The Phit |
23 February 2005 12:31 |
nouja, ik heb geen verstand van beleggen. Heb dus geen idee of het makkelijk is. Ziehier wat ik dan op het einde moet kunnen 8)
Citaat:
Leerdoelen:
inzicht krijgen in de wereld van kapitaal- en vermogensmarkt en de wereld van ondernemingen die van deze markten gebruik maken
Onderwerpen:
beleggingstheorien
aandelen; obligaties; rol van aandelen en obligaties in de financiering van een onderneming
ondernemingsvormen; hoe gaan naamloze vennootschappen over tot emissie van aandelen
koersen
obligaties bij de financiering van de overheid
hoe lees ik de beurspagina
hoe werkt de beurs
rente, dividend en koersen
opties
beleggingsmaatschappijen
samenstellen van een portefeuille
jaarverslagen
externe invloeden (zoals DNB, geldmarkt, euro)
Werkvormen:
theorielessen
practica en excursie naar de effecten- en optiebeurs
eventuele deelname aan een beurscompetitie
Leermiddelen:
syllabus (verkrijgbaar bij de docenten tijdens de eerste les)
Instapvoorwaarden:
het keuzevak is voor studenten van alle opleidingen toegankelijk; echter Bedrijfskunde- en HEAO-studenten dienen eerst te overleggen met de docent; na dit overleg kunnen zij zich aanmelden
|
en bij dat teachen van basisscholiertjes in het NEMO
Citaat:
NEMO is een science-centrum in Amsterdam, dat activiteiten voor kinderen van 10-16 jaar organiseert om de belangstelling voor natuurwetenschappelijke onderwerpen te vergroten. Op een speelse manier door zelf proefjes uit te voeren, maken kinderen kennis met technische toepassingen in het dagelijks leven.
Onderdelen van het keuzevak zijn:
Samen met kinderen NEMO-exhibits (proeven met een specifiek
natuurwetenschappelijk karakter) doen.
Begeleiden van een minicursus 'ontwerpen van een website' of van een toets(computer)programma voor kinderen voor kennis van Nederlandse Woorden