![]() |
Abortus; voor of tegen?
Wat is het:
Citaat:
Een wet: Citaat:
Tegen: Citaat:
Voor: Citaat:
En nu jij. Wat vind jij? Vind je dat abortus moord is, of niet? Post hier je antwoord en waarom je dat denkt. Ik vind zelf dat abortus geen moord is. Je kind is namelijk nog geen kind. Als je een kind geen goed en leefbaar leven kan schenken, kun je abortus laten doen. Redenen als 'het past niet in mijn leventje' vind ik dan weer een heel ander verhaal. Abortus kan een goede keus zijn, als je je kind geen goed leven zou kunnen schenken. En als je bijvoorbeeld verkracht bent. Dan is abortus een moeilijk, maar goed besluit. |
ik ben voor denk ik. Maar het ligt wel helemaal aan de situatie waarin je verkeerd. bij een verkrachting is het begrijpelijk.. anders zie ik geen redenen om een kindje weg te laten halen.
|
ik ben altijd erg voor geweest, maar de laatste tijd begin ik steeds meer aan dat standpunt te twijfelen. ook in het licht van de cijfers die in de OP worden genoemd en dat ik laatst een artikel had gelezen dat ouders soms abortus plegen omdat het kind een hazelip blijkt te hebben. ik moet nog even nadenken over een genuanceerde mening 8)
|
ik heb er geen problemen mee
|
Citaat:
Was laatst ook geschrokken van de cijfers.. Abortus moet een laatste redmiddel zijn, geen gewoonte. An sich ben ik nog steeds groot voorstander van abortus, maar het moet geen middel worden om een perfecte maatschappij te creëren. Als het kind niet blijkt te gaan worden zoals vooraf gehoopt, mag dat nooit een reden zijn voor abortus. |
Citaat:
Abortus kan ook toegepast worden in schrijnende gevallen zoals verkrachting en vanwege gezondheidsredenen. Ook kan het een goed overdachte keuze zijn van jonge mensen die zichzelf (nog) niet in staat achten het kind een goede toekomst te bieden. Ik vind dat een starre, afwijzende conservatieve/religieuze opstelling ten aanzien van abortus abortus dit soort gevallen niet kan verantwoorden. |
dus het is niet correct om een kind te aborteren omdat het een mongool is, maar wel als het een gezond kind is, maar het niet uitkomt voor de moeder.
|
Citaat:
Maar vind jij het beter dat het kind er maar gewoon moet komen als de ouders het niet zien zitten? Natuurlijk moeten mensen veilige seks hebben en goed nadenken waarmee men bezig is. Natuurlijk moet abortus niet iets zijn waar je snel over beslist en makkelijk overheen stapt. Maar het moet wel een mogelijkheid blijven en niet uitgesloten worden. |
Citaat:
|
Soms gaat het gewoon fout en raak je zwanger. Om je hele leven nou ongewenst door elkaar te schoppen terwijl dat niet nodig is. Je moet je wel bedenken dat je de rest van je leven er vast aan zit. dus als je het niet wilt hebben haal je het weg. Een kindje onder de 2 maanden is voor mij eigenlijk bijna hetzelfde als een onbevrucht eitje. Het is niks. Ik denk ook dat als je aan voorbehoeds middelen doet evengoed een kans op een kindje verspilt.
Dus ik vind abortus goed. |
Citaat:
Ik ben het hier helemaal mee eens. :) |
Citaat:
Ik ben zelf voor abortus, maar dat argument: je kind is namelijk nog geen kind vind ik onjuist. Een foetus van 5 weken heeft al handjes, voetjes.. Het is een miniatuur baby. Het is dus niet zomaar een ondefineerbaar klompje, maar het ziet er uit als een echte baby. Maar toch vind ik, dat als je je kind niets te bieden hebt bijvoorbeeld, dat je de keuze moet hebben om voor abortus te kiezen. |
Je kind heeft nog geen gevoelens, en hij is nog niet bewust. Maar het ziet er wel uit als een kind.
|
Citaat:
|
Als je zwanger zou raken door verkrachting ofzo, dan vind ik dat het wel mag. Maar als je 14 bent en raakt toevallig zwanger vanwege je eigen stommiteiten, dan vind ik dat het niet mag. Iemand anders mag niet de lul worden van jou fouten, en hem/haar uit de weg ruimen zal zeker niet helpen.
Je kunt moeilijk zeggen dat het kind geboren laten worden zielig is, aangezien het met de juiste stuurrichting een geweldig leven kan krijgen. |
Citaat:
|
stel je voor dat je een jan jaap van der wal krijgt :')
|
Citaat:
Liever dat dan een abortus. Voor sommige fouten moet je gewoon verantwoordelijkheid nemen, vooral als het om leven en dood gaat. Het minste wat je kunt doen is zorgen dat het kind ter wereld komt en zorgen dat iemand ervoor kan zorgen, als je het zelf niet kunt. |
jij vind dat het kindje dan wel geboren moet worden maar dat iemand anders ervoor moet zorgen?
of zo'n kind komt in een pleeggezin terecht of in een kindertehuis. zo'n kind heeft dan ook geen normale toekomst vind ik. |
Citaat:
Abortus is zo gewoon geworden in de samenleving. Het is gewoon zo een ingeburgerd fenomeen geworden dat niemand zich echt nog morele/ethische vragen stelt. Is het werkelijk verantwoord? Welke risico's houdt het in? (Want dit laatste wordt veelal vergeten.) Ik vind het persoonlijk moeilijk te zeggen of het moet verboden worden of niet. De manier waarop er met abortus wordt omgegaan, is gewoon fout. Het moet een proces zijn waar heel hard over wordt nagedacht, waarbij je echt stilstaat bij je keuze zodat je vroeg of laat geen spijt krijgt. En vooral: de alternatieven moeten overlopen worden. Abortus plegen is niet hetzelfde als een kies laten trekken bij de tandarts! Citaat:
Maar hoeveel pubermeisjes hebben die mogelijkheid denk je? Hoeveel pubermeisjes weten dat ze ook gewoon een draagmoeder kunnen zijn? Bitterweinig lijkt mij. Tienerzwangerschappen is een fenomeen dat vaker voorkomt in de marginale families. Een dertien-, veertienjarige komt in contact met iemand de veel ouder is. Hij ziet haar als een makkelijke prooi, stilt zijn lusten door het meisje te ontmaagden en laat haar dan achter. Al dan niet met een "pakje". Hij doet waarschijnlijk geen moeite om iets van voorbehoedsmiddel te gebruiken en zij is er misschien te naïef voor of heeft er de mogelijkheden niet voor (hoewel je tegenwoordig nog voor drie euro al drie maanden de pil kan slikken). Mogelijkheden genoeg waarom ze zwanger zou kunnen geraakt zijn. Geen abortus kunnen plegen betekent voor dat meisje misschien dat ze voorgoed vast zit in het patroon dat vijftig- zestig jaar geleden opgelegd werd door de maatschappij: vrouwen bij de haard. Ik zou me bekeken gevoeld hebben als ik als veertienjarige zwanger naar school zou moeten gegaan zijn. Haar kansen om het ooit verder te schoppen dan huismoeder of fabriekarbeidster om het zo te zeggen, zijn dan verkeken he! Eigen domme fout of niet. |
ik ben voor abortus bij ongewenste zwangerschappen (denk aan bijv. verkrachtingen), maar ik vind het niet kunnen als men abortus pleegt als bekend is dat het kindje een handicap heeft, die niet voor grote beperkingen tijdens zijn leven zorgt (denk aan het syndroom van Down).
|
Citaat:
Vind je dan niet dat de ouders de keuze mogen hebben? Een gehandicapt kind vraagt enorm veel tijd en aandacht. Dat kan enerzijds nadelig zijn voor de andere kinderen (als die er zijn), maar ook voor de ouders zelf. Die hebben echt geen moment meer alleen en dat kan dan weer zorgen voor spanningen in het huwelijk. Als de ouders de keuze hebben om ervoor te kiezen, dan is het het teken dat ze er echt voor willen gaan en kunnen ze niemand iets verwijten. Er zijn gezinnen waar het lukt. Er zijn er ook waar het niet lukken wil. |
Ik vind het moord tenzij je echt zeker weet dat je kind gehandicapt of als siamezentweeling zal geboren worden.
Daarom vind ik het ook knap dat onze vorig koning die dag voor 1 dag de troon heeft verlaten zodat de minister de wet kon tekenen en niet hij.(België) |
Citaat:
zijn zat mensen die op een kind zitten te wachten |
Citaat:
Citaat:
Voor de meeste mensen geld: "Vind je jezelf oud genoeg om te neuken? Dan ben je ook oud genoeg om voor een kind te zorgen." Zonder het één, kan niet het ander. Oorzaak en gevolg. Als ze geen kinderen willen moeten ze maar niet zo jong beginnen met neuken. |
En de verkrachte meisjes dan?
Je moet maar is na gaan hoe veel gehandicapte of siamezentweelingen liever dood zouden willen zijn, gewoon door het feit dat ze niet aan vaard worden + ze zullen meestal toch sneller sterven dan iemand die geen fysische beperking heeft. Ik weet niet hoe jij er over denkt, Maar als ik ook een ongeluk krijg ben ik liever dood dan voor heel m'n leven in een rolstoel of bed! |
Ik had mijn mama anders liever nog twintig jaar in een rolstoel gezien.
Citaat:
Het is niet het meisje alleen dat verantwoordelijk is voor haar zwangerschap. Om kinderen te krijgen moet je met twee zijn. (Tenzij je aan IVF gaat doen, maar da's een ander paar mouwen.) Maar je laat haar wel vooral opdraaien voor HUN fout. Misschien is het egoïstisch om te zeggen dat je nog geen kind wil en zelf eerst een leven wilt opbouwen. Maar wat voor leven heeft het kind als jij er nog niet klaar voor bent? |
Citaat:
Heb je m'n eerdere posts niet gelezen? Ik ben er niet helemaal tegen. Ik vind dat abortus vanwege verkrachting en andere uitzonderlijke gevallen mag. En over dat doodgaan... Dat zeg je nu. Je denkt er waarschijnlijk anders over wanneer het echt een keer zo ver zou komen. Bijna iedereen zegt dat ze liever dood zouden zijn als het zover komt, en toch plegen de meeste van hen toch geen zelfmoord. Citaat:
En dat laatste vind ik dus gewoon een stomme smoes. Hoeveel kinderen van tienermoeders hebben nou uiteindelijk een slecht leven? Veel van hen waren er niet klaar voor, toch krijgt het kind een behoorlijk leven. Het is waarschijnlijk wel wat moeilijker dan het voor de meeste mensen is, maar dat is nog steeds geen excuus om ze nog niet eens een kans te geven. Dat de jongen zich er vaak van afzet is iets wat helaas nogal vaak gebeurd. Maar nog steeds is dat geen goed excuus om je eigen kind te gaan vermoorden, terwijl het wel een goed leven kan krijgen. Sterker nog, de kans is slechts klein dat het een slecht leven zal krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
voor! Die mensen die ene abortus laten plegen denken van te voren echt niet : oh.. laat ik eens zwanger raken.. dan kan ik een abortus laten plegen. Die hebben gewoon een ongelukje ofzo gehad of zijn verkracht of weet k veel wat:P En ze zijn niet in staat het kind op te voeden of willen geen kinderen. Het zou toch te gek voor woroden zjin als je niet meer zelf kon weten of je ene abortus laat plegen of niet?!
|
maar een abortus plegen omdat je kind een hazenlip heeft?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil nooit kinderen, dus dan vind jij dat ik dan beter ook mn hele leven geen seks kan hebben? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zoals ik al zeg, dat ze zwanger raken is vaak hun eigen domme schuld. Niet alleen kunnen ze niet wachten met seks, maar het is zelfs te veel moeite om het veilig te doen. En als je zwanger raakt terwijl je 't wel veilig doet... tja, dat is het risico. Niet iedere condoom is perfect en de pil werkt ook niet altijd even goed op iedere vrouw. |
Citaat:
Nouja, ik vind sowieso dat abortus niet verboden mag worden. Natuurlijk mag het niet als voorbehoedsmiddel gebruikt worden, maar iedereen moet, vind ik, de keuze hebben om abortus te kunnen plegen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ik nu zwanger zou geraken, terwijl ik gewoon de pil neem, dan pleeg ik 100% zeker abortus. Dat mogen bepaalde mensen dan heel egoïstisch vinden van mij, maar ik vind van niet. Als ik gewoon veilige seks gehad heb en netjes de pil genomen, heb ik niets verkeerd gedaan, en al helemaal niet bewust voor kinderen gekozen. Ik ben 16, wil nog gewoon uitgaan, een normaal leven hebben, voortstuderen. Gewoon een relatief onbezorgd leven leiden. Dat is allemaal niet zo simpel meer als je een baby hebt. En wees eerlijk: in deze maatschappij heeft seks, in veel gevallen, niets meer met kinderen te maken. Dat wil niet zeggen dat het niks meer met liefde te maken heeft. Maar als ik op deze leeftijd een vriend heb, wil ik echt nog geen kinderen met hem hoor. Dat heeft er dan niets mee te maken dat ik niet van hem hou, maar gewoon dat ik er nog niet klaar voor ben om kinderen te krijgen. En néé, dat wil niet zeggen dat ik er niet klaar voor ben seks te hebben. Dat is, in mijn ogen, nog een groot verschil. |
Nu maak je in mijn ogen weer dezelfde fout. Je zegt dat jij, omdat je veilige seks hebt, er net zo goed als iemand die verkracht wordt niet vrijwillig voor kiest om een kind te krijgen en daarin heb je natuurlijk wel gelijk. Echter jij neemt het risico om, ondanks dat je veilige seks hebt (het is nooit helemaal 100% zeker), toch zwanger te worden. Iemand die verkracht wordt neemt die keuze niet zelf, maar die wordt voor hem/haar gemaakt.
Ik zeg ook niet dat je geen abortus mag plegen omdat het niet uitkomt in de planning, maar ik vind wel dat er te vaak te makkelijk overheen gestapt wordt dat je zelf ook een risico neemt. Wellicht moet menigeen dan meer stil staan bij de consequenties van het hebben van seks (en de minieme kansen op een kind bij veilige seks). Ik was zelf 15 toen ik voor het eerst (veilige) seks had. Mijn vriendin heeft zelfs een keer de morning-afterpil moeten slikken en ik was echt doodsbenauwd. Ik heb toen totaal niet stil gestaan bij de eventuele consequenties en als ik daar dan achteraf over nadenk weet ik niet of ik ook op die leeftijd überhaupt wel in staat was zo'n keuze te maken. Ook al blijf ik er van overtuigd dat ik als ik het over zou moeten doen exact hetzelfde zou hebben gedaan. Daarnaast lijkt me abortus ook totaal geen fijne ervaring, dus dan is het heel makkelijk om nu (nu je niet voor die keuze staat) te zeggen: "als ik zwanger wordt, dan laat ik abortus plegen". Ik denk dat die keuze veel en veel zwaarder is en dat je te makkelijk over een aantal dingen heen stapt. |
Citaat:
|
Niet huilen, moet je je maar niet vol laten douwen..
|
Citaat:
-_- |
jij bent dus duidelijk tegen
|
Niet helemaal. Zoiets van, 90% tegen en 10% voor.
|
waneer ben je er wel voor dan ?
|
Citaat:
En wat je zegt, klopt niet. 'Door je eigen schuld' is niet juist als je gewoon veilige seks had. Dan is het de schuld van de pil die blijkbaar niet goed werkte, van het condoom dat niet goed dienst deed, ... Daar kan je zelf nìks aan doen. Ja, geen seks hebben, maar da's nogal primitief: geen seks als je geen kinderen wil. Komaan. :z |
Oh, dat klopt zeker wel. Zelfs als je de pil slikt en een condoom gebruikt is er een kans dat je zwanger raakt. Dat is nou eenmaal het risico dat je neemt.
Als je een auto rijdt loop je het risico dat je ongeluk maakt. Je kunt dan misschien wel zeggen dat die ander dat ongeluk heeft veroorzaakt, maar jij bent wel degene die ervoor koos om in de auto te rijden. Das ook het risico daarvan. Zo onverantwoordelijk, die generatie van nu. Altijd maar de schuld op anderen en andere dingen afschuiven en nooit zelf de schuld opnemen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
hij heb wel gelijk
|
hij heeft geen gelijk, hij heeft gewoon een andere visie
|
Moreel gezien heb ik gelijk.
|
ja ik ben voor abortus
|
Citaat:
Wat overigens in geen geval voor of tegen abortus pleit in mijn ogen. Ik vind het ook heel raar om te zeggen dat je voor of tegen abortus bent. Ik kan niet echt zeggen dat ik voor abortus ben. Het is nu eenmaal een ingreep die ik liever niet uitgevoerd zou zien worden en ik neem aan dat een ieder dat liever niet zou hebben, gezien de risico's en mogelijke gevolgen. Het is echter wel een mogelijkheid om nog veel verschrikkelijkere manieren van zwangerschapsafbreuk tegen te gaan. Vroeger staken vrouwen gewoon een mes in hun buik of probeerden op wat voor manier dan ook een miskraam te krijgen zodat ze geen kind zouden krijgen. Je kan je dan afvragen wat je moreel gezien erger vind en de vraag is of Nonexistinghero dan nog steeds vind dat hij/zij nog steeds moreel gezien gelijk heeft. Alhoewel hij/zij natuurlijk wel uit een mooi stukje Nederland komt, maar dat terzijde.. Er was trouwens laatst een erg interessante aflevering bij Oprah over een meisje van 15 dat zwanger was geraakt, het verborgen had gehouden voor haar ouders. Vervolgens ging haar vriendje op haar buik staan om de buik te verbergen en kreeg ze het kind op het toilet. Vervolgens nam ze het kind mee naar haar slaapkamer, ging nog ff naar het avondeten en heeft daarna een mes door het lichaampje van het kind gestoken. Waarna haar vriend het lijkje verstopt heeft in een zak en in één of andere visvijver heeft geflikkerd. Dat laat je toch wel realiseren hoe belangrijk het in eerste instantie is om te kunnen praten over ongewenst zwanger raken (op jonge leeftijd iig) en de keuze die je daarna maakt is denk ik alleen over te laten aan de personen zelf en de mensen die hen daarbij al dan niet kunnen ondersteunen in de nieuwe ontstane situatie. |
hmm daar moet ik even over na denken?
|
Neutraal:
Ik ben voor als het gaat om een verkrachting. Of bijvoorbeeld een 13-jarig naïef schoolmeisje dat haar hoofd heeft laten ompraten. Of mensen die mentaal niet in staat zijn om een kind op te voeden (mentaal gehandicapten). Of een moeder die fiscaal aan de grond zit, maar zelfs na correct pil-gebruik toch nog zwanger geraakt... Ik ben tegen als het gaat uit "gemakzucht" Iemand die zwanger geraakt is, door geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken en het uit gemakzucht laat weghalen. En ik ben tegen wanneer het kind wordt weggehaald omdat één van de twee ouders hun verantwoordelijkheden niet wil oppakken. Vergeet niet dat abortus een aanslag op je lichaam is, en dit niet steeds zonder gevolgen is hé. Het kan goed zijn dat je vruchtbaarheidsproblemen hebt na abortie :) |
ja abortus moet geen gemakzucht worden
|
Over abortus kan je volgens mij niet, en zeker nu niet zomaar beslissen, tot je eens voor de keuze staat. Hetgeen je in overweging moet nemen is zo ontzettend zwaar. En ja voor de vrouw iets zwaarder (hangt ervan af hoelang, maar als je echt al iets voelt weet je wel dat er iets is, en het 'gat' dat achterblijft na de abortus brengt soms depressies enz mee). Maar nu zeggen van ben ervoor of ben ertegen antwoord ik liever niet op.
Volgens mij moet je het op de moment zelf bekijken, het scenario bekijken enz. En nee ik vind niet dat je geen voorbehoudsmiddelen moet gebruiken om te zeggen er is toch nog abortus, zelfde met de morning after, van nee moet niks gebruiken, ik ga de morning after dan wel halen. Het zijn latere hulp of zelfs reddingsmiddelen. Ik vind niet dat jongeren op hun 12/13 al seks moeten hebben, maar als zij zich daar klaar voor voelen doen ze maar. Enkel zouden ze zich moeten realiseren tot wat het kan leiden, hoe het hun leven kan veranderen enz, en dat doen (ik zeg niet allemaal) de meesten niet. Seks is een verantwoordelijkheid, een kind een nog grotere. Dus je zou er inderdaad wel best over nadenknen voor je met seks begint |
Ik vind abortus de keuze van de vrouw. Zij heeft 9 maanden last van de zwangerschap. Missenlijkheid, buikpijn, de laaste maanden mag ze alleen rusten. Zij moet haar opleiding en werk terzijde zetten voor een kind dat zij misschien niet eens wil. Alleen omdat de vader dat zo nodig moet. Vaak gaat de vrouw dan ook nog voor de opvoeding zorgen zelfs als je samen blijft. Wie gaat er minder werken? Juist de vrouw. Wie stoppen er met werken? Het zijn nooit de mannen. Wij vrouwen verspillen onze carrieres door moeder te worden.
De vrouwen draaien op voor de kinderen in de opvoeding in de zwangerschap. Het kind is meer van de moeder. Zij mag dus kiezen. Zelfs als de man het kind opvoedt heeft de vrouw er nog 9 maanden moeite mee. Moet een man dan wel helpen als de vrouw kiest het kindje te houden? Dat dan weer wel want het is ook zijn kindje. Het mag niet alleen haar probleem zijn? Moeilijk moeilijk. Hij moet haar wel helpen in elk geval financieel. Zij neemt de zorg op zich hij het geld. Zo zijn de lasten toch nog een beetje verdeelt. Dat is ook wel de reden om een abortus te plegen. Je moet 20 jaar boeten voor 1 fout. Dat verdient niemand. Waarom is een bevrucht ei of een onbevrucht eitje iets totaal anders? Er gaat allebei sperma en een eitje bei gepaart. het is ook vervelent voor het kindje. ongewenst zijn. Ik zeg niet dat elke moeder het kindje zal haten. Ze zullen van Het kindje houden, maar het zal nooit zo zijn als het hoort. |
Lastig lastig. Abortus lijkt inderdaad de beste oplossing in sommige momenten. Anderzijds is het nooit zeker of het goed gaat en er is een grote kans dat je bij een mislukking ervan nooit meer zwanger geraakt, je kind ogezond wordt geboren of dat je eigen gezondheid naar de klote gaat. Ik denk dat abortus te makkelijk lijkt en dat er daarom gauw naar wordt gegrepen. Ik denk dat het puur een momentkeuze is. Echter, argumenten als 'God heeft dat leven (het kind) geschapen en dat mag je niet doden' en dat soort blabla is kul. Het gaat om de gezondheid van de draagster.
|
Citaat:
|
Die foetussen die weten toch niet wat leven is. Dus eigenlijk voorkom je alleen nog een menselijke parasiet op de wereld te zetten. Dat is dus eigenlijk niet erg, want dat ding heeft toch nog geen geschiedenis.
|
Ik ben tegen :)
|
Citaat:
|
Ik ben voor.
Abortus is een oplossing voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn geraakt. (al dan niet door eigen schuld) Ook is ht een oplossing voor kinderen waarvan al vast is gesteld: die zal later gehandicapt zijn, en een vervelend/slecht leven krijgen door zijn/haar handicap. Al die mensen die zeggen: dat is zielig voor die foetus, je vermoord dat ding of iets dergelijks. Daar ben ik het niet mee eens. Die foetus heeft helemaal geen functionerende hersens of wat dan ook. dus hoe kan dat ding het nou erg vinden dat ie dood gaat. hij merkt er ook niks van. ik bedoel planten maak je toch ook dood. daarvan ga je toch ook niet zeggen: aahh das zielig. (oké de vergelijking is wat extreem en klopt niet helemaal maar ach, niet zeiken) |
Citaat:
Als het kind later niet zeer ernstig ziek gaat worden vind ik het gewoon grote onzin en vind ik dat je het kind ook n leven moet gunnen, en die niet moet ontnemen.. |
ik ben voor.
Zo lang de vrouw nog geen 20 weken zwanger is, wordt de embryo nog niet als een mens beschouwd. Nou klinkt dit misschien heel bruut of afstands maar zolang het nog geen mens is mag je wat mij betreft het weg laten halen voor wat voor reden dan ook. Na die 20 weken wordt het anders. Dan mag je van mij alleen nog maar in speciale gevallen abortus plegen. voorbeeldje: Een meisje/vrouw wordt verkracht en komt er pas na 20 weken achter dat ze zwanger is kan ik me best voorstellen dat ze abortus wil laten plegen en ik vind dat dat ook toegestaan moet zijn. nog eentje: Een meisje (jong 12 tot 16) raakt zwanger komt er ook pas na 20 weken achter dat ze zwanger is. zulke jonge meisjes zouden naar mijn idee zelfs verplicht abortus moeten laten plegen aangezien ze echt nog geen kind kunnen opvoeden/onderhouden. Nu wat ik ook een goede reden vind om abortus te laten plegen: Een vrouw heeft vrijwillig seks met iemand en raakt zwanger doordat voorbehoedsmiddellen (pil, condoom, etc.) niet goed werken. in zulke gevallen mag je van mij ook na 20 weken nog wel abortus plegen. Als laatste vind ik in geval van handicaps/ziektes abortus alleen toegestaan als de handicaps/ziektes zo erg zijn dat mensen geen normaal leven meer kunnen lijden. dan vind ik abortus zeker wel toegestaan. |
Citaat:
Maar goed... 'k betwijfel of iemand hier er wel zoveel als mij over heeft nagedacht. En zelfs als ze dat hebben dat hebben ze 100% zekers andere waarden dan mij en is hun conclusie toch meestal tegensprekend tegen die van mij. |
Voor, ik vind dat de keuze voor abortus bij de vrouw moet liggen, wie ben ik als "man" ( :') ) om te beslissen of zij er mee door moet gaan of niet
|
Voor. Ik vind de vraag of er voor betaald moet worden nog het lastigst ;).
Waarom is moorden erg (of het moord is ga ik niet op in, want daat verschillen de meningen zo over, sommige mensen krijg je niet omgepraat)? Omdat de nabestaanden iemand moeten missen. Voor de persoon zelf maakt het niet zoveel uit, hij of zij zal er weinig van merken. Als je in het hiernamaals gelooft kun je het hier natuurlijk mee oneens zijn. Maar anders zie ik niet waarom je dit niet zou kunnen denken. Maar wees niet beledigt, het laatste wat ik wil is iemand op (of was het 'voor?) het hoofd stoten. Vreemd genoeg heeft een embryo of foetus nog maar bar weinig mensen die om hem/haar geven (nabestaanden). De moeder zou de eerste zijn, maar die is nu juist degene die meestal de abortus wil laten plegen. Rest nog de vraag over de risico's. Daar is al over grepraat geloof ik. Voor zover ik weet is het idd gevaarlijker om een kind te baren dan een abortus te laten plegen. Toch? Dan de vraag over de kosten. Als je abortus gebruikt als anti-conceptie middel vind ik het best asociaal om de belastingbetaler daar voor te laten dokken. Al weet ik niet zeker of abortus nu gratis is of niet (of hoe het ook moge zitten met de kosten, keine ahnung). |
Citaat:
|
Ja ik weet het niet. Misschien zat het niet in het pakket ofzo.
Mijn sperma heeft trouwens nog nooit een kind verwekt dus ik kan alles zoiezo niet goed inschatten. Gevoelens-technisch. Al had ik ergens een keer gelezen dat er meer vrouwen blij zijn dan verdrietig na afloop. Een paar maanden geleden had ik daarvan de bron hier ergens gepost. |
in eerste instantie ben ik uiteraard tegen abortus.. een kindje kan er ook nix aan doen ,door een foutje.. dat is je eigen verantwoordelijkheid..
MAargoed als je nog studeert, en eigelijk nog geen verantwoordelijkheid op je kan nemen en het financieel alles behalve voor elkaar hebt.. volgens mij is het dan zo dat zo'n kindje er beter niet kan zijn.. leg ik wel bot uit dit.. maar goed een kindje verdient een goede omgeving en verzorging, en kost veel tijd en verantwoordelijkheid, en als je dat niet kan geven.. tja.... |
het blijft moord
|
Citaat:
wist je dat er meer doden vallen van ongewenste zwangerschappen die wel door gaan (en de gevolgen daarvan) dan door abortussen? |
... neen wist ik niet
maar kheb zoiet van "je weet maar nooit" tkan dat het kind dat wel overleefd, |
Als het een mongooltje is of iets anders me chornische ziekte of lichamelijke verlamming of een of andere geestelijk gehandicapt dan ben ik 101% voor abortus :yes:
|
Citaat:
Das stom natuurlijk voor die doos, maar het is wel een feit :) Citaat:
:yes: zowiezo, als eenvrouw geen kind wil en het is een ongeluk pak ik de stofzuiger wel. |
Citaat:
Das stom natuurlijk voor die doos, maar het is wel een feit :) Citaat:
:yes: |
Citaat:
|
ik heb er geen enkel probleem mee... Als wij ons al gaan bemoeien met de levens / keuzes van andere mensen...
|
Ik heb me vreselijk op lopen winden om sommige reacties hier op de stelling.
Er mag niet te licht gedacht worden over abortus, maar een persoon hier op het forum doet net alsof, wanneer een meisje een fout maakt en zwanger raakt 'ze dus ook maar de consequenties moet dragen'. Dit is dus fucking bull shit. Een kind moet gewild zijn. We hebben de mogelijkheden om abortus uit te voeren, waarom dit meisje straffen? ik kan niet begrijpen dat er uberhaupt nog zulke conservatieve mensen bestaan. 2007 guys... |
Citaat:
|
er zijn al teveel mensen...
,maar ze komen maar niet op dit forum |
Citaat:
|
uh arbortus moet mogelijk zijn. Keuze is aan de moeder/ouders om arbortus te laten plegen of niet. als ze dan achteraf spijt krijgen is het hun eigen schuld.
|
Citaat:
zover de reactie op die quote... Verder interesseerd het me niet wat een vrouw in welke situatie dan ook met haar kind doet. Als een vrouw kiest voor aburtus, dan zal ze daar haar redenen voor hebben, ik ge me daar niet mee bemoeien, en ik vind dat andere de keuze van die vrouw moeten respecteren, of ze het er nu mee eens zijn of niet. |
Ik ben voor abortus, als een meisje bijvoorbeeld heel jong al zwanger word vind ik wel dat ze het kind moet weghalen aangezien ze meestal dan nog op school zit. En meestal wil de vader niks meer met het meisje te maken hebben en dan zit zij ermee.
|
ik ben 100% tegen abortus
een paar uitspraken waar ik het mee eens ben. De vrouw is baas over haar eigen lichaam. Maar de foetus behoort niet tot het lichaam van de vrouw. In genetisch opzicht zijn de moeder en haar baby twee aparte individuen. Alleen God beslist over leven en dood. Het kind kan er niet aan doen dat het ongewenst is en heeft dus recht op een leven. Adoptie is een zeer goed alternatief voor abortus, zo heeft het kind nog een toekomst. Een ongewenst kind is niet noodzakelijk een ongelukkig kind. Abortus betekent letterlijk verloren gaan. en dat is wat je doet. je laat een leven verloren gaan. je dood iemand. je neemt het leven af van dat kind. kortom je vermoord het. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Naja ik ben wel voor arbortes
Moeilijk uitteleggen Als je dat kind niet wilt waarom zal je dan wel gaan bevallen En dan met tegenzin dat kind op voeden??? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wikipedia......... komt ie....: Abortus (arte) provocatus of opzettelijke vruchtafdrijving is de medische term voor het voortijdig afbreken van een zwangerschap door (medisch) ingrijpen. In het Nederlands wordt meestal de term abortus gebruikt voor deze handeling. Het woord abortus betekent echter alleen voortijdige geboorte of miskraam. Een miskraam wordt door medici dan ook wel aangeduid als een "spontane abortus". |
ik voor abortus, ik vind dat je je kind beter weg kan laten halen, dat ongwenst op de wereld brengen.
|
Ik vindt abortus moord
Als je geen kind wil dan moeten ze daar rekening mee houden En de pil of condoom gaan gebruiken, of andere dingen waar je geen kind kan krijgen sterrelasiren ofzo. Als je vekracht word dan is het een ander verhaal |
als je arbortus verbied en dit in de wet komt te staan zal abortus ook verboden worden voor als je verkracht bent!! :yes:
Ik ben het met je eens dat abortus moord is en zal nooit iemand kunnen dwingen dit te doen. Bovendien gebeurt het wel is dat je zwanger kunt raken als je de pil wel slikt en een condoom gebruikt had. Deze kans is heel klein maar het kan wel. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat mensen verantwoordelijk genoeg zijn om zelf de keuze te kunnen nemen. Krijg je spijt ja jammer dan maar dan heb je er niet goed genoeg over nagedacht en had je het gewoon niet moeten doen. |
Citaat:
Citaat:
ooit van dwang gehoord? |
ja ik heb wel van dwang gehoort ja... Wat wil men doen met een pistool op je kop eisen dat je abortus gaat plegen?
ook wel is van wilskracht gehoord? Als je echt geen abortus wil plegen doe je het toch gewoon niet?! |
Goos, je bent schijnbara niet bekent met sommige "culturen"
end of discussion:Z |
nee sorry ik ben nederlander...|:(. En heb een vrij goed leven dus zal deze dwang nooit begrijpen ;)
|
IK ben ook een nederlander, maar een beetje kennis van de wereld schijnt niet ongewenst te zijn
|
Citaat:
een ongewenst leven hoeft niet perse een ongelukkig leven te zijn. jij hebt het over planten - die hebben geen gevoel;) Nederland staat op z'n kop over 1 neergeschoten huismus. maar duizenden babies?? daar hoor je ze niet over. gevaren van de geboorte? jij kunt mij niet gaan vertellen dat al die duizenden abortussen worden gedaan om de gevaren... |
Citaat:
er zijn 2 soorten abortus 1. natuurlijke abortus - miskraam 2. met menselijk ingrijpen - moord |
Ik ga, Voor abortus
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ik snap niet waarom een vrouw het recht zou moeten hebben om het leven van een ander individu stop te zetten. de vrouw en de "foetussen" zijn verschillende individuen. een vrouw hoort dan niet te beschikken over leven en dood. zou jou moeder nu het recht hebben jou te doden omdat ze 9 maanden met jou heeft rondgelopen??|:( |
Nee, maar ik ben nu een zelfstandig iemand, ik denk zelf, ik zorg grotendeels voor mezelf. Ik heb verstand(een individu dus, zoals jij het noemt). Een foetus niet. En het is inderdaad foetus; het is pas een baby als ie geboren is.
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zou de vrouw ook maar enig recht hebben om dit leven te beëindigen op zo een gruwelijke wijze?:? |
In de meeste gevallen komen abortussen meer en meer voor bij tienermoeders. Bijgevolg zijn tienermama's eveneens niet altijd bereid en klaar, of hebben niet de middelen om het kind groot te brengen op een volwaardige manier. In dit geval kan abortus wel nuttig zijn. Stel dat een tienermama dan toch beslist het kind te houden, stel dat ze dan ook niet in staat is, wat met dat kind ? weeshuis, pleeggezin en weet ik veel wat. Dit heeft het kind ook niet verdiend.
|
Citaat:
|
Citaat:
tienermama's... tja.... misschien gewoon het goed spul gebruiken om het te voorkomen, en anders.. geen sex voor het trouwen?? ;):P abortus, nuttig? goh.. laten we gelijk alle mensen waarvan we denken dat ze het niet waard zijn om te leven vermoorden;) |
Citaat:
het mag dan haar lijf zijn. maar de foetus is iemand anders. een ander persoon dat is de vrouw niet. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ok, de ballen, als jij vind dat mensen een bedoeling hebben valt er niet (veel) meer te discussieren. :wave:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat had zijn moeder moeten doen? had ze het kind moeten aborteren omdat ZIJ tijdens de zwangerschap een alcohol verslaving had? Nee, ze had de drank aan de kant moeten zetten. al haar andere kinderen zijn gezond op de wereld gekomen, het jochie dat wij nu hebben is de jongste van het hele stel. het is een leuk jochie, had daarbij abortus moeten worden gepleegd?:no: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
verklaar uw nader.
|
Ik? Ik geloof de evolutie theorie.
|
Abortus moet alleen kunnen als je ECHT een goede reden hebt. maarja, wanneer is een reden goed genoeg? :l
|
Citaat:
|
tja... sommige mensen hebben gewoon geen respect voor het leven..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
jij zegt.
|
ja ik zeg het;)
|
100% voor en die Rauwvoet (LOL) zou eens op moeten houden met zijn eeuwige gezeik uit naam van God. Als hij ineens een jong meisje bezwangert is hij blij dat abortus is toegestaan.
|
ieder kind heeft recht op een leven!! ik zou het zelf alleen doen als er echt geen andere optie is, bijvoorbeeld als je idd verkracht bent ofso..
anders vind ik het echt MOORD!!! |
Citaat:
hoe kun je zo onmenselijk zijn!! het is voor een vrouw zowieso heel anders dan voor een man.. een man zal sneller zegge, doe mer en abortus.. een vrouw voelt zich al verbonden met "het kindje" vanaf het moment dat ze weet dat ze zwanger is!! |
ik heb het nog nooit mee gemaakt..
mer ik weet wel hoe het is om een kindje te verliezen,, dat heb ik namelijk wel mee gemaakt!!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ben vegetarier!!!
|
Nou, ok dan, dan worden ze geslacht zodat jij er lekker een portemonee/jas van kan kopen.
|
haha,, ik ben nou eenmaal nie zo als jullie..
ik draag geen leer of koop geen echt leer;) |
Dan ehm... eet je nog steeds planten die ook doodgemaakt moeten worden.:)
|
tja.. probeer je der mer uit te lullen..
jezus wat ben jij een sukkel |
Nee, jij zeikt gewoon.
|
nee jij ligt constant mensen belachelijk te maken..
een forum is ervoor mensen die hun hart willen luchten en daar hulp bij willen.. het is er niet voor om mensen belachelijk te maken die hulp nodig hebben.. en ik het zat van jou gelezen.. je maakt mensen te vaak belachelijk!!! |
Citaat:
(vriendjes en vriendinnetjes, kom dr maar in!) |
Citaat:
|
Citaat:
Heb er nog last van. |
Citaat:
Stakker |
Ik ben voor....
een keuze in abortus. Iedereen mag het voor zichzelf bepalen. Als je er tegen bent doe je het niet, als je voor bent doe je het wel. Iedereen moet zijn eigen keuze verantwoorden aan zichzelf en niet aan een ander. |
Citaat:
En, hoe zou je iemand belachelijk kúnnen maken via internet als je elkaar niet kent? |
Citaat:
Ik weet dat ze met abortus doen met die foetussen dus praat voor jezelf even wil je |
Citaat:
|
Een beetje een leven weg laten halen? Iemand zoals jij? Van de wereld halen? Geen kans bieden ook te leven op deze wereld? Dat is normaal? Dat ze mischien jou weg halen omdat ze je niet willen? Elk leven heeft recht op deze wereld. ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
tja.. sommige mensen weten gewoon niet waarover ze praten.. en deze mensen bestaan voornamelijk uit mannen!! een vrouw voelt het zowieso al anders aan als ze zwanger is!! zij draagt het kind 9 maanden lang bij zich.. mannen die zorgen alleen dat het bevrucht word en gaan dan lekker lui achter over hange!! een vrouw voelt zich meer verbonden met een kind!! daarom is het voor een vrouw ook moeilijker om er afscheid van te nemen als het misgaat!! bij mij is het bijna 1,5 geleden mis gegaan!! ik heb er oowk nog steeds last van!! mensen beseffen gewoon niet wat zoiets met je kan doen!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is niet leuk om een leven stuk te maken. dat nog niet eens begonnen is..
en daarom vind ik dat je geen abortus moet plegen als je oud genoeg bent zegmaar.. maar als je nou tusse de 14 en 17 jaar bent.. kàn ik nog wel begrijpen dat je nog geen zin hebt in al dat baby-krijgen-gedoe, maar aan de andere kant is het dan wel je eige schuld..... |
Er gebeuren genoeg dingen waar mensen het niet mee eens zijn. (lopendeband kippen, doodstraf, etc) Ik ben zeker voor aangezien het een persoonlijke beslissing is. Waarom persoonlijk? Een kind hebben neemt de rest van je leven in. je geld. je tijd. Alles. (wanneer de baby groter is geworden in de buik vindt ik dan weer wel dat je het moet laten leven.) (laat het dan adopteren)
|
dat van dat 'een kind neemt je leven in beslag' .. is wel waar ja :d:p
maar dan nog.. ALS je het wil late adopteren.. neem dan helemaal geen kinderen.. |
Citaat:
|
nee maar ik bedoel.. als je nou geen kindere wil.. dan laat je het toch ook niet groter worden.. dan laat je het toch metéén weghale..??
|
Maar dan kom je weer uit bij het morele gedoe van sommige mensen.
|
"morele gedoe" ..?
|
deftig taalgebruik zeg! [geenidee wat er bedoelt wordt maarja XD]
|
Citaat:
|
nouja als je bv nog heel jong bent en je krijgt dan al een kind, is je leven ook een beetje ingestort.. geen tijd meer voor school, kind opvoeden etc. Mag je dat leven dan wel weghalen?
|
ja.. dat ze dan denke .. ow zieleg ow zieleg.. en op het laatste moment.. OW GOD IK KRIJG EEN KIND.. en het dan weg late hale.. I snep it..
|
hoe later, hoe zieliger
het gaat dan telkens meer op een kind lijken enzo.. maar sowieso al, als je onveilig sex hebt gehad, toch meteen die morning-after pil halen.. |
ja daarom..
|
van die vage mensen die denken van 'dat gebeurt mij toch niet..'
DUS WEL |
hahaha
|
niet altijd te goedgelovig zijn enzo
|
als de moeder bijvoorbeeld 16 jaar oud is, dan vind ik dat het wel mag, maar als je er goed over na denkt is het eigenlijk best wel erg...
|
Als je ongewenst zwanger bent, en je weet zeker 'Ik wil dit niet.' Dan vind ik dat het gewoon moet kunnen.
|
Zeg, flikker op met je demonstraties.
En nog in het verkeerde topic én het verkeerde forum ook. En ook nog uppen, om niet te vergeten. |
Voor
|
weer een upper...
|
owja ik zie het nu, maar dit topic stond nog behoorlijk bovenaan. Als dit al van zo'n tijd geleden is, dan is het hele forum gewoon dood
|
dat is het ook.
|
Soms voor als degene er niet kunnen voor zorgen of echt jong zijn oke maar niet zomaar :O
|
:{
|
Citaat:
Life is hard ;) |
And now gtfo hippies. |
Voor.
|
Agja johh,,
Het is heel makkelijk gezegt, mensen die abortus willen doen moeten het maar doen,., simpel zat je kunt ze er toch bijna niet van weerhouden, met de nadruk op bijna niet.
Ik ben voor abortus maar dan kijk ik naar de mensen die het niet aan kunnen vanwege financiële problemen of als het een kind is met een ziekte oftewel, een chronische afwijking. Mensen die hun kind laten verwijderen omdat ze stom zijn dat ze onveilige seks hebben, hebben zich zelf ermee en moeten er maar mee leven. Mensen die veilige seks hebben maar het gebeurt toch, zouden ze er eerst eens diep over moeten na denken en zodra ze dat hebben gedaan dan pas beslissen. Jah toch,.,,:thumbsup: |
oke.
|
welke over de heroinehoeren pispaal getilde pijpsnol heeft dit ge-upt?!
|
G!Pss :+
|
sterf G!Pss.
|
Yup.
|
Agree
|
ligt aan de situatie
|
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 14:51. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.