![]() |
Ik wil>Hij wil...
welke is goed< namelijk 2 mensen die ik al ken gebruiken bij de Hij een t erachter het kan wel opzicht want na d ehij/zij vorm komt meestal een t alleen hmmm>
Ik wil Hij wil Ik wil Hij wilt |
hmm in spreektaal is het altijd hij wil, maar volgens mij wordt er taalkundig geen speciaal geval gerekend voor willen. Dus in dat geval "Hij wilt"
|
super moeilijk hé :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is in ieder geval 'hij wilt'. |
ik vind het nie goed klinken:[
|
Hij wilt de appel klint nie!!
|
Citaat:
|
Citaat:
hmm waarom zou dat niet klinken.. volgens mij is het gewoon hij wilt... alleen spreek je die t bijna niet uit :? |
Re: Ik wil>Hij wil...
Citaat:
|
Re: Re: Ik wil>Hij wil...
Citaat:
|
ja dat is mijn punt ook ;) maar ach, die mensen uit groningen ook O-) ;)
|
Citaat:
Ik zwem -> Hij zwemt Ik lieg -> Hij liegt Ik wil -> Hij wilt :P |
stam + t
hij wilt :z het hoeft toch ook niet te klinken?8) |
pff moet ik nu echt moeite gaan doen om dit op te gaan zoeken
|
http://taaltelefoon.vlaanderen.be/in...vandeweek/uwil(t).htm
U wil(t) Wat is juist: u wil of u wilt? Beide vormen zijn juist, maar in verzorgde schrijf- en spreektaal kunt u beter consequent u wilt gebruiken. De vorm met -t wordt beschouwd als neutrale standaardtaal en is in het hele Nederlandse taalgebied gangbaar. De vorm zonder -t is informeler. In Vlaanderen weegt het stijlverschil minder zwaar door dan in Nederland en komen zowel u wilt als u wil voor in de geschreven taal. Hetzelfde geldt voor u kunt / u kan en u zult / u zal. Ook het werkwoord hebben heeft twee vormen: u hebt en u heeft. Beide mogelijkheden worden frequent gehanteerd, maar u heeft is voor velen formeler dan u hebt. Zinnen als ik hoor dat u hebt gebeld omdat u een probleem heeft en als u wilt, kan u een catalogus bestellen zijn stilistisch niet fraai omdat er verschillende vormen door elkaar worden gebruikt. In zakelijke teksten kunt u beter consequent kiezen voor de neutrale vormen u wilt, u kunt, u zult en u hebt. |
wil je da nog eens herhalen in JOUW eigen mening bootje :d
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
mensen slikken trouwens wel meer letters in...wat dacht je in drenthe dan?? de werkwoorden zitten daar echt nie goed in elkaar: :{ >> "ik wil ween... " *translation: ik wil weten... enz... Vaaaag! |
Citaat:
|
Heb je dit niet op de basisschool gehad?
|
ow, ik dacht dat ik dit op Fok! had gelezen.
zo, dat was mooi offtopic :+ |
Volgens mij is het geen sterk werkwoord,maar 'willen' heeft als verleden tijd ook 'wou' of 'wilde' dus ik denk dat je bij 'hij wil' of 'wilt' een keuze hebt.
Et klinkt trouwens echt niet :{ 'hij wilt' :no: 'U wilt' kan weer wel, dat klinkt dan ook echt weer correcter... hmpf naja kweettookni :) |
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 00:19. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.