The Phit |
23 February 2005 12:31 |
nouja, ik heb geen verstand van beleggen. Heb dus geen idee of het makkelijk is. Ziehier wat ik dan op het einde moet kunnen 8)
Citaat:
Leerdoelen:
inzicht krijgen in de wereld van kapitaal- en vermogensmarkt en de wereld van ondernemingen die van deze markten gebruik maken
Onderwerpen:
beleggingstheorien
aandelen; obligaties; rol van aandelen en obligaties in de financiering van een onderneming
ondernemingsvormen; hoe gaan naamloze vennootschappen over tot emissie van aandelen
koersen
obligaties bij de financiering van de overheid
hoe lees ik de beurspagina
hoe werkt de beurs
rente, dividend en koersen
opties
beleggingsmaatschappijen
samenstellen van een portefeuille
jaarverslagen
externe invloeden (zoals DNB, geldmarkt, euro)
Werkvormen:
theorielessen
practica en excursie naar de effecten- en optiebeurs
eventuele deelname aan een beurscompetitie
Leermiddelen:
syllabus (verkrijgbaar bij de docenten tijdens de eerste les)
Instapvoorwaarden:
het keuzevak is voor studenten van alle opleidingen toegankelijk; echter Bedrijfskunde- en HEAO-studenten dienen eerst te overleggen met de docent; na dit overleg kunnen zij zich aanmelden
|
en bij dat teachen van basisscholiertjes in het NEMO
Citaat:
NEMO is een science-centrum in Amsterdam, dat activiteiten voor kinderen van 10-16 jaar organiseert om de belangstelling voor natuurwetenschappelijke onderwerpen te vergroten. Op een speelse manier door zelf proefjes uit te voeren, maken kinderen kennis met technische toepassingen in het dagelijks leven.
Onderdelen van het keuzevak zijn:
Samen met kinderen NEMO-exhibits (proeven met een specifiek
natuurwetenschappelijk karakter) doen.
Begeleiden van een minicursus 'ontwerpen van een website' of van een toets(computer)programma voor kinderen voor kennis van Nederlandse Woorden
In het SOP-project, het zgn. Scholieren Opvang Plan, worden basisschoolkinderen opgevangen bij ziekte van de docent. Op een SOP-sessie wordt een groep van maximaal 8 kinderen door een student begeleid.
Studententeams zijn bij voorkeur samengesteld uit studenten met didactische en studenten met technische kennis en ervaring.
Voor dit keuzevak krijg je drie studiepunten als je gedurende drie maanden 1 keer per week op vrijdag meedoet met de scholierenopvang.
Eventueel is het in overleg mogelijk om 4 studiepunten te krijgen als er aanvullende opdrachten worden verricht.
Instapvoorwaarden
Interesse in het begeleiden van basisschoolleerlingen (8-12 jaar oud)
Dit keuzevak is met name interessant voor studenten van de EFA, Pabo’s, I&E, IIE, en overige techniek studenten.
|
Nou ja, voor dat NEMO shit ben je dus zeg maar een vrijdag van 9.00 tot 15.00 bezig. En krijg je gewoon je punten voor aanwezigheid 8)
voor het beleggen krijg je 1 tentamen, 1 essay over een nader te bepalen actueel onderwerp + dat je op dinsdagavond op school zit :o
het lijkt me alle2 opzich wel grappig maar weet gewoon geen keuze te maken :loser:
|