Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Kunst (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Strips. (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=54927)

thali 12 July 2005 13:36

Strips.

Welke las/lees jij en wat is daar de reden voor?

Is een strip volwaardig leesmateriaal of zou het verboden moeten worden voor kinderen die net leren lezen?

eniT 12 July 2005 14:36

vroeger las ik eerst jommeke, daarna kiekeboe. (die vind ik nu nog altijd wel goed) nu lees ik niet vaak meer strips.
Degene die ik wel heel geweldig vind is Kid Paddle. Daar lig ik echt mee in deuk! :Y)

ik denk niet dat ze strips moeten verbieden voor beginnende lezertjes. Ik vrees dat de meeste een beetje zijn van "ofwel strips oftewel helemaal niet" dus dan is de strip toch nog wat beter. Hangt er ook vanaf hoe ze die lezen. Kijken ze enkel naar de prentjes en proberen ze zo te gokken hoe het verhaal loopt, of gaan ze echt de tekstballonetjes lezen.

Cataclysm 12 July 2005 22:47

Donald Duck en Sjors & Sjimmie. Beter krijg je het niet.

Ancalagon 13 July 2005 16:06

donald duck is juist een absoluut dieptepunt vind ik

Ik lees wel graag strips ja
Heinz is favoriet

bommelding 13 July 2005 17:16

Kiekeboe, suske en wiske en jommeke. Kheb van alle 3 de volledige collectie en denk dat ik ze allemaal wel al 50 keer heb herlezen.

Yusura 15 July 2005 10:47

ik lees eigenlijk vooral manga :)
nee, enkel manga :yes: jeweetwel, japanse strip die je van rechts naar links en van achter naar voor moet lezen
jammer dat ze in belgie enkel maar in het frans te krijgen zijn
nuja daar maak ik geen probleem over
vroeger nog jommeke... maar die heeft to-taal afgedaan

volumeknopje 16 July 2005 09:12

Re: Strips.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Is een strip volwaardig leesmateriaal of zou het verboden moeten worden voor kinderen die net leren lezen?
geen volwaardig leesmateriaal. maar toch zou het niet verboden moeten worden ofzo...omdat in strips vaak korte en makkelijk te lezen zinnetjes voorkomen en kinderen strips vaak leuk vinden stimuleert dat wel meer te lezen.

ik las vroeger altijd asterix&obelix, donald duck, kuifje en garfield.

Wil ik nog een vraag aan dit topic toevoegen *)
vinden jullie strips goed als lesmateriaal? Voor geschiedenis kregen wij bijvoorbeeld deze strip van het ministerie van onderwijs (jawel, een cadeautje van de regering :huh: ) om wat te leren over de WO II. Ik denk wel dat het effectiever is dan laten leren uit een lesboek, maar een stripboek als lesboek heeft ook veel nadelen...

ViveLaFète 20 July 2005 05:53

Ik vind strips volwaardig leesmateriaal voor kinderen , niet zo volwaardig als boeken misschien maar het ene kind zal niet zo graag boeken lezen als het andere dus zijn strips wel een leuk alternatief.
Ik las vroeger altijd jommeke, kiekeboe en urbanus:+
Heb vorige week voor de eerste keer een Asterix en Obelix gelezen en ben er momenteel aan verslaafd. Het zijn geweldige strips met goede humor en best wel leerrijk.:)

Ancalagon 11 August 2005 21:42

http://www.heinz.freehosting123.com/Heinz/stom23-1.jpg

http://www.heinz.freehosting123.com/Heinz/stom23-2.jpg

leuk topic

Stevie 11 August 2005 22:21

yeah! eindelijk een strips topic!!

goede strips:
kiekeboe! damn leuk.
en vroeger vond ik alle strips die in het suske & wiske weekblad stonden leuk. helaas is het een paar jaar geleden gestopt :'(

lachen strips:
dirkjan (vroeger was ie leuker)
spekkie big !!
heinz idd
euhm de familie fortuin :D (weet niet of dat nog bestaat)
titeuf!!!

AmbyPur 11 August 2005 22:33

ik las vroeger wel veel strips,

donald duck :p
kiekeboe ook ja
julie, klaartje en cecile
tina strips
15 1/2
asterix en obelix hebben we thuis een heleboel boeken van, die heb ik allemaal gelezen
suske en wiske idem
jan jans en de kinderen :D
dommel :+

etc

en nu nog wel, vooral donald duck als ik die ergens kan vinden. ik vind het echt heerlijk om verstand op 0 te zetten en donald duckte lezen :p vooral voor het slapen gaan.

en altijd in elke margriet en libelle en krant en metro etc etc zoek ik eerst de strip op. :$

en nu op internet
calvin en hobbes
john and john :+
fokke en sukke

ik heb alleen een hekel aan intelligente strips. zoals Tom Poes enzo. daar zijn strips niet voor gemaakt.

dext0r 11 August 2005 23:20

guust flater, paling & ko

omg wat was ik daaraan verknocht :+

en natuurlijk alle kuifjes <3

ik heb trouwens ook een aantal Storms gelezen..

wat ik overigens grappig vind is dat striphelden-stripboeken hier in Nederland iig helemaal niet zo populair zijn als bijv in engeland, japan, amerika etc

ViveLaFète 19 August 2005 07:21

oh en de strips van Elfquest zijn echt mooi:)

Joeltja 24 August 2005 12:02

ik lees heel erg veel donald duck, we hebben bijna alle pockets van de laatste reeks (alleen 11 en 22 niet..:( )

en verder vind ik lucky luke heel erg leuk, die droge humor in die strips, kan soms echt helemaal dubbel liggen om die grappen..:d

bootje 18 September 2005 22:49

Ik lees nog altijd Kiekeboe. Vind het eigenlijk nog steeds leuk. Er zijn ook wel andere strips die ik lees, maar toch het meeste Kiekeboe. Dat kindse toch.:p

bartje518 4 March 2006 11:17

*up* O-) Zag m bij who's online.

Ik verzamel van verschillende strips alles. Heb hele verzameling van Donald Duck-albums (1 t/m 127 :7), Oom Dagobert (1 t/m 72) en Lucky Luke (2 series). Veel albums die ik heb zijn supermoeilijk te krijgen. Op stripbeurzen enzo nog wel, maar gewoon in de winkel niet. Heb alles ook in 1e druk. Is echt heel veel geld waard :yes:

Ein 7 April 2006 08:08

Ik lees behoorlijk veel manga, maar het spul van Jhonen Vasquez is ook leuk als tussendoortje. :yes:

Google 7 April 2006 17:17

Cyanide and Happiness

Google 7 April 2006 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
www.ctrlaltdel-online.com

die zijn vet :)

www.penny-arcade.com

www.gucomics.com

Google 7 April 2006 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
Blake & Mortimer, Douwe Dabbert, meesterlijke strips
Blake & Mortimer was zo gaaf.

3rd boetah 7 April 2006 18:00

Alles wat met donald duck en duck tales te maken had las ik het liefst. Verder veel Sjakie en de Wondersloffen (voetbal), Ruud en de Rovers (voetbal), Appie Happie(voetbal), Suske en wiske, astrix, johan en piereweed, sjors en sjimmie (niet dat weekblad maar de echte ouderwetse strips duhh), lucky luke.

ash-hôôle 8 April 2006 18:50

lees niet echt meer strips
wel gedaan:

Suske en wiske
donald duck
ik weet niet eens meer hoe al die strips heten :+

Watershyne 10 June 2006 14:16

Ik lees WITCH... (manga)
Af en toe de Donald Duck als ik me verveel en er verder niets voor handen is.

Manga en anime vind ik echt geweldig, omdat alles op zo'n sprekende manier getekend is.

Alhoewel ik zelf niet zo van strips hou vind ik het zeker volwaardig leesmateriaal voor kinderen omdat ze doormiddel van plaatjes makkelijker betekenissen aan woorden leren te koppelen en het is vaak minder zwaar dan een boek. Het is een goeie manier om te beginnen en om kinderen het plezier van het lezen eigen te maken.

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:04.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.