![]() |
De mooiste Nederlandse songtekst
De titel lijkt me duidelijk :) Wat is jouw favoriet?
Boudewijn de Groot - Prikkebeen Hij staat in de sneeuw aan de poort van de stad en prikt de dagen van december op zijn hoed. Hij fluit zijn pluchen lapjeskat want hij heeft last van muizenissen die nesten maken in z'n baard. Maar die laat hem altijd mooi fluiten, het dier preekt ernstig voor de vissen gevallen van een haringkar. Hij lokt de dagen met zijn lied, de dagen vliegen, hij blijft staan. Waar komt hij vandaan? Hij koestert de dagen van rood cellofaan, van glitter en watten en sterrenpapier. Geen mens kent zijn naam. Meester Prikkebeen, Meester Prikkebeen, de mensen lopen langs hem heen, hij blijft alleen, Meester Prikkebeen. Lantaarnopstekers gaan stil door de nacht, hij speelt zijn draailier voor hun harige gezicht. Slaap gerust, sluimer zacht. Een paladijn met zijn soldaten blijft even luisteren naar hem. Toch blijft zijn schotel leeg, ze lachen. Alleen een meisje blijft staan praten, een mager meisje van plezier. Waarom speel jij geen ander lied? Je ogen en je mond zijn koud. Ik weet geen refrein. Ik draag op mijn borsten een sleutel van goud, het licht in mijn oog is een ster die verschiet. Zo kan ik niet zijn. Meester Prikkebeen, Meester Prikkebeen, de mensen lopen langs hem heen, hij blijft alleen, Meester Prikkebeen. Ze danst in de sneeuw en ze speelt tamboerijn terwijl de lapjeskat heel stil de passie preekt. Het geurt naar brood en warme wijn en in de sneeuwnacht bij de ballen verwachten ze het nieuwe jaar. De laatste dag komt aangevlogen, de laatste slagen zijn gevallen. Een vuurpijl spuit de hemel in. En morgen verdwijnen ze over het land. Morgen verdwijnen ze over het land. Het nieuwe jaar is wijd en koel, de bloemenwei is leeg en groen. Nooit zien ze hem weer. Wie weet wat de dagen dit jaar zullen doen. Zij speelt met de kat en hij zwaait met zijn hand. Vaarwel en tot ziens. Vaarwel en tot ziens. Misschien tot ziens. Misschien tot ziens. Meester Prikkebeen, Meester Prikkebeen, de mensen lopen langs hem heen, hij blijft alleen, Meester Prikkebeen. |
De Poema's-Mijn Houten Hart
vind ik mooi Mijn hart is niet van steen Een geval van zuiver hout Het was het beste dat ik vinden kon Toen iemand wegging met het goud Mijn hart is van het hardste hout Maar het buigt nog als het moet Maar niet te ver en rustig aan Ik weet nog niet echt wat het doet Dit is mijn hart Mijn houten hart De dames voor u hebben het alvast verzwaard Dus wees maar lief Het kan geen kwaad En stelen lijkt me niet de moeite waard Je kan er goed op laten lopen Dan doet het niet zo'n pijn Als toen ik het origineel nog had Het gouden, goud maar klein Dit hart, ik heb het pas gekocht Bewust een tweedehands Je blijft geen gouden kopen Ook al had je wel de kans Dit is mijn hart Mijn houten hart De dames voor u hebben het alvast verzwaard Dus wees maar lief Het kan geen kwaad En stelen lijkt me niet de moeite waard Het voordeel van een houten hart Je bent voorzichtiger met vuur De splinters zijn voor anderen Er hoeft geen slot op en is dus helemaal niet duur Dit is mijn hart Mijn houten hart |
Props voor de highest rocker en de watskebuuurt
Watskebizzy bizzle rob robber Mensen praten serieus maar ze weten van geen ene K******** watskeburt Maar dr gebeurt veel serieus Komen die vocalen nog of moet ik beginnen REFREIN: Je bent een sjembek dat zeurt Maar je weet niet watskeburt, watskeburt, watskeburt Je bent een MC dat dropt Maar je komt niet tot de grond, tot de grond, tot de grond Je bent een MC met crown Maar je weet niet wat is niau, wat is niau, wat is niau Je bent een sjembek zonder klauw En je bent niet 'bout it 'bout, 'bout it 'bout, 'bout it 'bout *ok vieze freddy is aandeburt* Vieze Freddy, alsof je dat niet wist En ik drink tot de motherfucking fles leeg is Heb pas doekoe als ik bierflesjes inwissel Dan ben ik pas stang yo uhh, fo' shizzle Je lacht maar ik maak hier geen motherfucking grappen Plus uit mn pik je kan een lauw biertje tappen Staat te spacen, maar ik ben niet van Star Trek Ook geen bhustabust maar ik breek wel je nek *ehehehehehe* Komt alleen uit m'n achterste Moeders met dochters ze verachten me Ben van baksteen. alsof je dat niet ruikt Want de een is dik en de ander gebruikt Ik ben tuig, van de eerste klasse En je wast je handen al tijdens het plassen Kijk me aan, je weet precies hoe laat het is Baksteen, de rest is geschiedenis [REFREIN] Wat is niau kauw watskeburt in de schuur Is bij jouw alles rustig of gezeur met de buur? Of zijn het biertjes voor gratis of gewoon pleurisduur En ben je baudibau of een treurig figuur Voor alle vrouwen en chickies, van Joure tot Maastrikkie Heb die vrouwen in m'n dickies yo we houden het jiggy Baudibau net als een gek met al dat goud in m'n mikkie Twee gezichten een formule als Lauda en Nikki [REFREIN] Watser, watser, watser, watser Watser met jou ouwe? K***** k****** je staat te spacen Serieus gek wat praat je met mij man K****** Je praat maar je weet niet eens watser met jou Je weet niet eens watser met mij maar watser met jou ouwe K**** k****** mensen zijn aan de crack tegenwoordig, serieus Ik liep laatst door het centraal komt er een junkie naar me toe voor een euro *euro, k****** een euro?* Ik zeg hier heb je twintig cent, zegt-ie nee hoef je niet Dus ik zeg, ja ja is goed ik ken jou ik ken jou Je komt uit Noord - uhh ja ik kom uit Noord hoe weet je dat hoe weet je dat Zeg ik ja ik ken je moeder ik heb m'n krantenwijk voor dr bezorgt - Uhh m'n moeder m'n moeder? Ik heb haar al 25 jaar niet gezien Dus ik zeg fuck jou man ik verkoop dr crack stomme slet K**** k***** k***** junkies op het centraal Serieus, enigste vette plek van centraal is de fucking pizzahut En uhh en en en en en de meeting point maar K**** die is dicht In ieder geval centraal is een baas, vieze freddy is een baas, baksteen is een baas, highest rocker is een baas. *watskeburt* ******* |
Ik heb me eens aan het luisteren/typen gezet:
Nina - Hemel nummer 8 God komt wel eens op bezoek, Als’t ijsjes zijn of pannenkoek, Hij houdt niet zo van vreemde smaken, Of van het gevoel ‘dat kan ik zelf niet maken’ In het maanlicht, zie ik jou weer, Als een engel voor mijn ogen, In mijn hart, nu, Draag ik al mijn dromen mee Rijstpap met melk, vergeet het maar, Enkel het beste maken ze daar klaar, Gekookt op een hoog niveau, van fruits de mer en artichot Wuif naar ons en beloof me dat je blijft wachten, Niets op de wereld is me zo-o dierbaar als jij, Een foto van ons is blijven steken in mijn gedachten, De Hemel nummer Acht komt dichterbij De Achtste Hemel is die van klein, En lang niet iedereen die hoort erbij, Alleen de allerliefste, De creatiefste Kom erbij, nu, maak me blij, nu, Want ik heb je graag gemogen, Blijf bij mij, geef me de kracht, Want ik sta hier alleen, ’t Is normaal dat ik ween, Het gemis valt me zwaar, Ik kijk niet, ik staar, Naar de leegte om me heen, Ohohohohowha… Wuif naar ons en beloof me dat je blijft wachten –dat je blijft wa-a-achten, Niets op de wereld is me zo-o dierbaar als jij –dierbaar als ji-ij, Een foto van ons is blijven steken in mijn gedachten –in mijn gedacht-e-en, De Hemel nummer Acht komt dichterbij –dichterbij Waar ben je? Ik herken je, In elke schaduw die ik zie, Oh, ik verwen je, ik maak al je dromen waar –maak al je dromen waar, Het verbaast me, het verdwaast me, Het gedacht dat ik jou niet meer zie, Nananajeaheh, Ik kom je halen, ik kom naar daaaaa-…-aar Ohohohohowohohawa, Ik kom naar da’ar |
Herman van Veen - Zuinig met haar zinnen
refr.: En ik ben blij met elk woord Dat van haar lippen rolt Als zachte rose parels Nauwelijks gestold En ik bewaar er steeds een paar Zorgvuldig in mijn hand Ze blijven uren glimmen Tot ze zijn verdampt Want zij is zuinig met haar zinnen Houdt haar gedachten liever binnen Goed verborgen en verstopt In haar fijne kleine hoofd refr. Toch is ze niet zwijgzaam, niet stil of bedachtzaam Ze praat met haar lichaam En ik versta haar goed Ze lacht met haar heupen En wenkt met haar schouders Ze denkt aan iets anders Als zij me met haar mond begroet refr. Want zij is zuinig met haar zinnen Houdt haar gedachten liever binnen Bij haar binnen, bij de haard Lig ik ondertussen Lekker warm Onder haar fluwelen kussen Ze zegt niet veel |
de dijk - als ze er niet is
Tien tegen één dat ik mijn mond hou, als ik je weer zie. Ik ken mezelf onderhand, een prater ben ik niet. Hoe was het hier, zul je vragen, en ik zal zeggen goed. En ik zeg je niet wat ik nu denk dat ik je eigenlijk zeggen moet. Refr. Een man weet niet wat ie mist, weet niet wat ie mist Een man weet niet wat ie mist, maar als ze er niet is, als ze er niet is, weet een man pas wat hij mist, als ze er niet is. Jij praat honderd uit over hoe het was, over hoe je het hebt gehad. En misschien als ik op dreef ben, zeg ik een keertje schat, dan vraag je mij, hoe het was bij jou. Hooguit zeg ik dan: stil en ik zeg je weer niet wat ik nu denk dat ik je dat ik je eigenlijk zeggen wil Refr. Een man weet niet wat ie mist, weet niet wat ie mist Een man weet niet wat ie mist, maar als ze er niet is, als ze er niet is, weet en man pas wat hij mist, als ze er niet is. pas nu je hier niet bent, nu voel ik het in mij, nu je mij niet hoort,voel ik het woord voor woord. Refr. Een man weet niet wat ie mist, weet niet wat ie mist Een man weet niet wat ie mist, maar als ze er niet is, als ze er niet is, weet een man pas wat hij mist, als ze er niet is. |
Onderweg - Abel
Ik doe de deur dicht Straten lijken te huilen Wolken lijken te vluchten Ik stap de bus in Mensen lijken te kijken Maar ik wil ze ontwijken Voordat ze mij zien Het is allang verleden tijd Dat je mijn verjaardag niet vergat Je onvoorwaardelijk koos voor mij Ik zie de velden Langs me heen gaan huizen Het is stil achter de ruiten Wie kan mij zien In blauw verlichte treinen Je hart is zo dicht bij me Maar het klopt niet En 't is allang verleden tijd Je zwarte haren en je lach Dat je heel de wereld voor mij was Het zit nog veel te diep in mij Dat ik mocht delen wat jij had Je door m'n haren ging en zei Je kent m'n stem niet Wie ik ben is wat je nu ziet Wil je dansen met illusies In gedachten Ben je verder dan het heden Wil je terug naar je verleden Zegt je dat iets En 't is allang verleden tijd Rode wijn op een terras Dat je heel de wereld voor mij was Het zit nog veel te diep in mij Maar ik vergat hoe jij me zag Dat ik zo anders ben dan jij Ik loop de straat in Maar het zal mij nooit verwarmen Omdat het mij niet kan omarmen Wie zou mij zien Het liefst zou ik willen schreeuwen Ik zou oneindig willen schreeuwen Maar het gaat niet Jij bent nu alleen van mij Ik kan de wereld laten zien Dat het zo beter is misschien Het is allang verleden tijd En ik vergat hoe jij me zag Dat ik zo anders ben dan jij |
Acda en de Munnik - Niet of nooit geweest.
Ik zie twee mensen op het strand Vlak bij het water, hand in hand De zon zakt, ze zwijgen van geluk Ik ken haar net, want dat ben jij Ze lacht naar hem, hij lijkt op mij Maar dat kan niet, want ik maak alles stuk Ik kan die jongen toch nooit zijn Die rust, die liefde, niets voor mij Maar waarom lijkt het dan toch zo vertrouwd? Ik heb je lief, zoals je ziet Maar ergens klopt er hier iets niet Ik draag een ring maar 'k heb jou nooit getrouwd Ik ben mezelf niet Of al die jaren nooit geweest Ik ben de gangmaker op het verkeerde feest Ik ben mezelf niet of nooit geweest Ik zie twee mensen, ze gaan staan Ze draait zich om, we moeten gaan Kijk in haar ogen en zie dezelfde pijn Twee mensen eerder al verbonden Al die verliefdheid, wat een zonde We zijn het allebei maar willen het niet zijn Ik ben mezelf niet Of al die jaren noot geweest Ik ben de schoenmaker bij de verkeerde leest Ik ben mezelf niet of nooit geweest Oh, laat het de zon zijn Oh, laat het het strand zijn Laat het de zee zijn Laat mij iets doen nu Waardoor je mij nooit meer wilt zien O, laat het het zout zijn Laat het mij allerdomste fout zijn Maar laat me dit nooit meer vergeten Nooit meer vergeten Dit nooit meer vergeten, bovendien Ik ben mezelf niet of al die jaren nooit geweest Ik ben mezelf niet of al die jaren nooit geweest Ik ben mezelf niet of nooit geweest. |
Veldhuis & Kemper - Half zo echt
zij is niet echt genuanceerd zij heeft niet gestudeerd ze is niet links of recht georienteerd niet breed geinteresseerd zegt woorden vaak verkeerd belezen is ze nou niet echt denkt niet na bij wat ze zegt ze is niet iemand die de grens verlegt aan veel principes werkt en ze spelt ook ronduit slecht maar zij heeft het talent om te lachen om dingen die een ander niet eens ziet zij heeft het talent zich te verwazen om dingen die gewoon zijn en toch niet zij heeft het talent om zich te laten gaan zonder daar ooit, zelden of nooit bij stil te gaan zij kleedt zich zelden naar de trend zij heeft nooit een leuke vent met haar postuur niet echt verwend zij krijgt nooit een compliment maar als je haar goed kent ontdek je haar talent zij heeft het talent om te huilen om dingen die te klein zijn voor verdriet zij heeft het talent om te beschermen waar niemand iets van waarde nog in ziet zij is zo'n vrouw waar een man van zegt was mijn vriendin mijn lieveling maar half zo echt... Maar half zo echt !! prachtig toch :love: ik vind te blond van V&K ook bijzonder mooi |
Mathilde Santing
De appels op de tafelsprei, maar oorspronkelijk issie van Toon Hermans: Mijn liefdesliedje is gemaakt van lachjes die je lacht van warme broodjes bij het ontbijt en van die kleine stukjes nacht Van stiekem zitten kijken ik naar jou en jij naar mij en van de appels op de tafelsprei Vier maten glimlach, vier maten droef vier maten sofa, vier maten poef vier maten blij zijn, vier maten rouw dat is m’n liedje voor jou Mijn liefdesliedje is gemaakt van kleine stukjes zoen en van papieren vliegers kinderstemmen in het groen Van bladeren van september en een sterrennacht in mei en van de appels op de tafelsprei Vier maten heide, vier maten kust vier maten forte en vier maten rust Acht maten liefste, vergeef het me nou dat is m’n liedje voor jou Vier maten heide, vier maten kust vier maten forte, en vier maten rust Acht maten liefste, vergeef het me nou dat is m’n liedje voor jou SUPERLIEF!!!! |
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 18:11. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.