![]() |
luisteren en horen
wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze 2 woorden??
|
luisteren is actief, horen is passief.
|
luisteren is ondergeschikt aan horen. Als je iets hoort, houdt het niet meteen in dat je ook luistert (actief), maar als je luister, hoor je ook.
Horen kan zowel passief als actief zijn, terwijl luisteren altijd actief is. Luisteren is dus het actieve gedeelte van horen |
Dat heb je mooi gesproken :thumbsup:
|
tis net zoals met observeren en waarnemen
|
en ik vond nog steeds dat je ook passief kan luisteren
je luisterd naar muziek, maar dat wil niet zeggen dat je er actief naar luisterd |
Citaat:
als je echt een nummer opzet en ernaar luistert (heb je het weer) dan ben je aant luisteren als je muziek op de achtergrond op hebt, dan hoor je het.:yes: |
Ik denk dat het verschil hem zit in verwerking.
Horen levert als verwerking alleen de gedachte ik weet dat ik iets hoor. Luisteren levert als verwerking dat je iets hoort en dat je het begrijpt of probeert te begrijpen. |
Citaat:
- wat ben je aan het doen jan ? * ik hoor muziek terwijl in werk...:S |
als je niet kan horen, ben je doof
als je niet kan luisteren, ben je iritant |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
neh ik vind dat uw uitspraak ni klopt :) |
kijk kennen jullie dat, dat je ergens mee bezig bent en de tv staat aan, je HOORT de tv maar LUISTERD niet, je HOORT dat ie aanstaan maar je LUISTERD niet naar wat er gezegd word. Je weet dus niet wát er gezegd word, maar je weet dát er iets gezegd word. Oftwel als je hoord, ben je vaak met iets anders bezig, waar je je op concentreerd en met luisteren concetreer je je op de woorden, of het geluid.:)
|
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 22:04. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.