Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Feedback & Mededelingen (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=31)
-   -   forum's? (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=47556)

BlackTurtle 19 June 2004 13:56

forum's?

is het meervoud van forum niet fora?

dat dacht ik wel he. waarom staat er dan '' prive forum's'' ?

Stevie 19 June 2004 14:01

ja zo wordt dat vaak genoemd. ikzelf vind fora echt een belachelijk woord, maargoed.

Nightwolf 19 June 2004 14:03

t mag allebei: forums en fora

net als museums en musea

of vind je musea ook belachelijk, Stevie?

Stevie 19 June 2004 14:07

neen, dat is correct nederlands. museums kan niet, is geen nederlands woord, evenals datums.

maar forum is.. zo raar. dat is een woord wat komt uit het grieks en ik vind fora echt op geen enkele manier goed klinken. maarja, het staat zo in de vandale, dan zal het wel kloppen. :Y)

Nightwolf 19 June 2004 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
museums kan niet, is geen nederlands woord, evenals datums.
volgens de nieuwe spelling wel, ik heb t niet verzonnen :o

Tyskie 19 June 2004 14:08

NW heeft gelijk. :z

mu·se·um (het ~, musea/~s)

Stevie 19 June 2004 14:10

:o dat is wel heel erg vreemd. maargoed, kan ik mooi weer eens mijn lerares nederlands uitlullen, aangezien ik met haar een discussie erover had nog laatst. :Y)

maar als museums en datums goed is, dan is forums ook goed.

fo·rum (het ~, fora/~s)

BlackTurtle 19 June 2004 14:13

en toch vind ik t lam.8|

Plankje 19 June 2004 14:13

het kan allebei. Forums is gewoon de Nederlandstalige meervoud van forum en fora is de Latijnse meervoud van forum, aangezien het van oorsprong een Latijns woord is.
Daarom is het ook eigenlijk raar dat sommige mensen Euri zeggen met bedoeling om een semi-Latijnse meervoud te maken, terwijl dit woord natuurlijk veeeeeeel later is bedacht op een moment dat het Latijn niet eens meer een gangbare taal is. :)

Impressions 19 June 2004 15:03

En toch vind ik fora beter klinken dan forums

BlackTurtle 19 June 2004 15:26

taalverkrachting !!:[ een schande dat is het !:@ http://www.heerenvanh7.nl/smilies/point.gif

Jochemmm 19 June 2004 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Plankje
het kan allebei. Forums is gewoon de Nederlandstalige meervoud van forum en fora is de Latijnse meervoud van forum, aangezien het van oorsprong een Latijns woord is.
Daarom is het ook eigenlijk raar dat sommige mensen Euri zeggen met bedoeling om een semi-Latijnse meervoud te maken, terwijl dit woord natuurlijk veeeeeeel later is bedacht op een moment dat het Latijn niet eens meer een gangbare taal is. :)

dat euri slaat uberhaupt nergens op. Dan kost bijvoorbeeld iets 10 euri. Maar over het algemeen zeg je toch dat iets 10 euro (enkelvoud) kost en niet 10 euro's

maarja, beetje offtopic 8)

Vind fora iig mooier klinken dan forums :)

DarkAngel 19 June 2004 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jochemmm
dat euri slaat uberhaupt nergens op. Dan kost bijvoorbeeld iets 10 euri. Maar over het algemeen zeg je toch dat iets 10 euro (enkelvoud) kost en niet 10 euro's

Vroegâh zeiden we toch ook gewoon 10 gulden en niet 10 guldens... als je dat zei kreeg je 10 losse guldens ja :z

En om beide partijen gunstig te stemmen maak je er maar gewoon Fora's van :+

Headliner 19 June 2004 17:03

Citaat:

bedankt meester, ik snap het al!

BlackTurtle 19 June 2004 18:45

als we hier nou eens een poll voor maken, toch nog een beetje het idee van een democratie....tussen het dictatorschap van de fb's

Nightwolf 19 June 2004 19:03

dat laatste slaat ook weer nergens op :{

Stevie 20 June 2004 02:05

ik vind t sowieso een beetje onzinnig om DAAR een poll over te maken :+

lieve colafles 20 June 2004 15:47

forums kan wel maar het is sowieso niet forum's

de uitgangen forums, museums etc.. zijn woorden uit het Engels overgenomen. Als je een taalpurist bent, wat ik me goed kan indenken, vind je dat die woorden niet in de nederlandse taal thuis horen. Veel docenten Nederlands vinden dus dat die woorden niet in de taal thuishoren en rekenen ze fout..
Dus het is nutteloos om erover te gaan discussieren.

(even tussendoor, heten die woorden niet: neologismen?)

ik vind fora ook mooier, omdat ik het niet zo heb op de Engelse taal.

BlackTurtle 1 July 2004 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
dat laatste slaat ook weer nergens op :{
ik mag toch wel een beetje zeuren:*

Citaat:

] Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles ik vind fora ook mooier, omdat ik het niet zo heb op de Engelse taal.
en daar ging t me nou net om, je ziet toch al teveel engelse woorden die hun weg vinden in ons woordenboek en in allerlei andere zaken. ZIJN WE NOU NEDERLANDERS OF NIET?!:?

Babysmurfie 2 July 2004 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles

Nee, dat zijn nieuwe woorden, gemaakt naar het voorbeel van een bestaand woord.

jarno109 3 July 2004 10:00

Citaat:

forums kan wel maar het is sowieso niet forum's

de uitgangen forums, museums etc.. zijn woorden uit het Engels overgenomen. Als je een taalpurist bent, wat ik me goed kan indenken, vind je dat die woorden niet in de nederlandse taal thuis horen. Veel docenten Nederlands vinden dus dat die woorden niet in de taal thuishoren en rekenen ze fout..
Dus het is nutteloos om erover te gaan discussieren.

ik vind fora ook mooier, omdat ik het niet zo heb op de Engelse taal.

jah neologisme........nieuwe woorden introduceren ofzo iets dergelijks_0_

Bazzemans 3 July 2004 10:07

Citaat:

Aan de andere kant is het weer zo dat een taal altijd mee veranderd met het gebruik van het grootste gedeelte van de mensen die de taal spreken en schrijven. Als een taal niet meeveranderd heb je ook de kans dat deze langzaam dood bloed. Vasthouden aan de oude taal is dan ook niet het meest logischen en/of verstandige.

Sanne 3 July 2004 11:54

Ik vind fora gewoon goed klinken en het is correct nederlands, dus waarom zou je het veranderen?

Marsje 4 July 2004 19:23

Volgens het woordenboek mag het allebei. Zowel forums als fora zijn gewoon goed.

Stevie 4 July 2004 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marsje
Volgens het woordenboek mag het allebei. Zowel forums als fora zijn gewoon goed.
daar waren we na 3 posts in dit topic al achter

L_angeldc 6 July 2004 13:17

Citaat:

ok even offtopic :+
er komen nu nog steeds woorden bij in het latijn hoor. wat dacht je van al die kerkelijke officiele boeken van de paus.. dat is ook allemaal latijn en dus moeten ze wel woorden 'bijmaken' omdat bepaalde moderne woorden toen nog niet bestonden.

en ik vind fora mooier klinker dan forum's :yes:

electricity 6 July 2004 14:12

en hoelang blijft dit topic nog open?

Youssef 6 July 2004 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door electricity
Tot jij sterft, nog 2 dagen dus.

jarno109 6 July 2004 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Youssef
Tot jij sterft, nog 2 dagen dus.
eyz.....niet zo denigrerend spreken hé:d

AmbyPur 6 July 2004 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door electricity
als er gewoon niemand meer serieus op reageert kan ie gewoon naar onderen zakken :{

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:34.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.