![]() |
Spelling
Ik wist totaal niet waar dit moest:+
Is het enige of enigste? Want ik hoor iedereen enigste zeggen, het woordenboek vertelt me niks... Bart zei een tijdje geleden dat het enige was, en geen enigste. Dus ik zei nu steeds enige. Maar iedereen zegt enigste, dus nu wil ik t van nog meer mensen weten:yes: Oma zegt ook enigste, hier zegt iedereen het:p |
Re: Spelling
Citaat:
kan ik nog een lekker lang verhaal bij gaan vertellen, maar dat boeit toch niet zo. |
Vertel dat ff aan heel Nederland:+
Echt ik hoor bijna iedereen enigste zeggen:? Ik dacht eerst: oja, enige, oké... maar nu begon ik te twijfelen:p |
Anders een keertje aan leraar Nederlands vragen.
|
ligt eraan in welke situatie je het gebruikt, t bestaat allebei maar je gebruikt elk niet voor tzelfde
|
Citaat:
Edit: Ow, dat jurkje is echt enig, misschien wel het enigste jurkje dat ik ooit heb gezien ;) |
enigste wordt volgens mij niet in correct Nederlands gebruikt. anders liegt mijn cursus...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*valt van stoel* |
Citaat:
-edit- Dit is absoluut niet iets voor een pol nl. want het gebruik is afhankelijk van zinsverband (al dan niet bv. nw etc.) en dan volgens regels, d'r valt hier dus eigenlijk niks te pollen ;) |
Citaat:
|
't is enige.
|
Dit komt van de Nederlandse Taalunie
Enigste / enige Vraag Is het correct om enigste in plaats van enige te gebruiken? Antwoord Het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als u kritiek wilt vermijden, kunt u beter enig(e) gebruiken. In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig. eigen uitlegpoging: enige gebruik je wanneer iets alleen is in zijn soort. bv. hij is de enige lieve jongen op aarde enigste gebruik je als superlatief van enig, wat hier mooi betekent. bv. dat is de enigste broek die ik ooit gezien heb. |
Citaat:
|
enigste is gewoon spreektaal
maar tis fout :loser: ik verbeter mn vrienden als zij enigste zeggen, maar dat wordt me niet in dank afgenomen 8) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar het bestaat dus niet in de vorm hoe de meeste mensen het gebruiken, maar het bestaat wel:p Weer wat wijzerO-) |
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:17. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.