thali |
26 February 2005 22:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Wie zijn wij trouwens om dr echt een oordeel over te vellen terwijl het bij ons vroeger net zo was...Je moet het probleem dus eerder bij de basis aanpakken.
|
Bij ons zijn er geen verhalen gekend van vrouwen die gestenigd werden omdat ze overspel gepleegd hebben. Het oneerlijke daaraan is dat je om overspel te plegen met twee moet zijn en dat dan de schuld zowel bij de vrouw ALS bij de man ligt. Niet bij een van beide. Ik zeg niet dat het niet gebeurd is, in de Middeleeuwen zijn hier ook vrouwen verbrand die beticht werden van hekserij. En dat is even schrijnend.
Maar het zijn juist wij die er -volgens mij- voor moeten zorgen dat de rechten voor vrouwen (en eigenlijk ook kinderen) globaal verbeteren. Wij zijn het stadium van de voor honderd procent patriarchale maatschappij al voorbij, wij weten hoe we het probleem kunnen oplossen of hebben er iig toch een idee van hoe het zou moeten zijn.
Ik ga er niet van uit, maar als je gaat veralgemenen, zie je wel dat een land zich 'ontwikkeld' mag noemen (voor zover je ontwikkeld kan zijn natuurlijk) als de gewone mens, daarmee bedoel ik arbeiders, en de vrouw meer rechten hebben.
|