Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Aan de Bar... (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Hulp van een bioloog gevraagd (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=46908)

PFP 29 May 2004 15:48

Hulp van een bioloog gevraagd

Ik was zo in de tuin aan het kijken hoe mijn vader een gat aan het graven was en daar zat een pad in, ongeveer 1 meter onder de grond, waar normaal tegels liggen. Hij leefde ook nog. Dus ik dacht het is vast om te overwinteren, maar hoe overleeft zo'n beest daar in godsnaam.... :{

FunFair 29 May 2004 15:50

zolang het koud is zittie gewoon in de winterslaap?

een pad is toch koudbloedig? dus als hij wat warmer wordt, moet hij vanzelf wakker worden...
Hij overleeft doordat hij door de kou gewoon amper leeft... er zijn dan amper voedingsstoffen ofzow nodig..

toch?

PFP 29 May 2004 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
zolang het koud is zittie gewoon in de winterslaap?

een pad is toch koudbloedig? dus als hij wat warmer wordt, moet hij vanzelf wakker worden...
Hij overleeft doordat hij door de kou gewoon amper leeft... er zijn dan amper voedingsstoffen ofzow nodig..

toch?

Ja, zoiets dacht ik al

Ik fascineer me er echt over hoe dat beest er uberhaupt in is geslaagd om zich zo diep in te graven, dat ie onder een terras komt

frox 29 May 2004 15:56

lol :D stomme beesten, liggen ze een half jaar op de bodem van onze vijver te dood te wezen. Ga dan wat nuttigs doen ofzo :?

lieve colafles 29 May 2004 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FroX
lol :D stomme beesten, liggen ze een half jaar op de bodem van onze vijver te dood te wezen. Ga dan wat nuttigs doen ofzo :?
ja! inderdaad! stomme lompe padden!
je kan beter kippen gaan houden als je het mij vraagt..

Een informatief verhaaltje over de pad
Als het herfst wordt graaft de pad zich in. Hij zoekt buiten een zachte plaats in de grond. Nadat hij een plaats gevonden heeft waar de grond zacht is, begint hij met zijn achterpoten in de aarde te woelen en duwt zijn achterlichaam naar beneden. Tegelijk schuift hij de aarde aan de zijkanten naar buiten. Hij is zich achterwaarts aan het ingraven. Pas op een diepte van twintig centimeter draait hij zich om en maakt de gang dicht. De pad is aan zijn winterslaap begonnen en zal pas in de lente weer te voorschijn komen. Dan gaat hij naar de vijver om zich voort te planten en dan begint he hele verhaal weer van voren af aan.

Suepahfly 29 May 2004 18:17

nou...

dankje:)

WishfulDreaming 29 May 2004 19:55

Vraag ik mij dus af, hoe vissen dan overleven.

Bijvoorbeeld een dichtgevroren vijver... Hoe doen ze dat :?

Impressions 29 May 2004 20:09

Niet de hele vijver is bevroren.. En volgens mij graven die zich in 8)

WishfulDreaming 29 May 2004 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Niet de hele vijver is bevroren.. En volgens mij graven die zich in 8)
vissen kunnen niet graven :no:

Impressions 29 May 2004 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Saartje
vissen kunnen niet graven :no:
Vandaar de 8) achter die zin ;)

lieve colafles 29 May 2004 20:29

vissen verplaatsen zich naar het diepste deel van de vijver en lijden kou

frox 29 May 2004 20:33

Het diepste punt is altijd 4 graden, omdat water de hoogste dichtheid heeft bij 4 graden. 8) En daar zit nog gewoon zuurstof opgelost in t water, dus kunnen ze gewoon blijven leven.

[/nerd]

lieve colafles 29 May 2004 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FroX
Het diepste punt is altijd 4 graden, omdat water de hoogste dichtheid heeft bij 4 graden. 8) En daar zit nog gewoon zuurstof opgelost in t water, dus kunnen ze gewoon blijven leven.

[/nerd]

precies!
8)

frox 29 May 2004 20:45

Ik heb trouwens wel ene keer een ingevroren vis in het ijs gezien :D
Die heb ik uitgehakt met mn schaatsen...maar dat pakte niet écht goed uit...:{

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 06:56.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.