Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Aan de Bar... (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=26)
-   -   De Taalpolitie (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=50894)

appelshampoo 29 November 2004 15:24

De Taalpolitie

Bestaat dat fenomeen nog hier op het forum? Het is namelijk wel hard nodig de laatste tijd.
Anders wil ik het eventueel wel opnieuw opzetten?

Red_Scorpion 29 November 2004 15:31

Hé lekkerding, wil je mij dan ook privé taallessen geven? Dat lijkt me namelijk wel wat.

-xxxiezz-

Impressions 29 November 2004 15:33

:{ Gezeik zeg

Pakspul 29 November 2004 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
:{ gezeik zeg
Hoofdletter!

Kampie 29 November 2004 15:59

hoefd van mijn nied perssee

FunFair 29 November 2004 16:03

hoofdlettergezeik hebben we natuurlijk niet nodig... simpele typfouten als neit ipv niet vind ik ook nog wel kunnen, maar g ipv ch en dt fout doen dat is toch wel ernstig :p

bovendien.. het is misschien wel irritant als mensen andere mensen gaan verbeteren, maar op die manier realiseren mensen wel dat ze het fout doen en gaan ze er meer op letten, waardoor hun taalgebruik uiteindelijk verbeterd.

zelf ben ik ook niet goed in de nederlandse taal en ik ben erg blij dat er nu iemand is die me op de vingers tikt als ik een gruwelijk makkelijke fout maak :+

Loy 29 November 2004 16:40

kampie verbeterD al genoeg... :yes:

AMF 29 November 2004 16:56

Re: De Taalpolitie

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Bestaat dat fenomeen nog hier op het forum? Het is namelijk wel hard nodig de laatste tijd.
Anders wil ik het eventueel wel opnieuw opzetten?

dan doe ik met je mee :yes:

Flater 29 November 2004 17:10

Je kan de sgijt krijgen :O

Kamui 29 November 2004 18:11

in je dromen :{

AmbyPur 29 November 2004 22:23

ze zijn undercover 8-)

TheGroovMaster 29 November 2004 22:31

ik ben echt goed in het maken van fouten met D's en T's

Raspberry 29 November 2004 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheGroovMaster
ik ben echt goed in het maken van fouten met D's en T's
:yes:8-)

LexS 29 November 2004 23:46

Mag ik er ook bij horen. Betrap mezelf vaak op taal-mierenneuken. Sanne zal ook wel mee willen doen denk ik zo. :)

Tyskie 30 November 2004 00:01

Die Neanderthalers mogen inderdaad best aangepakt worden.
Ik ben ook -zoals 0vera het zegt- een taalpuncturist. :+

Kampie 30 November 2004 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Die Neanderthalers mogen inderdaad best aangepakt worden.
Ik ben ook -zoals 0vera het zegt- een taalpuncturist. :+

Taalpurist is het juiste woord.

Alpha 30 November 2004 09:18

ach ... wat maakt het nou allemaal uit ... maja ... zit zelf vaak ook mensen te verbeteren op msn dus ... :+

Impressions 30 November 2004 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kampie
Purist en puncturist hebben 2 andere betekenissen hoor :z Geen zin om uit te leggen, maar ik denk dat hier puncturist beter past 8)

K@rima! 30 November 2004 11:07

Heeft er even niks mee te maken maar die vrouwen van de modepolitie he, zijn zulke irritante vrouwen...!:huh:

Kampie 30 November 2004 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Purist en puncturist hebben 2 andere betekenissen hoor :z Geen zin om uit te leggen, maar ik denk dat hier puncturist beter past 8)
U hebt gezocht op taalpuncturist:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.

en:

taal·pu·rist (de ~ (m.))
1 iem. die zijn moedertaal wil zuiveren van vreemde invloeden en andere onzuiverheden => purist, taalzuiveraar

dus.. taalpurist is het juiste woord.. :p

lieve colafles 30 November 2004 14:43

Citaat:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.

en:

taal·pu·rist (de ~ (m.))
1 iem. die zijn moedertaal wil zuiveren van vreemde invloeden en andere onzuiverheden => purist, taalzuiveraar

daarom staat er ook voor - zoals 0vera het zegt -..
Dat zinnetje impliceert dat het woord ergens van is afgeleid en niet Nederlands is. Bovendien is de site www.vandale.nl niet volledig en dus niet betrouwbaar..

ontopic: ik maak zelf nog te veel fouten om taalpolitie te gaan spelen, maar ik let wel op ;)

Kampie 30 November 2004 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles
daarom staat er ook voor - zoals 0vera het zegt -..
Dat zinnetje impliceert dat het woord ergens van is afgeleid en niet Nederlands is. Bovendien is de site www.vandale.nl niet volledig en dus niet betrouwbaar..

ontopic: ik maak zelf nog te veel fouten om taalpolitie te gaan spelen, maar ik let wel op ;)

niet volledig nee.. maar grotendeels klopt het wel..

Tyskie 30 November 2004 15:03

Citaat:

Joh?

Overigens is ook de legendarische Koelkast schuldig bevonden aan deze mooie vorm van taalverkrachting... Maar in het geval van 0vera was het lachwekkender.

Tyskie 30 November 2004 15:12

Overigens bestaat een puncturist überhaupt niet. Een acupuncturist wel, dat is iemand die met naalden in een ander steekt. :+

Misschien valt een taalpuncturist dan uit te leggen als iemand die zeer veneinig een ander verbetert als het om taalfouten gaat. Zou wel een leuk neologisme zijn.

Headliner 30 November 2004 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
hoofdlettergezeik hebben we natuurlijk niet nodig... simpele typfouten als neit ipv niet vind ik ook nog wel kunnen, maar g ipv ch en dt fout doen dat is toch wel ernstig :p

bovendien.. het is misschien wel irritant als mensen andere mensen gaan verbeteren, maar op die manier realiseren mensen wel dat ze het fout doen en gaan ze er meer op letten, waardoor hun taalgebruik uiteindelijk verbeterd.

zelf ben ik ook niet goed in de nederlandse taal en ik ben erg blij dat er nu iemand is die me op de vingers tikt als ik een gruwelijk makkelijke fout maak :+

:thumbsup:

Stevie 30 November 2004 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
veneinig
dit doe je met opzet mag ik hopen?

eniT 30 November 2004 19:54

hou me meestal niet echt bezig met m'n spelling als ik hier berichtjes typ zelle!
ben er al een paar keer op gewezen en voelde me eventjes op de teen getrapt :+

Impressions 30 November 2004 22:03

Citaat:

en:

taal·pu·rist (de ~ (m.))

Mja, ik moet bekennen dat ik dacht aan het woord punctueel toen ik taalpuncturist zag, en tevens dacht ik dat een taalpurist enkel betekende dat hij weigerde anglicismen, belgicismen e.d. te gebruiken. Maargoed.. Zo leer je eens wat he :z

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:39.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.