu op de nürburgring weer...:{

maar jah, 'that's racing'...:(

LexS 31 May 2005 02:32

Hoewel ik Raikkonen opzich wel een lulletje vind slaat dit toch nergens op, dit gun ik hem echt niet. Ik heb de race weliswaar niet gezien omdat ik moest werken en ik de uitslag hoorde, dus heb geen zin om nog de video te gaan kijken maargoed.

Waar gaat het heen? Er mogen dus geen banden meer gewisseld worden. Met als gevolg dat sommige coureurs zich behoorlijk genaaid voelen. Denk aan Schumacher in Barcelona, maar nu ook Raikkonen op de Nurburgring. Ik vond het al vanaf het begin van het seizoen een slechte regel. Komop zeg, banden wisselen hoort toch bij de F1. Door die reglementswijzigingen van de afgelopen jaren maken ze de F1 niet spannender bij de FIA maar verneuken ze het eerder.

Enfin, ik ben toch weer blij dat Alonso gewonnen heeft want ik blijf het een mooie coureur vinden. Jammer dat Mark Webber zo vroeg was uitgevallen want Webber is zeker een van mijn favorieten, misschien ook wel door zijn fantastische persoonlijkheid, motivatie en inzet. Anyways, Alonso breidt zijn voorsprong weer uit tov de concurrentie hoewel het om P2 wel spannend is met Raikkonen, Trulli en Heidfeld. :)

bartje518 31 May 2005 20:48

Raikkonen mocht wel degelijk wisselen. Voor dit soort gevallen zijn uitzonderingen, maar men koos voor de levensgevaarlijke oplossing. Onbegrijpelijk dat de FIA dit toestaat. In De Limburger las ik wat ik zelf al dacht zondagmiddag:

'Het dunne veiligheidskoord waarop de F1 menigmaal balanceert is gisteren bijna geknapt. Een bloedstollende crash van raceleider Kimi Raikkonen in de laatste ronde van de GP van Europa op de Nürburgring liep ternauwernood goed af. Een ongeluk dat de teamleiding van McLaren en de coureur zeer bewust op de koop toe namen in hun jacht op de overwinning. Zover gaat de F1. Veel erger was dat geen mens er vraagtekens bij plaatste.

Iedereen hield zijn hart al rondelang vast. Overduidelijk immers waren de felle vibraties te zien aan het rechtervoorwiel van de McLaren van Kimi Raikkonen. De Fin had namelijk tegen het einde van de race bij een inhaalactie de remmen geblokkeerd, met als gevolg eem plat loopvlak op de rechterband. Enorme trillingen waren het gevolg, waardoor de ophanging extreem belast werd.

Radiocontact tussen de ingenieurs, teamleiding en Raikkonen leidde tot het besluit om geen pitstop te maken voor een bandenwissel. "We wilden de race winnen en hebben er bewust voor gekozen Kimi niet naar de pits te halen", liet teambaas Ron Dennis na afloop weten. "En er is niemand die spijt heeft van dat besluit".

Dennis had makkelijk praten, maar had zijn commentaar omgetwijfeld ingeslikt als dat was gebeurt wat op een haartje na niet plaatsvond. In de laatste ronde gebeurde immers waar iedereen al bang voor was: de ophanging van de McLaren brak op het rechte stuk bij een snelheid van rond de 300 km/uur. Raikkonen werd passagier en circelde als een stuurloze rakket in de rondte, daarbij de BAR van Jenson Button op centimeters na torpederend. Nu kwam de McLaren nog zacht tot stilstand tegen de bandenstapel, maar wat als Button was meegesleurd in het drama? Dan waren de gevolgen niet te overzien geweest em hadden gewonden -of doden- tot de mogelijkheden behoord.

Ron Dennis ging volkomen voorbij aan het drama dat had kunnen plaatsvinden. "Die breuk in de ophanging was verklaarbaar onder de gegeven omstandigheden", vertelde de kille teambaas zonder een spier te vertrekken. Ook Pierre Dupasquier, directeur van bandenleverancier Michelin, had geen wroeging. "Och, dit is F1. Daar werk je altijd op de limiet en soms ga je er dan wel eens overheen". De hoogste autosportinstantie, de FIA, hield zich ook al koest. De bond wenste niet als scheidsrechter te fungeren en plaatste ook al geen vraagtekens bij het besluit van McLaren en Raikkonen om door te blijven rijden. Dat was te verwachten, want het was immers de FIA zelf die min of meer schuldig is aan de situatie die gisteren ontstond. Sinds het begin van dit jaar mogen geen banden meer gewisseld worden tijdens een tankstop. Gevolg is dat doorgaans met één bandenset de hele race wordt gereden, met het risico dat het rubber tegen het einde van de wedstrijd behoorlijk versleten raakt.

Fernando Alonso had geluk en won de race na het uitvallen van Raikkonen. "Vandaag heb ik echt geluk gehad" zei een glunderende Alonso. Dat mochten er meer zeggen, voorop McLaren-baas Ron Dennis en diens Finse oogappel Kimi Raikkonen.'

bartje518 7 June 2005 23:17

1 Bijlage(en)
Sauber: "Villeneuve is te traag"

Teambaas Peter Sauber is absoluut niet tevreden over de prestaties van Jacques Villeneuve. De Zwitser laat in een interview met het blad Autosprint weten dat hij teleurgesteld is in de snelheid van de Canadees. "Iedereen binnen het team weet dat hij te langzaam is", is de duidelijke taal van Sauber.

http://images.f1racing.net/large/45992.jpg

Villeneuve werd deze winter met veel bombarie binnengehaald bij Sauber en de verwachtingen bij het Zwitserse team waren dan ook hooggespannen. De realiteit blijkt echter teleurstellend. Villeneuve is praktisch het hele seizoen trager dan teamgenoot Massa en slaagde er slechts één race in om indruk te maken. Tijdens de Grand Prix van San Marino werd hij, na de diskwalificatie van BAR, vierde. De overige races eindigde hij buiten de punten.

"Het is duidelijk dat hij te langzaam is", zegt teambaas Peter Sauber. "Iedereen binnen het team is zich hiervan bewust, ook Jacques zelf. Het is echter lastig om de oorzaak te achterhalen waarom hij niet snel genoeg is. Het is duidelijk dat dit een probleem is dat we intern moeten zien op te lossen."

De boodschap van Sauber aan Villeneuve lijkt echter duidelijk. De Canadees moet de komende races, in Canada en de Verenigde Staten, presteren. Zo niet, moet de wereldkampioen van 1997 vrezen voor zijn positie binnen het Zwitserse team.

f1racing.nl

Tja, ik kan niet anders dan toegeven dat het zo is. Villeneuve heeft zich nooit echt aan kunnen passen aan de nieuwe wagens met veel meer electronica. Zonde zonde, want in principe is hij een dijk van een coureur. De enige die samen met Mika Hakkinen echt Schumacher verslagen heeft (en dat zal dit jaar voor het eerst pas weer gebeuren). Hill deed dat niet, die won alleen omdat de Ferrari van Schumacher dat jaar echt brak was..

Hoe lang lijkt het wel niet geleden.. Jerez, 1997 GP van Europa :(
http://www.autorace.co.za/pics/jerezpod.jpg

Je kan zeggen wat je wil maar 'Sjakie' flikte het maar wel mooi 8)
http://www.atlasf1.com/2000/eur/prev...um/jones11.jpg

The Phit 8 June 2005 15:54

Schumi moet toch maar eens gaan beginnen met winnen :o

bartje518 12 June 2005 17:42

Verbazing bij BAR

BAR heeft in Montreal de pole position gepakt. Jenson Button was tot ieders verbazing de snelste in de kwalificatie en mag morgen als eerste starten. Het is zijn tweede pole uit zijn carrière. Takuma Sato deed het ook goed en verzekerde zich van een zesde plaats.

http://images.f1racing.net/large/46514.jpg

"Fantastisch om weer op pole te staan," vertelde Button. "Het zijn moeilijk maanden geweest voor BAR en iedereen heeft heel hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Het betekent heel veel voor het hele team, Honda en Michelin. We dachten wel iets sneller te zijn, maar dit hadden we nou ook weer niet verwacht. Mijn ronde voelde goed aan, maar ik had best weinig grip. Dat ik eerste ben verbaasde me een beetje eerlijk gezegd. We weten natuurlijk wel dat dit alleen maar de kwalificatie is, maar een goed begin is het halve werk. We zouden snel moeten zijn in de race, maar of we snel genoeg zijn om te kunnen winnen weet ik niet. Dat zien we morgen weer."

Takuma Sato bleef natuurlijk een beetje achter bij zijn teamgenoot, maar mag tevreden zijn met een zesde plaats. "Ik had wel iets sneller kunnen zijn, maar het ging best goed. Ik denk dat we een goede race zullen rijden morgen."

Sportief directeur Gil de Ferran kon zijn geluk niet op. "Het ging steeds beter dit weekend en we hadden veel vertrouwen voor de kwalificatie. Maar dit hadden we niet verwacht. Jenson reed een prima ronde, erg goed gedaan. We kijken natuurlijk erg uit naar de race."

f1racing.nl

Das inderdaad verbazend. Ben benieuwd hoe vroeg/laat hij stopt. Over anderhalf uur begint het!

bartje518 13 June 2005 16:45

Raikkonen draait rollen om

Kimi Raikkonen heeft de Grand Prix van Canada gewonnen. De Fin profiteerde van het uitvallen van Alonso en ging als eerste over de streep na een enerverende race. Michael Schumacher werd tweede, voor teamgenoot Barrichello. Jenson Button wist zijn pole niet te verzilveren. Christijan Albers werd elfde en laatste.

http://images.f1racing.net/large/46654.jpg

In Montreal waren de rollen omgedraaid. Twee weken geleden won Fernando Alonso na het uitvallen van Raikkonen, maar nu moest de Spanjaard opgeven en toezien hoe zijn grootste concurrent er met de winst vandoor ging. En het begon nog zo mooi voor Renault. Beide auto's gingen er bij de start als een haas vandoor, met Fisichella voorop. Jenson Button en Michael Schumacher, die van de eerste startrij vertrokken, konden slechts volgen. Narain Karthikeyan was het eerste slachtoffer in deze race. De Indiër raakte de muur en moest in de pitstraat opgeven.

Plotseling sloeg het noodlot toe bij Renault. Fisichella verloor snelheid en moest de pitstraat binnen rijden. Zijn auto hield het voor gezien. Fernando Alonso nam de leiding over, maar niet heel veel later moest ook hij opgeven. Dit gaf de leiding in de wedstrijd aan Montoya. Kimi Raikkonen kon op een redelijke afstand volgen en Ferrari kreeg de smaak weer te pakken.

De man die van pole was vertrokken, Jenson Button, leek op weg te zijn naar een podium, maar maakte een fout bij de chicane bij het opkomen van het rechte stuk. De Brit ging te hard over de kerbstones en raakte de betonnen muur. De klap was niet hard, maar de voorwielophanging had het wel gehad. Voor Button betekende dit het einde van zijn wedstrijd. De raceleiding wist zich even geen raad met de gestrande BAR en de Safety Car kwam naar buiten.

Voor vrijwel iedereen de kans om de tweede pitstop te maken. Maar bij McLaren ging het niet helemaal goed. Raikkonen ging als eerste naar binnen, maar een ronde later kwam Montoya. Toen hij naar buiten reed was de pitstraat gesloten. De Colombiaan ging gewoon de baan op en sloot achter teamgenoot Raikkonen aan. Lang duurde de pret na de herstart niet, want Montoya kreeg de zwarte vlag en moest direct naar de pitstraat om uit te stappen.

Met al deze uitvallers kwam Michael Schumacher weer goed naar voren. De Duitser had een slechte start gehad, maar reed zich uiteindelijk toch naar de tweede plaats. Ook teamgenoot Rubens Barrichello deed het goed. Hij kwam vanaf de laatste plaats en werd derde. De winst ging redelijk probleemloos naar Kimi Raikkonen. Het is zijn derde zege van het seizoen.

Felipe Massa reed ook een sterke race en reed zijn Sauber als vierde over de streep. Red Bull kwam ook onverwacht goed voor de dag. David Coulthard werd zevende en Christian Klien pakte met zijn achtste plaats het laatste puntje.

Voor Christijan Albers was er weinig eer te behalen, maar hij finishte wel. De Nederlander kwam na een onopvallende race wederom aan de streep.

f1racing.nl

Ander interessant nieuws dat ik las is dat BMW mogelijk Sauber opkoopt. In dat geval zal Williams wel op zoek moeten naar een nieuwe motorleverancier. Vindt die nog maar eens tegenwoordig :o

BMW overdenkt toekomst

De directeur sport van BMW, Mario Theissen zal na de Grand Prix van Amerika eens gaan bekijken wat hij gaat doet met de uitspraken van Patrick Head. Deze maand zal BMW beslissen of ze wel of niet doorgaan met Williams. De verwachting is dat de Duitse motorfabrikant Sauber koopt.

Theissen maakt zich niet al te druk om de uitspraken van Head, maar is ze niet vergeten. "We zullen de uitspraken van Head wel bespreken, maar ik denk niet dat het heel veel gaat uitmaken."

Ook zegt hij dat het eventueel kopen van Sauber, niets te maken heeft met zijn eigen wens om teambaas te worden. "De beslissingen van BMW hebben niets te maken met persoonlijke ambitie. En ook met wat zich heeft afgespeeld tijdens een bepaalde race. Natuurlijk zit er emotie bij, maar daarom moeten we juist goed bedenken wat we gaan doen."

Frank Williams wilde niets kwijt over een eventueel nieuwe motordeal.

bartje518 18 June 2005 11:26

Zware crash Ralf Schumacher, Montoya rapste

Ralf Schumacher zag in de tweede vrijdagsessie zijn grootste nachtmerrie werkelijkheid worden. Op dezelfde plaats waar hij vorig seizoen in de Williams een zwaar ongeluk had, maakte hij nu weer een zware crash mee. In de laatste bocht klapte de linkerachterband van de Toyota. McLaren-rijder Juan Pablo Montoya reed de snelste tijd, net als in de ochtendsessie.

http://images.f1racing.net/large/46941.jpg
2e zware klapper op rij voor Ralf Schumacher op Indianapolis

Na twaalf minuten maakte Toyota-rijder Ralf Schumacher een zware klapper in de laatste bocht bij het opkomen van het rechte stuk, op dezelfde plaats waar hij vorig jaar ook al een zware crash beleefde in de race. De rode vlag werd uitgehangen om de baan schoon te vegen. Oorzaak van de crash was een geëxplodeerde linkerachterband. Hierdoor kwam de Toyota in een spin, waarna de wagen op hoge snelheid de muur raakte. Ralf bleek ongedeerd, maar zijn auto was zwaar beschadigd.

http://images.f1racing.net/large/46944.jpg
Ralf trapt zijn Toyota na..

Ongeveer hetzelfde gebeurde vrijdagrijder Ricardo Zonta van Toyota slechts tien minuten eerder. De Braziliaan kwam in de grindbak terecht door eveneens een falende linkerachterband van Michelin. Beide Toyota-rijders waren slechts twee ronden onderweg en hadden nog niet eens een tijd op de klokken gebracht. Tijdens de rode vlag gaf de Franse bandenleverancier zijn teams de opdracht de luchtdruk in de banden te verhogen. Grote problemen voor Michelin en Toyota dus. Pas na een kwartier werd de baan weer vrijgegeven.

McLaren maakte een goede start van het weekend mee, ondanks dat vrijdagrijder Pedro de la Rosa in de ochtend door een probleem weinig ronden kon rijden. Juan Pablo Montoya was in beide oefensessies de snelste man op de baan. Raikkonen kwam met zijn McLaren naar de tweede tijd. De Fin was iets meer dan een tiende langzamer dan zijn teammaat. Ook Ferrari liet van zich op de vrijdag. Rubens Barrichello en Michael Schumacher waren goed voor respectievelijk de derde en de vierde tijd.

Sauber-rijder Felipe Massa spinde even voor de crash van Ralf op het binnengedeelte van Indianapolis. De Braziliaan hield zijn wagen aan de praat en kon zijn weg vervolgen. Later zou hij nog eens spinnen. David Coulthard verloor vijf minuten na het verdwijnen van de rode vlag de controle over zijn Red Bull bij het aanremmen voor de eerste bocht. Coulthard raakte in een spin, maar ook hij kon op eigen kracht terug naar de pits komen om nieuwe banden te halen. De Schot zat er goed bij met een zesde tijd, maar had nog wel klachten over het schakelen naar een andere versnelling. Red Bull rijdt dit weekend met nieuwe Cosworth-motoren.

Minardi-coureur Christijan Albers reed de 21-ste tijd en bleef beide Jordans voor. Robert Doornbos bracht zijn Jordan naar een keurige achttiende tijd. Opvallend was de achtste tijd van Red Bull-vrijdagrijder Scott Speed. De Amerikaan was slechts een seconde trager dan Montoya. Het was tijdens de tweede trainig met 24 graden iets koeler dan tijdens de ochtendsessie. De temperatuur van het asfalt bedroeg 41 graden.

prinskoekje 18 June 2005 16:55

Zonta vervangt Ralf in Indianapolis
Ralf Schumacher mag niet rijden in Indianapolis. De dokter heeft hem een startverbod gegeven. Hij vindt het niet verantwoord om Schumacher te laten racen. De Toyota-coureur knalde gisteren (vrijdag) hard in de muur en leek er zonder kleerscheuren vanaf te komen. Helaas blijkt dit dus toch niet helemaal het geval te zijn.

Voor Ralf Schumacher is het een zware teleurstelling. "Ik vind het heel jammer voor mezelf en het team. Ik wil het team in ieder geval succes wensen en denk er in Frankrijk zeker weer bij te zijn," aldus de aangeslagen pechvogel.

Ricardo Zonta mag weer eens een race rijden. "Maar gisteren was geen goede dag voor ons en ik vind het erg jammer voor Ralf," verklaarde de Braziliaan. "Natuurlijk is voor mij leuk om weer te mogen racen, maar het is wel een lastige situatie. Ik heb dit al eens eerder meegemaakt en zal er wederom het beste van proberen te maken.

De teambaas Tsutomu Tomita vindt het jammer dat Ralf niet kan rijden, maar het is volgens de Japanner wel verstandiger. "Natuurlijk is Ralf teleurgesteld, maar als een arts zegt dat je niet kan rijden, moet je dat niet doen. We willen geen risico met hem nemen."

bartje518 18 June 2005 18:03

Begrijpelijk. Bovendien doet Zonta het lang niet slecht in de vrije trainingen :o Jammer voor Ralfie!

bartje518 19 June 2005 12:51

Amerikaanse GP op losse schroeven

De Michelin-teams nemen niet deel aan de Grand Prix van de Verenigde Staten als een noodspecificatie van het Franse rubber niet wordt goedgekeurd. Mocht dat gebeuren, dan gaat de race op Indianapolis niet door omdat er dan te weinig wagens aan de start staan.

http://images.f1racing.net/large/47028.jpg
De banden van Michelin zouden in turn 13 teveel op 'hun donder' krijgen waardoor rijden te gevaarlijk is

Deze noodspecificatie, die oorspronkelijk was ontworpen voor de baan van Barcelona, is nu onderweg naar Indianapolis. Vrijdag bleken er grote problemen te zijn met de twee bandenspecificaties die Michelin had meegenomen naar de Verenigde Staten. Zo explodeerde onder andere de linkerachterband van Toyota-rijder Ralf Schumacher. De Duitser beleefde een zware crash en kreeg zaterdag een startverbod van de dokter.

Renault-teambaas Flavio Briatore zei: "We steunen Michelin volledig in deze situatie. " De noodspecificatie van bandenleverancier Michelin moet worden goedgekeurd door de FIA en de drie Bridgestone-teams (Ferrari, Jordan en Minardi). Volgens Briatore is de band op dit moment nog niet goedgekeurd. "Als dat niet gebeurt, dan doen we zondag niet mee aan de race. De veiligheid van de coureurs staat bij ons absoluut voorop."

Bernie rekent op volle grid

De Formule 1 heeft dit weekend een probleem. Uit veiligheidsoverwegingen dreigt Michelin haar teams terug te trekken voor de race, tenzij alle teams gebruik mogen maken van een nieuw type rubber. Dit is echter in strijd met de reglementen, waardoor de Bridgestone-teams vermoedelijk protest in zullen dienen.

Michelin heeft een nieuw type band over laten vliegen uit Frankrijk, die beter bestand moet zijn tegen het ovale gedeelte van het circuit in Indianapolis. Reglementen schrijven echter voor dat banden niet meer gewisseld mogen worden na de kwalificatie en dat compounds sowieso niet gewijzigd mogen worden.

Indien de reglementen dus nageleefd worden, zullen de coureurs op Michelin-banden vermoedelijk niet deelnemen aan de race. Als de Michelin-coureurs wél toestemming krijgen om te starten, zal bijvoorbeeld Ferrari het hier niet mee eens zijn. "Het is natuurlijk krom als elk topteam de reglementen mag verbreken behalve Ferrari", zegt technisch directeur Ross Brawn van het Italiaanse team.

Bernie Ecclestone maakt zich voorlopig echter geen zorgen. "Ik ben er 100% zeker van dat we twintig auto's aan de start zullen zien", zegt de kleine Brit. "De stewards moeten de auto's gewoon laten racen en dan moeten we na de race maar kijken of we nog maatregelen moeten nemen."

http://images.f1racing.net/large/47001.jpg
Formule 1-baas Bernie Ecclestone maakt zich geen zorgen

Bron: f1racing.nl

Als Bernie dat zegt dan wordt er dus geraced. Ben benieuwd hoe dit afloopt :{

prinskoekje 19 June 2005 13:15

De banden problematiek

In eerste instantie leek de crash van Ralf om een klein incident te gaan, echter ander halve dag later staat het hele Formule1 festijn op zijn kop. Wat gaat er gebeuren? Gaan de Michelin teams met tijdbommen rijden? Gaan ze niet rijden of nemen ze de banden die nu in een vliegtuig boven de Oceaan hangen? Eén ding is in ieder geval zeker en dat is dat we het weten over negen uur. Hoe staat het er nu voor? Het is heel simpel, de tikkende tijd bommen zullen niet gebruikt gaan worden omdat het te gevaarlijk is. Zelfs Renault zal dan hun rijders terug trekken uit de race, een andere optie is dat er met een hogere banden spanning gereden gaat worden. Echter vinden wij dit ook onverantwoordelijk als je zag wat voor letsel Schumacher vorig jaar opliep, wanneer dit wel gaat gebeuren wilt Ron Dennis dat er na een safety-car situatie drie rondes niet ingehaald mag worden om de bandenspanning op bedrijfsniveau te brengen: "Iedereen kampt met dezelfde problemen. We hebben dan ook voorgesteld om drie ronden onder een gele vlag te rijden nadat de Safety Car naar binnen is gegaan. Op deze manier kunnen we de banden weer op de juiste spanning brengen." Jahóór, wat denk je zelf idioot!? Dat gaat dus niet gebeuren, wij denken gewoon dat Michelin nieuwe banden mag gaan gebruiken, waarom? Anders zal de race hoogstwaarschijnlijk geen doorgang vinden, en dat kan wel eens heel vervelend zijn nu hier in de States. Nieuwe banden dus, enkel en alleen is daar nog even toestemming nodig van de FIA en de Bridgestone teams. En waarom zullen ze dit niet doen, een kleine straf voor de Michelin teams, Ferrari wint de race, de Michelin teams pakken de punten daar achter op en de race gaat van start alsof er nooit iets gebeurd is. Dit zal ook wel gebeuren alleen zal Ferrari dit natuurlijk op een machtig mooie manier spelen, lekker tijd rekken en pas op het laatste moment hun toestemming geven, lekker sarren en treiteren, heel slim van ze. Leuk hè, zo'n banden oorlog?

bartje518 19 June 2005 13:51

Bron?

prinskoekje 19 June 2005 14:51

sorry, de bron... (ook maar net ontdekt)

http://www.indegrindbak.nl/

Precies een degelijke site

bartje518 19 June 2005 17:00

Wat een site is dat dan :D

FIA komt Michelin niet tegemoet

Michelin heeft grote problemen in Indianapolis. De Franse bandenleverancier van zeven van de tien Formule 1-teams heeft een probleem met de banden. De band houdt het niet langer dan tien rondjes vol om op volle snelheid over de banking in Indianapolis te racen. Ralf Schumacher crashte daardoor met zo'n 300 km/u hard in de muur tijdens de vrije training op vrijdag. Het verzoek van Michelin aan de FIA om nieuwe banden in te vliegen of een chicane te maken in de laatste bocht werd hard afgewezen.

"Het zou niet volgens de regels zijn om het circuit aan te passen omdat een aantal teams geen fatsoenlijk materiaal heeft aangeleverd gekregen. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de teams die hun zaken wel voor elkaar hebben," was te lezen in een bericht van de FIA.

http://images.f1racing.net/small/42028.jpg

De FIA zei vervolgens ook nog over het bandenprobleem: "Sommige teams kwamen met het idee om een band te gebruiken waarmee ze niet in de kwalificatie gereden hebben. We hebben ze verteld dat dat tegen de regels is. We zijn van mening dat hun straf niet uitsluiting van de race zal zijn maar de straf zal erg zwaar zijn om zeker te zijn dat teams het in de toekomst niet als uitkomst gaan zien voor bandenproblemen."

f1racing.nl

bartje518 19 June 2005 17:38

Kombocht Michelins doorn in het oog
Michelin-teams zeggen niet te rijden

Michelin blijft het spel hard spelen. Race-directeur Charlie Whiting maakte eerder vandaag bekend dat er geen extra chicane aangelegd wordt voor bocht 13, de kombocht. Daarop zijn de Michelin-teams bij elkaar gekomen en stellen nu niet de racen als de situatie zo blijft.
http://formule1-sanoma.fastxs.net/im.../480/28080.jpg
Michelin-baas Pierre Dupasquier adviseert de Michelin-teams, waaronder de topteams Renault, McLaren-Mercedes, BAR-Honda en Williams-BMW om niet te racen vanavond

,,Nog steeds kunnen we de veiligheid van onze banden op de huidige configuratie van het circuit niet garanderen en gaan we, als er niks verandert, niet racen. Daarom vragen we de FIA nogmaals om na te denken over een forse snelheidsreducering in bocht 12/13", luidt het nieuwe statement van Michelin.

De FIA heeft daarop inmiddels de volgende reactie vrijgegeven: ,,Zoals we in onze eerdere brief al vertelden hebben de coureurs zelf de keuze om in de kombocht gas terug te nemen, kunnen ze op racen met een band die niet in de kwalificatie is gebruikt (wat zal resulteren in een straf) of ze kunnen de linkerachterband meermaals vervangen omwille van veiligheidsredenen. Meer hebben we hier niet aan toe te voegen."

Bron: formule1.info
foto: RACEPICTURES.COM

prinskoekje 19 June 2005 20:09

amaai, spannende wedstrijd!

maar 6 wagens die race... :{

chica 19 June 2005 20:13

Bij ons staat ie ook aan.. zullen die Amerikanen blij mee zijn:+

bartje518 19 June 2005 20:15

Ja, mooi niet dus. Ongelofelijk dom van de FIA om gewoon te gaan laten racen. Er spelen veel meer belangen dan 1 stomme regel in het regelement waardoor de F1 nu definitief geflopt is in Amerika :{

Tyskie 19 June 2005 20:21

Dus als ik het goed begrijp levert het gebruik van M-banden groot gevaar op voor coureurs, maar om een dom regeltje mag dit niet en dus staken de teams zeer begrijpelijk? :o

bartje518 19 June 2005 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Dus als ik het goed begrijp levert het gebruik van M-banden groot gevaar op voor coureurs, maar om een dom regeltje mag dit niet en dus staken de teams zeer begrijpelijk? :o
Zo leg je het eenvoudig uit idd 8)

Tyskie 19 June 2005 20:39

Dus men voert de laatste jaren allerlei regels door die de coureurs moeten beschermen, maar als de veiligheid van die mannen zo in het geding komt gaat zo'n regeltje voor?

prinskoekje 19 June 2005 20:40

Ik heb maar een andere "post" op gezet.
Er is toch geen moer aan.:O

bartje518 19 June 2005 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Dus men voert de laatste jaren allerlei regels door die de coureurs moeten beschermen, maar als de veiligheid van die mannen zo in het geding komt gaat zo'n regeltje voor?
Nou, niet alle regels zijn vanwege de veiligheid. Deze regel was vooral om kosten te besparen. Je moet je voorstellen dat er vaak per coureur 28 banden aanwezig waren voor één raceweekend. Allemaal geldverslindend natuurlijk, vandaar dat besloten is dat er vanaf de kwalificatie maar met één band gereden wordt.

Probleem is nu dus dat Michelin banden bij zich had die vooral de zachte compound hadden. Ralf Schumacher crashte zaterdag keihard en men kon niks vinden dat mis was met die band. Uitermate gevaarlijk natuurlijk, zeker in Amerika. Als je daar een nat vloertje hebt liggen en je zet er geen bordje bij; iemand glijdt uit en breekt iets dan kun je aangeklaagd worden. Wanneer je nu dus weet dat er iets niet deugt aan je banden en je gaat rijden dan is dat zeer gevaarlijk.

De FIA had dat allemaal makkelijk kunnen oplossen door een chicane in die bocht te leggen, of door de Michelin-teams toestemming te geven om andere banden te gebruiken (dat waren veilige banden, maar wel niet specifiek voor dit circuit, dus minder snel, Ferrari ook blij). Maar nee, de regels zijn belangrijker. Gevolg, een slaapverwekkende race, boze supporters, F1 geflopt in Amerika (daar hoef je echt niet meer terug te komen) en het imago van de sport loopt wéér een enorme deuk op.

Ik vraag me ook af waarom ik nog kijk. Uiteindelijk zijn de heren van de FIA dus belangrijker dan wie dan ook. Men trekt zich niets aan van de fans, de kijkers thuis en het imago van de sport. Heel triest..

prinskoekje 19 June 2005 22:10

Ze willen Formule 1 laten doorbreken in de Verenigde Staten. Na vandaag zal het waarschijnlijk nog heel moeilijk worden.

Achteraf gezien verschiet ik eigenlijk niet van de fout van michelin. ze zochten steeds naar de limiet (wat nogal logisch is). Vanaf monaco ging Renault over de limiet en op de Nurburgring was er het fameuze ongeval van Raikkonen.
Michelin zocht blijkbaar de limieten op, en is er nu over gegaan. :{

Maarja, Als je in de formule 1 wil winnen moet je gewoon de limiet opzoeken.

bartje518 19 June 2005 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door prinskoekje
Ze willen Formule 1 laten doorbreken in de Verenigde Staten. Na vandaag zal het waarschijnlijk nog heel moeilijk worden.

Achteraf gezien verschiet ik eigenlijk niet van de fout van michelin. ze zochten steeds naar de limiet (wat nogal logisch is). Vanaf monaco ging Renault over de limiet en op de Nurburgring was er het fameuze ongeval van Raikkonen.
Michelin zocht blijkbaar de limieten op, en is er nu over gegaan. :{

Maarja, Als je in de formule 1 wil winnen moet je gewoon de liemiet opzoeken.

Zo is dat. Ferrari moet nu ook niet ineens gaan lopen jammeren dat de Michelin-teams het zelf opzoeken. Zo is de topsport nu eenmaal; en de FIA is er om regels te maken waarmee teams de limieten kunnen opzoeken. In plaats daarvan gaan we steeds verder terug in de tijd en dat hoort niet bij een technologische sport.

dext0r 19 June 2005 22:30

http://www.speurders.nl/speurder.php?id=9649794

bartje518 19 June 2005 22:51

Michael Schumacher wint De Schande van Indianapolis

In een race die deze naam eigenlijk niet mag dragen heeft Michael Schumacher de Grand Prix van Amerika ’gewonnen’. De Duitser had samen met zijn teamgenoot in feite een makkelijke middag. Alleen bij het terugkomen op de baan na zijn laatste pitstop was er even wat opwinding, waarna ’Rubinho’ even door het gras moest. Tiago Monteiro eindigde als derde.

http://formule1-sanoma.fastxs.net/im.../480/32139.jpg

De ontluistering is groot bij alles en iedereen als de Michelin-coureurs na de opwarmronde terugkeren naar de pits. Michael Schumacher blijkt inmiddels op een soort van pole-position te staan en pakt dan ook de leiding bij de start. Tegen de tijd dat alle zes coureurs op de startopstelling zijn gearriveerd, is allang duidelijk dat iedereen getuige is van een onuitwisbare schande.

Daarna volgt iets dat eigenlijk niet te omschrijven valt, van een race is geen sprake. De Amerikaanse racefans uiten hun woede en teleurstelling door het op de baan gooien van allerlei voorwerpen en het maken van ludieke spandoeken. Sommigen proberen zichzelf toegang tot de paddock te verschaffen, vele anderen gaan naar huis.

Het is dan onderhand al zeker dat de volgorde Ferrari-Jordan-Minardi ongewijzigd blijft. De drie teams opereren allemaal op hun eigen niveau en zijn er niet toe in staat om het tegen elkaar op te nemen. Enkel de onderlinge duels tussen de teamgenoten vinden plaats.

Even is er nog een lichte vorm van spanning als Christijan Albers problemen heeft om zijn eerste versnelling te vinden. Enkele ogenblikken later slaagt hij er toch om in zijn weg te vervolgen en hij blijkt er zelfs toe in staat om voor teamgenoot Patrick Friesacher te finishen op de vijfde plek.

Het gevecht dat Tiago Monteiro uitvecht met teammaat Narain Karthikeyan is plotseling gepromoveerd tot een gevecht om de laatste podiumplek. De Portugees blijkt de gelukkigste te zijn en hij scoort de eerste podiumplek voor Jordan sinds de Braziliaanse Grand Prix van 2003.

formule1.info

The6thgate 19 June 2005 22:58

was erg apart ja, 6 auto's op de grid:{

naja ben s benieuwd hoe de discussies zich gaan ontwikkelen hierover

bartje518 19 June 2005 23:54

Formule 1 bereikt dieptepunt in Indianapolis

Zondag 19 juni 2005 zal de boeken in gaan als de dag waarop de Formule 1 zichzelf voor schut zette. Na bandenproblemen bij Michelin gingen slechts zes coureurs van start, tot afgrijzen van iedereen die de Formule 1 een warm hart toedraagt. Dat Michael Schumacher won, was bijzaak. Christijan Albers eindigde als vijfde.

http://images.f1racing.net/large/47207.jpg
In totaal 175.000 Amerikanen namen de moeite om te komen kijken zondag. De meesten uitten hun reacties middels luid boe-geroep en obscrene gebaren

Wat sinds vrijdagavond al dreigde, is alsnog werkelijkheid geworden. Michelin kon de veiligheid van haar coureurs niet garanderen, waardoor alle teams op het Franse rubber zich besloten terug te trekken voor de race. In de uren voor de race werd naarstig gezocht naar compromissen, maar dat bleek onmogelijk. Het resultaat: een wanvertoning die zijn weerga niet kent.

http://images.f1racing.net/large/47196.jpg
Het beeld van de wedstrijd: Barrichello rijdt door richting startgrid terwijl Raikkonen, Button, Fisichella en Alonso meteen de pits insturen

Alle auto's meldden zich nog keurig op de startopstelling, maar na de opwarmronde doken alle coureurs op Michelin-rubber de pits in om er vervolgens niet meer uit te komen. Het gevolg was dat alleen de Ferrari-, Jordan-, en Minardi-coureurs zich meldden voor de start, tot ontzetting en onbegrip van de Amerikaanse fans op de tribune.

De race die nooit een race was werd uiteindelijk gewonnen door Michael Schumacher. De Duitser bleef teamgenoot Barrichello nipt voor. Tiago Monteiro was na de race de enige die uit zijn dak ging. De Portugees stuurde zichzelf naar de derde plaats en stond tot zijn eigen verbazing dus plotseling op het podium na een Formule 1-race. Teamgenoot Karthikeyan werd vierde.

Voor Christijan Albers was het ook een bijzondere dag. Onze landgenoot klopte teamgenoot Friesacher en behaalde de vijfde plaats. Hierdoor scoorde onze landgenoot vier WK-punten.

http://images.f1racing.net/large/47217.jpg
Een woedende Amerikaan maakt zijn ongenoegen duidelijk aan de toren van de wedstrijdleiding

Ondanks alles zal deze race de boeken ingaan als de race die geen winnaars kent, slechts verliezers. De sport in het algemeen heeft onherstelbare schade opgelopen. Uitgerekend in Indianapolis, het Mekka van de autosport, heeft de Formule 1 een dieptepunt bereikt. Het was zwarte zondag op de wereldberoemde Indy.

bartje518 19 June 2005 23:58

Nooit eerder vertoond: de 'startgrid' voor aanvang van de GP van de Verenigde Staten:
http://images.f1racing.net/large/47190.jpg

Michelin-teams bieden excuses aan

Alle Michelin-teams hebben na de wanvertoning in Indianapolis een gezamelijk persbericht de deur uit gedaan. In het persbericht bieden de teams hun excuses aan en proberen ze de situatie nogmaals uit te leggen.

"De Michelin-teams bieden hun excuses aan voor de vertoning tijdens de Amerikaanse Grand Prix", schrijven de teams in het persbericht. "Het spijt ons voor de fans, de toeschouwers, de sponsoren en de tv-kijkers. Na het ongeluk van Ralf Schumacher kregen we van Michelin het advies om, met het oog op de veiligheid van de coureurs, niet van start te gaan. De veiligheid van de coureur kon niet gegarandeerd worden."

"Alle teams hebben veel vertrouwen in Michelin en we weten hoe competent en verantwoordelijk gewerkt wordt. Michelin raadde ons aan om niet te racen, indien de laatste bocht van het circuit niet veranderd zou worden. Vervolgens hebben er veel gesprekken en discussies plaatsgevonden om het probleem op te lossen. De enige praktisch haalbare oplossing bleek het plaatsen van een chicane in de laatste bocht."

"Helaas zijn alle voorstellen door de FIA van tafel geveegd. Veiligheid moet voorop staan, waarna we helaas geen andere keus hadden dan ons terug te trekken voor de race. We zijn er ons bewust van dat de VS een belangrijke markt is voor de Formule 1 en dat de sport hier gepromoot moet worden. Het is dan ook zeer triest dat we vandaag tot deze actie gedwongen zijn."

Witkop 20 June 2005 11:04

De saaiste race ooit.....

Wel jammer voor Trulli en Raikkonen. Een van die twee zou anders gewonnen hebben.

Nickchange 20 June 2005 13:39

4 puntjes voor Albers_0_

En die discussie of ze naar het podium moesten met Barrichello was ook lachen:D

Hoe duur was een kaartje voor dat publiek eigenlijk?

prinskoekje 20 June 2005 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witkop
De saaiste race ooit.....

Wel jammer voor Trulli en Raikkonen. Een van die twee zou anders gewonnen hebben.

Ik vind het ook enorm spijtig voor Trulli en Toyota.
Eindelijk die pool te pakken en dan... :{

(de vraag is natuurlijk ook hoeveel benzine hij bij had)

bartje518 20 June 2005 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nickchange
4 puntjes voor Albers_0_

En die discussie of ze naar het podium moesten met Barrichello was ook lachen:D

Hoe duur was een kaartje voor dat publiek eigenlijk?

Dat verschilt. Tussen de 55 en 3440 euro..

Witkop 20 June 2005 13:55

gemiddeld zo n 250 dollar zeiden ze in de live uitzending.

The Phit 20 June 2005 22:59

GE-WEL-DIG..
En zo zijn de regelementen. Je kunt niet zomaar een dag voor begin van de wedstrijd toestaan dat iedereen de regels mag overtreden omdat ze verkeerde banden hebben meegenomen. Geweldig ook hoe die Monteiro uit zijn bolletje ging :D

bartje518 20 June 2005 23:16

Het algehele belang van de sport gaat nu eenmaal verder dan zo'n sufkutterig regeltje. Want die sport gaat dus ongelofelijk kapot op deze manier.

En dat hele Jordan-team gun ik ook niks. Met die kut-Kollin.

LexS 21 June 2005 01:23

Ik was dus wezen werken en ben het vergeten op te nemen. Jammer zeg, ik had best niks wetend willen zien op video hoe al die michelins naar binnen reden. Aan de andere kant vind ik het natuurlijk gigantisch gepruts aan de kant van Michelin en de FIA heeft ook niet echt de juiste beslissingen genomen vind ik maargoed.

Wat wel geweldig was, hetgeen ik later gezien heb is het podium. Monteiro uit z'n dak en als enige champagne spuiten, prachtig. :D

Maar Bart, wat was er met Jordan gebeurd dan? Stoddard was pissig op ze maar de precieze reden heb ik nog nergens kunnen vinden. :)

bartje518 21 June 2005 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LexS

Maar Bart, wat was er met Jordan gebeurd dan? Stoddard was pissig op ze maar de precieze reden heb ik nog nergens kunnen vinden. :)

In principe waren 9 teams (behalve Ferrari) het erover eens dat zonder chicane er niet geraced zou worden. Jorden was daarmee ook accoord dus dan zou Ferrari maar in haar eentje gaan rijden.

Zonder enig overleg reden ineens wel de Jordans door naar de startgrid. Aangezien Jordan de enige concurrent is van Minardi restte het team niks anders dan ook maar te gaan rijden.. Maargoed, die Colin Kolles schijnt sowieso een hufter te zijn die zich overal de ballen van aantrekt en ook nog eens vreselijk onbeschoft te zijn.. Nog geen enkele ervaring en meteen teambaas.

http://f1.racing-live.com/photos/img...05_149x220.jpg
Dit is m nou :)

prinskoekje 21 June 2005 14:14

Ik zie je in de rechtzaal!

En de eerste rechtszaak is al weer aangekondigd. Het viel te verwachten met die knotsgekke Amerikanen en ze laten er ook zeker geen gras over groeien. De Amerikaan -hoe kan het natuurlijk anders- uit Colorado pakt het groots aan zodat hij zeker weet dat hij geen centjes misloopt. Hij klaagt namelijk alles aan waarvan hij het bestaan kent namelijk de FIA, de FOA, Michelin, de Formula One group en de Indianapolis Motor speedway. Pats, ergens moeten er toch wel een paar centen te verdienen zijn. Als het lukt kan het nog wel eens gezwelli worden. Mocht het niet lukken kan deze 'fan' nog altijd op de tribune in Cleveland plaats nemen. De Champcar organisatie heeft ergens een verschrikkelijk scherpe gozer zitten die bedacht heeft om alle fans die in Indiana op de tribune zaten gratis en voor niks langs mogen komen bij de Champar race dit weekend. Kijk dat is scoren.

bron: www.indegrindbak.nl

bartje518 22 June 2005 20:43

FIA dreigt met zware straffen

De wanvertoning in Indianapolis gaat nog een flink staartje krijgen. De FIA heeft alle Michelin-teams op het matje geroepen en de aanklachten liegen er niet om. De zeven teams wordt onder meer verweten de sport in diskrediet te hebben gebracht en niet gehandeld te hebben in het algemene belang van de sport.

De FIA heeft een brief uitgestuurd naar de teamleiding van Renault, McLaren, Williams, BAR, Toyota, Sauber en Red Bull Racing. De teams moeten zich volgende week woensdag melden bij het World Motor Sport Council en zullen moeten praten als Brugman om onder een straf uit te komen. In de brief beschuldigt de FIA de teams er namelijk van op vier verschillende manieren tegen de regels gezondigd te hebben.

De vier punten zijn:
- de teams hebben gefaald om bruikbare banden mee te nemen voor de Grand Prix
- de teams hebben geweigerd om deel te nemen aan de Grand Prix
- de teams hebben geweigerd om met een beperkte snelheid door de laatste bocht te rijden, een situatie waar de banden wél tegen bestand waren
- de teams hebben door het gezamelijke optreden het imago de sport zwaar beschadigd

Bovendien beschuldigt de FIA de teams er nog van dat de stewards in Indianapolis niet op de hoogte zijn gebracht van het besluit om niet van start te gaan.

Welke straffen de FIA in gedachten heeft, is voorlopig onduidelijk. Vermoedelijk zal de FIA door middel van een torenhoge boete de opgelopen schade proberen te verhalen op de teams.

Bron: f1racing.nl

Nu wordtie helemaal mooi. De zaken worden gewoon omgedraaid. Dat lullen als brugman zal wel meevallen want zelfs een 'amateur' als ik weerleg ze eenvoudig.

Het falen van het meenemen van banden: dat is volkomen de verantwoordelijkheid van bandenfirma Michelin. Zij hebben specialisten in dienst die beoordelen welk rubber het best is voor welk circuit. In de tijd met Goodyear was er al eens zo'n situatie (met blaren op de banden destijds).

Dat teams hebben geweigerd deel te nemen aan de race is logisch. Zeker in Amerika. Was er iets gebeurt dan was de schade en het leed niet te overzien geweest. De FIA weigerde zelf om actie te ondernemen en de situatie veiliger te laten worden.

Met een bepertke snelheid door de bocht? Nu nog mooier! Hoe gevaarlijk kun je het maken? Het lachertje van de maand. IK ga toch ook niet 50 tuffen met mijn wagen op de snelweg?

De teams hebben het imago van de sport beschadigd.. Tja, need to say more? Er zijn 2 schuldigen in deze: de FIA zelf die als een klein kind weigerde om ook maar een centimetertje van het regelement af te wijken om de mensen nog een leuke race te geven en Michelin dat als een stel amateurs niet in staat was om een goede band mee te nemen en teams goed te adviseren..

Nou, ik denk dat de teams er wel uitkomen al is de FIA zó corrupt (echt, daar is de FIFA niks bij).. Je moet je bedenken dat ze ook nog eigen rechter spelen. Hier spelen zeker de ideëen van alle automerken die hierbij betrokken zijn om hun eigen WK te gaan starten een rol.. De FIA maakt geen vrienden. Leuk, in 2008 een WK met alleen maar Ferrari!

Witkop 23 June 2005 09:54

De FIA valt niets te verwijten. Zij hebben ooit eens deze regels opgesteld en het is niet meer dan logisch dat ze zich hier aan houden.

De teams valt ook niets te verwijten. Zij krijgen hun banden van Michelin. Michelin kiest welke banden meegaan naar de GP. Hier hebben de teams niks over te zeggen.

Alle schuld ligt in mijn ogen dan ook bij Michelin.

De straf voor hen is al gigantisch. Marktaandeel in zowel Amerika als Europa zal fors dalen. Daarbovenop kunnen ze nog een schadeclaim van enkele miljoenen (of miljarden) verwachten

bartje518 23 June 2005 12:22

Vind je het niet de taak van de FIA de kijkers en de toeschouwers langs het circuit nog iets te bieden? Zij zijn ook slachtoffers..

Witkop 23 June 2005 14:51

De toeschouwers (langs de baan en voor de tv) zijn ook slachtoffers inderdaad. Maar niet van de FIA. Zij zijn ook slachtoffer van Michelin.

bartje518 23 June 2005 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witkop
De toeschouwers (langs de baan en voor de tv) zijn ook slachtoffers inderdaad. Maar niet van de FIA. Zij zijn ook slachtoffer van Michelin.
Nogmaals, die FIA had legio mogelijkheden om er in ieder geval nog wat van te maken. De Michelin-teams hebben aangeboden toch te racen maar dan niet voor de punten. Die FIA is 100% schuldig aan het totale mislukken van het evenement. Michelin is schuldig aan het begin van de zaak.

bartje518 24 June 2005 02:23

BMW koopt Sauber

BMW-Motorsport heeft Sauber gekocht. De Duitse motorfabrikant heeft vanaf volgend jaar een eigen team. Wat dit betekent voor de samenwerking met Williams is nog niet helemaal duidelijk, maar een breuk is nog niet definitief. Ook bestaat er nog onduidelijkheid over de naam Sauber.

Het team zal vanuit twee plaatsen opereren. De huidige werkplaats van BMW wordt aangevuld met de fabriek van Sauber, in het Zwitserse Hinwil. Sauber heeft een solide basis waaruit verder gewerkt kan worden, denkt BMW. Maar aan de andere kant zijn de Duitsers realistisch genoeg om te weten dat direct succes een lastig verhaal zal worden. Daarom zal er ook nog met Williams gepraat worden.

"Twee aspecten in de Formule 1 zijn van groot belang, wil je succes hebben," legt de directeur van BMW-motorsport, Mario Theissen uit. "Ten eerste heb je het pakket, zoals de motor, auto, banden en coureurs. Het tweede deel is de samenwerking. Wij denken dat je pas echt succes kan hebben als alle processen samenlopen."

Peter Sauber heeft laten weten nog geen uitspraken te doen over de veranderingen in zijn team en zijn eigen rol. Nick Heidfeld wordt in ieder geval al genoemd als één van de mogelijke coureurs van het nieuwe BMW-team.

f1racing.nl

Dit zou je in alle comotie bijna vergeten. Heel vervelend voor Williams! En weer een oud team weg. Jammer, in die tijd met die privé-teams vond ik het leuker. Sinds 1995 zijn we kwijt:

Pacific (1995), Simtek (1995), Forti (1996), Lola (één race in 1997 :d) Ligier (1997) Tyrell (1998 ), Stewart (1999), Prost (2001), Arrows/Footwork (2002), Jaguar (2004) en straks Jordan.

Ik vond het vroeger leuker :(

Witkop 24 June 2005 05:02

Vroeger was de kwalificatie ook nog echt een kwalificatie. Met 30 tot 40 auto's die daarin meereden. Op zondag mochten er maar 26 starten....

prinskoekje 24 June 2005 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
BMW koopt Sauber

Dit zou je in alle comotie bijna vergeten. Heel vervelend voor Williams! En weer een oud team weg. Jammer, in die tijd met die privé-teams vond ik het leuker. Sinds 1995 zijn we kwijt:

Pacific (1995), Simtek (1995), Forti (1996), Lola (één race in 1997 :d) Ligier (1997) Tyrell (1998 ), Stewart (1999), Prost (2001), Arrows/Footwork (2002), Jaguar (2004) en straks Jordan.

Ik vond het vroeger leuker :(

Logisch dat die teams eruit zijn. Het is gewoon niet meer te betalen :{ .

bartje518 24 June 2005 10:33

Citaat:

Logisch dat die teams eruit zijn. Het is gewoon niet meer te betalen :{ .
@ Witkopje: Ja, dat was begin jaren '90. Niet te geloven wat voor gajes er destijds in de F1 was. Het Larousse-team deed toen ook mee terwijl de teambaas in verschillende landen gezocht werd 8-) Ben ff zijn naam kwijt :o

Het was idd niet meer te betalen, maar dat komt natuurlijk doordat het in feite overgenomen is door de automerken. Teams zonder fabriekssteun zijn dan bijna kansloos. Respect voor Sauber, maar ook dat verdwijnt nu. Net als Jordan. Alleen Minardi is dan nog over. Ben benieuwd hoe lang Williams het dan nog gaat volhouden!

prinskoekje 27 June 2005 17:54

Rel om bandenwarmers van Ferrari

De Formule 1 is weer een nieuwe rel rijker. Het Ferrari-team maakt sinds de Grand Prix van Europa gebruik van een speciaal soort bandenwarmers, die volgens de letter van het reglement niet toegestaan zouden zijn. Enkele andere teams hebben inmiddels protest aangediend, maar de FIA lijkt niet van plan te zijn om Ferrari te bestraffen.

Ferrari warmt haar banden sinds de race op de Nürburgring op in een warme box, waardoor banden aanzienlijk beter op temperatuur komen dan met de oude, vertrouwde bandenwarmers. Deze box houdt de warmte immers vast, waardoor de gehele band volledig op temperatuur kan komen. Dit zou aanzienlijke voordelen met zich meebrengen, vooral omdat de Bridgestone-banden van Ferrari veel tijd nodig hebben om op temperatuur te komen.

Charlie Whiting, de technische man van de FIA, heeft Ferrari echter toestemming gegeven om deze 'warmteboxen' te gebruiken. Dit leidt echter tot onbegrip bij de andere teams, aangezien de reglementen voorschrijven dat banden enkel opgewarmd mogen worden door middel van de ouderwetse bandenwarmers.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Waar is de fia nu met haar regeltjes??? :?

bartje518 27 June 2005 22:15

Las het ook al. Probeer het dan gewoon te verbergen dat je alleen nog maar Ferrari wilt en dat we na 2008 een kampioenschap krijgen met 22 Ferrari's. De andere teams pikken dit toch niet en gaan gewoon appart een heel wat aantrekkelijker kampioenschap organiseren!

bartje518 29 June 2005 09:40

Cruciale dag voor toekomst F1

De zeven teams die niet hebben deelgenomen aan de Grand Prix van de Verenigde Staten moeten zich vandaag melden bij het World Motor Sport Council in Parijs. Aldaar zal een comité, met onder andere FIA-president Max Mosley, bekijken of de teams bestraft zullen worden voor de wanvertoning in Indianapolis.

http://images.f1racing.net/large/47276.jpg

Het is daarmee een belangrijke dag voor de toekomst van de Formule 1, want wanneer er zware straffen uitgedeeld gaan worden dreigt een algemene staking. De teams hebben inmiddels aangekondigd elkaar bij te staan en ook Minardi-teambaas Stoddart heeft laten weten te gaan staken bij een eventuele schorsing van de teams op Michelin-banden.

Wij zullen u vandaag de gehele dag op de hoogte houden van het laatste nieuws uit Parijs.

Michelin tast in de buidel voor Amerikaanse fans

Michelin zal alle kaartjes die gekocht zijn voor de Grand Prix van Amerika, terugbetalen aan de bezoekers. Ook zal de bandenfabrikant 20.000 kaarten kopen voor de race van volgend jaar, om uit te delen aan teleurgestelde fans. De race in Amerika liep uit op een groot fiasco, omdat Michelin de zaken niet in orde had.

In een verklaring laat Michelin weten alle door bezoekers gekochte kaarten terug te betalen, omdat zij geen spannende race hebben kunnen zien. De Fransen willen graag een goed gebaar maken naar de boze fans.

http://images.f1racing.net/large/47386.jpg

Ook zegt de bandenfabrikant het absoluut onacceptabel te vinden dat de teams bij de FIA in Parijs moeten komen en misschien een straf krijgen voor het niet rijden. De FIA krijgt er flink van langs. "We hebben voorstellen gedaan, waaronder een chicane, die technisch mogelijk waren en waarbij de veiligheid gewaarborgd was," zegt Michelin. "Alles is afgewezen. In onze ogen is dat respectloos tegenover de toeschouwers."

bartje518 30 June 2005 12:16

Alles is opgeschoven. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid krijgen de wereldkampioen coureurs en constructeurs straks gewoon puntenaftrek, net zoveel tot Ferrari en Schumacher weer wereldkampioen worden..

De FIA negeert volkomen alle overige argumenten van teams, teambazen, coureurs, fans en journalisten. Men blijft stug haar eigen hachje redden. De poll op f1racing.nl laat aan duidelijkheid niets te wenzen over:

Moet Max Mosley aftreden?
Ja - 68% (3368 Stemmen)
Nee - 28% (1370 Stemmen)
Geen mening - 4% (216 Stemmen)

http://images.f1racing.net/large/47507.jpg
FIA-president Max Mosley ligt bij iedereen zwaar onder vuur, behalve bij Ferrari.

prinskoekje 30 June 2005 12:28

Hopelijk werkt de bijgevoegde link.

http://schumi.zattevrienden.be/schumi/filmkes/d79.wmv

Zo'n wedstrijd als de deze wil ik ook wel eens zien.
(dijon 1979)

bartje518 3 July 2005 16:34

Die had ik laatst idd al eens gezien ja :o Maar das niet meer te realiseren met de huidige technieken.

Alonso oppermachtig in Frankrijk

Fernando Alonso heeft de Grand Prix van Frankrijk met grote overmacht gewonnen. De Spanjaard bleef Kimi Raikkonen en Michael Schumacher met gemak voor. Jenson Button pakte de vierde plaats en scoorde zo zijn eerste punten van het jaar. Christijan Albers knalde met zijn Minardi hard in de banden.

http://images.f1racing.net/large/48044.jpg

Bij de start werd gelijk duidelijk dat het de dag van Alonso was. De Spanjaard kwam als beste weg en de concurrentie zag hem pas weer toen hij het veld op een ronde zette. Jarno Trulli wist zijn tweede plaats te verdedigen en hield Michael Schumacher lang op. De Duitser kwam in de buurt, maar kon nooit een serieuze inhaalpoging doen. Na de eerste serie pitstops zat hij wel voor de Toyota.

Achter Alonso stond de race vooral het teken van strategie. McLaren wist Raikkonen van de 13e plaats naar de tweede te krijgen. Montoya kwam ook voor Michael Schumacher terecht, maar heel lang kon de Colombiaan er niet van genieten. Na de tweede pitstop begaf zijn auto het. Ook Minardi zag de vlag niet. Eerst viel Patrick Friesacher uit, waarna ook Albers de strijd moest staken. De Nederlander vloog van de baan en kwam hard in de banden. De strijd tussen Jordan en Minardi lijkt voorlopig nog steeds in het voordeel van Jordan beslist te worden. In de kwalificatie is het elke keer spannend, maar Jordan blijft het snelste team in de race.

Ondertussen was het aan de kop nauwelijks spannend te noemen. Op Raikkonen en Schumacher na, moest het hele veld een ronde op de ontketende Alonso toegeven. Dit zorgde voor een aantal pijnlijke momenten. Giancarlo Fisichella, die uiteindelijk zesde werd, zal niet erg tevreden met zichzelf geweest zijn, toen hij aan de kant moest voor zijn veel snellere teamgenoot.

Toyota kon zoals gewoonlijk niet de snelheid van de kwalificatie vasthouden. Jarno Trulli, als tweede gestart, moest het uiteindelijk doen met een vijfde plaats. Ralf Schumacher werd zevende. BAR scoorde de eerste punten van het jaar. Jenson Button reed een redelijk onzichtbare race, maar werd vierde. Takuma Sato zorgde wel voor veel actie. Hij ging een paar keer door de grindbak en toverde een ouderwetse 'Taku-actie' uit de hoed, toen hij Trulli wilde inhalen. Hij deed een kansloze poging de Italiaan voorbij te gaan. Hij kwam wel langs Trulli, maar haalde de chicane bij lange na niet. Uiteindelijk werd hij 11e.

De grote tegenvaller van de Franse Grand Prix is Williams. Het team zou met een sterk verbeterde auto in actie komen, maar van een verbetering is geen sprake. Mark Webber en Nick Heidfeld zijn het hele weekend niet in de buurt van de snelle tijden gekomen en in de race was dat niet anders. Webber kwam niet verder dan een 12e plaats, terwijl de met problemen kampende Heidfeld 14e werd.

Voor het kampioenschap betekent het niet heel veel. Alonso loopt maar twee punten uit op Raikkonen. Vervelend voor McLaren, maar de schade is te overzien. Ferrari moet zich vooral om de snelheid zorgen maken. Het team kan volgen, maar daar blijft het bij. Michael Schumacher kan dit jaar alleen kampioen worden als Renault en McLaren fouten maken.

Over een week mag iedereen weer proberen revanche te nemen op Alonso en Renault. Dan staat de Grand Prix van Engeland op het programma.

f1racing.nl

_0_

prinskoekje 15 July 2005 16:16

Karthikeyan haalt uit naar Doornbos

Narain Karthikeyan heeft flink uitgehaald naar Robert Doornbos. De Indiër omschrijft hem als 'niet de snelste'. Volgens Karthikeyan gaat het zeker goed komen met de nieuwe Jordan. Zeker gezien de tijden die Doornbos nu rijdt met de EJ15B op vrijdag.

Karthikeyan, meestal langzamer dan Doornbos in de vrije trainingen, is erg teleurgesteld dat de nieuwe auto waarschijnlijk pas in Hongarije aan de start zal verschijnen. "De nieuwe auto is een stuk sneller dan die van nu," vertelde hij aan The Indian Times. "Ik denk zeker dat we in de top 10 kunnen finishen met de nieuwe auto."

De afgelopen twee Grands Prix reed Doornbos al met de nieuwe Jordan op vrijdag. Dat geeft Karthikeyan alleen maar meer vertrouwen. "Robert Doornbos is niet de snelste. Als hij dit soort tijden kan rijden, kunnen wij het zeker beter."

bron: f1racing

duidelijke taal, maar of hij binnen de top 10 kan eindigen? Ik denk dat hij niet goed beseft wat hij zegt :{

bartje518 15 July 2005 17:53

Natuurlijk niet joh. Waarschijnlijk hadden Schnaider en Colles een meeting met een potentiële sponsor, en moest er ff wat positieve taal de wereld in geholpen worden. Ik weet nog dat Minardi begin 2003 sprak over podiums :')

bartje518 28 July 2005 14:06

Inmiddels zijn we weer 2 races verder en zijn Fernando Alonso en Renault alleen maar verder uitgelopen in beide kampioenschappen. Rekenkundig gezien kan Alonso in Turkije al wereldkampioen worden. Hij zou dan de jongste wereldkampioen ooit worden en tevens de eerste die WK wordt voor het fabrieksteam van Renault.

Tevens hebben we nu 2 Nederlanders in de Formule 1. Robbert Doornbos heeft de plek van Patrick Friesacher ingenomen bij het team van Minardi.

1 F. Alonso Renault 87
2 K. Räikkönen McLaren-Mercedes 51
3 M. Schumacher Ferrari 47
4 JP. Montoya McLaren-Mercedes 34
5 R. Barrichello Ferrari 31
= J. Trulli Toyota 31
7 G. Fisichella Renault 30
8 R. Schumacher Toyota 26
9 N. Heidfeld Williams-BMW 25
10 M. Webber Williams-BMW 22
11 D. Coulthard Red Bull-Cosworth 19
12 J. Button BAR-Honda 15
13 F. Massa Sauber-Petronas 8
14 A. Wurz McLaren-Merceds 6
= J. Villeneuve Sauber-Petronas 6
= T. Monteiro Jordan-Toyota 6
17 N. Karthikeyan Jordan-Toyota 5
18 P. de la Rosa McLaren-Mercedes 4
= C. Klien Red Bull-Cosworth 4
= C. Albers Minardi-Cosworth 4
21 P. Friesacher Minardi-Cosworth 3
22 V. Liuzzi Red Bull-Cosworth 1
- T. Sato BAR-Honda 0
- R. Doornbos Minardi-Cosworth 0

Pos. Team Banden Punten
1 Renault Michelin 117
2 McLaren-Mercedes Michelin 95
3 Ferrari Bridgestone 78
4 Toyota Michelin 57
5 Williams-BMW Michelin 47
6 Red Bull-Cosworth Michelin 24
7 BAR-Honda Michelin 15
8 Sauber-Petronas Michelin 14
9 Jordan-Toyota Bridgestone 11
10 Minardi-Cosworth Bridgestone 7

bartje518 4 September 2005 20:58

Na de GP van Italië is Michael Schumacher definitief onttroond als Wereldkampioen Formule 1. Voor het eerst sinds 1999 toen Mika Hakkinen zijn 2e titel binnensleepte zal een ander dan Michael Schumacher wereldkampioen worden. 6 jaar op rij was de Duitser uiteindelijk de beste, nu zal het zeer waarschijnlijk de Spanjaard Fernando Alonso worden. Met nog 4 races te gaan (40 punten) ligt hij 27 punten voor op Kimi Raikkonen. Scoort Renault volgende week in België een dubbeloverwinning, of scoort Alonso 4 punten méér dan Raikkonen dan is het al gebeurt. McLaren-Merceders heeft veruit de snelste wagen, maar door de wagen zo snel te maken kampt het team met allerlei betrouybaarheidsproblemen. Het is onzin wanneer mensen nu roepen dat Alonso alleen door geluk wereldkampioen wordt :no:

Robbert Doornbos doet het overigens prima. Christijan Albers staat onder druk van de Rotterdammer en maakt hierdoor steeds meer 'foutjes'. Desalnietemin lijkt hij er komend jaar het meest op vooruit te gaan..

Montoya zegeviert in Monza

McLaren-rijder Juan Pablo Montoya heeft de Grand Prix van Italië gewonnen. De Colombiaan begon de race vanaf pole en kon WK-leider Fernando Alonso zonder veel problemen van zich afhouden op de baan van Monza. Het venijn van de Gran Premio zat echter in de staart. Montoya reed de laatste ronden met een zwaar versleten linker achterband. Giancarlo Fisichella werd derde in vooral een strategische wedstrijd, die opmerkelijk genoeg geen uitvallers kende.

http://images.f1racing.net/large/51129.jpg

Kimi Raikkonen werd voor aanvang van de race nog getipt als een serieuze kandidaat voor de zege, ondanks het feit dat de McLaren-piloot tien plaatsen op de startgrid verloor vanwege een motorwissel. De Fin kon die verwachtingen niet waarmaken en zag met een vierde plek zijn titelkansen verder slinken. In de beginfase kwam Raikkonen niet voorbij Sauber-rijder Jacques Villeneuve. Na de eerste pitstops kon hij werken aan een opmars, maar die werd volledig tenietgedaan door een probleem met de linker achterband die moest worden vervangen.

Winnaar Montoya kreeg vier ronden voor het einde hetzelfde slijtageprobleem met zijn linkerachterband, maar bleef op hoop van zegen doorrijden. De buitenste groef van de Michelin-band was volledig versleten en het was nog zeer de vraag of met die band de eindstreep kon worden gehaald. Montoya wist uiteindelijk met 2,5 seconde voorsprong op Alonso de finishvlag te passeren. De Renault-rijder kwam de hele wedstrijd ook niet veel dichter bij de ontketende Colombiaan, die zijn tweede zege van 2005 pakte.

De Italiaanse Grote Prijs kende geen enkele uitvaller en de gevreesde malaise na de start bleef uit. In de eerste bocht kwamen Christijan Albers en Narain Karthikeyan nog wel met elkaar in botsing, maar beiden konden na een bezoek aan de pits hun weg vervolgen in het Parco di Monza. Ook was er een touché tussen David Coulthard en Mark Webber, maar ook hun schade kon snel worden gerepareerd. De race verliep zonder veel incidenten, op een paar haperende brandstofslangen bij het tanken na.

Montoya wist dus meteen na de start zijn voorsprong uit te bouwen, waarbij alleen Alonso enigszins kon volgen. De race werd op het strategische vlak beslist, waarbij het tweede gedeelte van de wedstrijd de sleutel bleek. McLaren lijkt dus sterk aan de laatste fase van het seizoen te beginnen en sneller te zijn dan rivaal Renault. Hoewel de titelaspiraties van Raikkonen wederom een deuk hebben opgelopen, kan McLaren nog wel op jacht gaan naar de constructeurstitel. Renault staat slechts acht punten voor op McLaren.

Minardi-rijders Robert Doornbos en Christijan Albers reden een strakke race, maar konden niet verrassen en directe gevechten met de Jordan-rijders bleven uit. Doornbos en Albers, die laatste kreeg een drive through kreeg uitgedeeld wegens het negeren van de blauwe vlag, werden achttiende en negentiende, op twee ronden achterstand van Montoya. Toyota-rijders Jarno Trulli en Ralf Schumacher reden een onzichtbare, maar oerdegelijke race en werden beloond met de vijfde en zesde plaats. De laatste punten gingen naar Williams-rijder Antonio Pizzonia, die na drie maanden niet in een Formule 1-bolide te hebben gezeten imponeerde bij zijn invalbeurt voor de zieke Heidfeld, en BAR-piloot Jenson Button.

f1racing.nl

bartje518 25 September 2005 11:25

Vandaag kan alles beslist worden. Vanavond om 19:00 uur wordt de GP van Brazilië gereden, en wanneer Alonso 3e of hoger eindigd dan is hij al wereldkampioen, de jongste ooit. Raikkonen zal in dat geval nog moeten winnen ook. Alonso behaalde gisteren de pole-position; Raikkonen werd slechts 5e na een foutje.

Alonso zet eerste stap richting wereldtitel

Fernando Alonso krijgt zondag een uitgelezen kans om zijn allereerste wereldtitel veilig te stellen. De Spanjaard mag de Grand Prix van Brazilië vanaf pole-position beginnen, terwijl rivaal Kimi Raikkonen na een fout in de eerste bocht niet verder kwam dan de vijfde kwalificatietijd. Christijan Albers reed de achttiende tijd, Robert Doornbos spinde.

http://images.f1racing.net/large/51976.jpg
Alonso heeft in Brazilië genoeg aan een derde plaats om de wereldtitel binnen te slepen, maar voorlopig lijkt er meer in 't vat te zitten voor de Spanjaard. In de kwalificatietraining voor de race in São Paulo verbaasde Alonso menigeen door zichzelf met een geweldig rondje naar pole-position te trainen. Juan-Pablo Montoya moest al vroeg in de sessie naar buiten, maar zijn tijd bleek uiteindelijk goed voor de tweede plaats.

De grote verliezer van de training was Kimi Raikkonen. De Fin verremde zich in de eerste bocht en verloor in de eerste sectie al driekwart seconde op de tijd van Alonso. Uiteindelijk kwam Raikkonen aan het eind van zijn rondje acht tienden tekort ten opzichte van de tijd van Alonso, waardoor hij genoegen moest nemen met de vijfde tijd.

Raikkonen was hiermee nipt sneller dan Christian Klien, dé verrassing van de kwalificatie in Brazilië. De Oostenrijker, die vrijdag nog hard van de baan stuiterde, stuurde zijn Red Bull naar een sensationele zesde startplaats. Ook Tiago Monteiro baarde opzien, door de dertiende tijd voor zich op te eisen.

Beide Nederlanders vielen enigszins tegen. Robert Doornbos spinde na problemen met de versnellingsbak van zijn auto en Christijan Albers slaagde er niet in om de Jordans te kloppen. De Larenaar reed de traagste tijd in de kwalificatie.

f1racing.nl

3rd boetah 25 September 2005 14:37

Stomme corrupte kutsport. Ik ga dit niet meer volgen.
Hopen dat dat A1GP, wat vandaag begint, wel leuk is om te zien. Met onze enige echte eigen Jos :7

3rd boetah 25 September 2005 16:13

VETTE RACE man :D Verstappen in 1 rondje van 24 naar 12 ofzo, staat nu 7e :7 hehehe

dext0r 25 September 2005 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 3rd boetah
VETTE RACE man :D Verstappen in 1 rondje van 24 naar 12 ofzo, staat nu 7e :7 hehehe
ja ik heb het eind gezien .. best tof dat a1 !

3rd boetah 25 September 2005 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
ja ik heb het eind gezien .. best tof dat a1 !
Yeah baby, 8)
fuck F1 :wave:

prinskoekje 25 September 2005 20:48

Fernando is de nieuwe wereldkampioen :]

bartje518 25 September 2005 21:10

Citaat:

Fernando is de nieuwe wereldkampioen :]
Super gewoon 8-) Ik heb geloof ik oorverdovend hard staan juichen :yes:

Goed gedaan jochie!! Volkomen terecht, dit jaar was Fernando de beste!

http://images.f1racing.net/large/52112.jpg

prinskoekje 26 September 2005 21:33

Deel dezelfde mening.

Stond er wel even heel verbaasd bij toen hij uit zijn wagen stapte.

Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht. Zijn echte ongeremde emoties. Dacht dat hij het nog niet zo zou beseffen.

bartje518 26 September 2005 22:38

Citaat:

Deel dezelfde mening.

Stond er wel even heel verbaasd bij toen hij uit zijn wagen stapte.

Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht. Zijn echte ongeremde emoties. Dacht dat hij het nog niet zo zou beseffen.

Als je m altijd zag na een overwinning wel, hoor 8-) Met zijn vingertjes het aantal bijhouden! Vooral die van San Marino vond ik persoonlijk de mooiste, dat duel met Schumi!

prinskoekje 30 September 2005 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Als je m altijd zag na een overwinning wel, hoor 8-) Met zijn vingertjes het aantal bijhouden! Vooral die van San Marino vond ik persoonlijk de mooiste, dat duel met Schumi!
Ja misschien wel...

maar dat was toch nog steeds geremd... Deze niet.
Allez, dat is mijn indruk hé

San marino heb ik niet gezien :{

bartje518 1 October 2005 13:27

San Marina was de tweede wedstrijd van de Ferrari F2005 en Schumi leek terug te komen; was per ronde een seconde sneller dan Alonso en reed de laatste 15 rondjes pal achter m, prikte m er een paar keer naast maar kwam niet aan hem voorbij. Dat was pure vreugde erna kan ik je zeggen! :7

bartje518 16 October 2005 21:14

Jeaaaahh 8-) Niet meer verwacht, toch nog gekregen! Niet alleen de rijderstitel, maar ook de titel voor 'beste team', de constructeurstitel is in handen gevallen van het Renault-team. Door een prachtige zege in China van Fernando Alonso en een 4e plek voor Giancarlo Fisichella ging het uiteindelijk nog makkelijker dan gedacht!

Succes compleet voor 'dream team' Renault

Renault heeft een glorieseizoen op de best mogelijke manier afgesloten. Fernando Alonso won op overtuigende wijze de Grand Prix van China en hierdoor sleepte Renault bovendien de wereldtitel binnen. Met beide wereldtitels op zak kan Renault zich gaan opmaken voor een mooi feestje.

http://images.f1racing.net/large/53334.jpg
De Kampioenen van 2005; Fernando Alonso en het Mild Seven Renault-team

"Dit is een fantastisch gevoel", probeert Alonso zijn blijdschap onder woorden te brengen. "Ik had niet gedacht dat iets mooier zou zijn dan mijn eigen wereldtitel, maar het is echt geweldig om het hele team hier zo te zien feesten. Dit is minimaal even mooi als mijn wereldtitel. Ik wil het hele team van harte bedanken. De race in Shanghai verliep heel eenvoudig. Ik heb alleen in de openingsfase voluit gereden, daarna konden we rustig aan doen. We hebben hier laten zien dat we nog altijd races kunnen winnen!"

Ook Giancarlo Fisichella kon zijn geluk niet op, ondanks dat hij net naast het podium greep. "We zijn wereldkampioen, ik ben zo blij voor het hele team", zegt de Italiaan. "De auto was de hele race fantastisch en ik had weinig moeite om de McLarens achter me te houden. Ik snap niet precies waarom ik die drive throught-straf kreeg. Raikkonen deed in België exact hetzelfde. Jammer, want nu kon ik niet mee met Fernando en Flavio naar het podium. Ik heb zelf een geweldig jaar achter de rug, mijn beste jaar ooit. Ik heb het juiste antwoord gegeven op de kritiek die ik gekregen heb."

http://images.f1racing.net/large/53295.jpg
Flavio Briatore wist het al 4 jaar geleden, Fernando Alonso is een coureur van het kaliber Michael Schumacher

"Dit is voor het hele Renault-team een fantastische overwinning", zegt teambaas Flavio Briatore. "Het is geweldig om hier in China, waar de laatste prijs verdeeld werd, het hele weekend te domineren. We zijn als team het hele seizoen snel en betrouwbaar geweest. Ik wil iedereen bedanken, van alle teamleden tot en met de sponsoren. In het bijzonder wil ik Giancarlo en Fernando is het zonnetje zetten. Fisico heeft perfect gereden en op de juiste manier gereageerd op de kritiek die hij kreeg na de GP van Japan. Fernando was vandaag, zoals altijd, briljant. Dit Renault is een dream team."

www.f1racing.nl

Het Renault-team was dit seizoen goed voor 8 overwinningen. Giancarlo Fisichella won één keer (Australië), terwijl Alonso 7x de beste was (Maleisië, Bahrein, San Marino, Europa, Frankrijk, Duitsland en China). Het McLaren-Mercedes team kwam uiteindelijk toch te laat op stoom. Weliswaar won men 10 races, maar te vaak scoorde men helemaal niet, daar waar Renault het hele jaar constant presteerde. In het begin was de Renault ook de snelste auto; en uiteindelijk dus ook de beste. Fernando Alonso heeft Michael Schumacher toch getipt als grootste kandidaat voor de titel in 2006. Ik ben benieuwd!

bartje518 9 November 2005 17:08

Newey naar Red Bull

Vanmorgen heeft Red Bull bekend gemaakt dat designer Adrian Newey naar het team zal komen. Vanaf eind februari 2006 zal de Brit beginnen met zijn werkzaamheden voor Red Bull.

http://images.f1racing.net/large/44887.jpg
Adrian Newey wordt alom gezien als de beste ontwerper van de jaren '90. In 1992, 1993, 1994, 1996, 1997 en 1998 won het team waar hij werkte de constructeurstitel

De in 1958 geboren Adrian Newey wordt alom erkend als één van de beste ontwerpers in de Formule 1-wereld. Zijn autosportloopbaan begon bij het team van Emerson Fittipaldi. Aldaar was hij aërodynamicachef, waarna hij al binnen een jaar vertrok naar het team van March.

Binnen March werd Newey verantwoordelijk voor het GT-project en hiermee won Newey in 1983 en 1984 de wereldtitel. Even later werd hij aangesteld als lid van het Indycar-project van March. Ook hierin bleek Newey een succesfactor. In 1985, '86 en '87 behaalde een door Newey ontworpen auto de overwinning in de Indy 500. Zijn successen bleven niet onopgemerkt.

In 1990 haalde Williams Newey weg bij March. Ook bij Williams was hijzeer succesvol. Onder zijn leiding reeg het team van Frank Williams de wereldtitels aaneen. In 1997 vertrok hij tenslotte naar McLaren. Direct in 1998 behaalde Mika Hakkinen in een door Newey ontworpen auto de wereldtitel.

f1racing.nl

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:09.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.