Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   School (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vergelijking (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=55779)

Bazzemans 24 September 2005 17:18

Vergelijking

30t - 5t2(kwadraat) = 20

Komt iemand hier uit en hoe?

Saarah 24 September 2005 17:28

Dat kun je doen met de discrimantmethode.

30t - 5t2(kwadraat) = 20
30t - 5t2 - 20 = 0
Standaardvorm is dus: -5t2 + 30t - 20 = 0

Ik heb zo'n programmatje op m'n rekenmachine om zo'n vergelijkingen in te tikken en de uitkomst is:
Discrimant = 500
t = 0,763... of t = 5,236...

Je kan het ook gewoon met de hand uitrekenen.
dan a = -5, b = 30, c = -20
Discriminant = b2(kwadraat) -4ac
Reken maar uit :p en dan
t = (-b + vierkantswortelDiscrimant)/2
of t = (-b - vierkantswortel Discrimant)/2

wrs snap je niks van mijn uitleg maarja:p

Bazzemans 24 September 2005 17:39

Ik snap er idd helemaal niks van.. Ik heb ook een grafische rekenmachine, maar ik zou niet meer weten met welke functie ik dit kan uitrekenen..

Ik heb een Texas Instruments TI-83. Als iemand me de uitleg kan geven zou ik dat best waarderen..

Het is overigens een som uit een boek van een VMBO-leerling (Theorie), lijkt me niet echt logisch dat zij dat moeten kunnen..

Saarah 24 September 2005 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Ik snap er idd helemaal niks van.. Ik heb ook een grafische rekenmachine, maar ik zou niet meer weten met welke functie ik dit kan uitrekenen..

Ik heb een Texas Instruments TI-83. Als iemand me de uitleg kan geven zou ik dat best waarderen..

Het is overigens een som uit een boek van een VMBO-leerling (Theorie), lijkt me niet echt logisch dat zij dat moeten kunnen..

Het is niet echt een functie, maar een programma dat we in de klas op onze rekenmachine gezet hebben.
Mss kan je hier iets mee: http://www.ti83.scholieren.be/progra...ftware&sel=421

En als je eens op google zoekt op "vierkantsvergelijking" of "discriminantmethode" denk ik wel dat je wat uitleg vindt :)

*edit* en ik zou niet weten wat een VMBO-leerling wel of niet moet kunnen, woon in België ;)

Bazzemans 24 September 2005 17:45

Is het niet de ABC-formule? Dat heb ik dan nog wel weer gehad.. Ook op mijn grafische rekenmachine :)..

Saarah 24 September 2005 17:46

Citaat:

Is het niet de ABC-formule? Dat heb ik dan nog wel weer gehad.. Ook op mijn grafische rekenmachine :)..
Mss dat jullie het zo noemen ja ;) tis in ieder geval idd wel met ax + by + c = 0 dus het zou goed kunnen dat het ABC-formule noemt :p

Impressions 24 September 2005 19:41

Citaat:

Ja, dat is het gewoon :')

thali 25 September 2005 11:12

Re: Vergelijking

Citaat:

30t - 5t2(kwadraat) = 20

Komt iemand hier uit en hoe?

Een standaard-tweedegraadsvergelijking ziet eruit als volgt:
ax²+bx+c=0
In dit geval:
-5t²+30t-20=0
a=-5
b=30
c=-20

De formule om de discriminant te berekenen is in cijfers D=b²-4ac, hier dus:
D=30²-4*(-5)*(-20)=900-400=500

Om de mogelijke x-waarden (hier t-waarden) te berekenen, heb je dan nog een andere formule nodig:
x1=(-b+(D)^(1/2))/2a en x2=(-b-(D)^(1/2))/2a
(Voor alle duidelijkheid: een getal tot de 1/2)-macht verheffen is hetzelfde als de tweedemachtswortel van een getal nemen.)

Als je dat dan gaat invullen:
x1=(-30+(500)^(1/2))/(2*-5)= (moet je zelf maar uitrekenen, dit lukt niet uit mijn hoofd) en
x2=(-30-(500)^(1/2))/(2*-5)= (idem)

Je kan zo'n vergelijking ook uitrekenen met som (S) en product (P).
S=-b/a en P=c/a geloof ik.
Als je dan een vergelijking hebt zoals bijvoorbeeld x²-4x+4=0 dan is S=b/a=-(-4)/1=4 en P=4/1, dan weet je dat S=2+2=4 en P=2*2=4.
Maar die formule zou je even moeten nakijken.

Atjeuh 27 September 2005 07:15

30t - 5t2(kwadraat) = 20

30t-5t2-20=0
5t2-30t-20=0
t2-6t-4=0

en dan ff ABC formule toepassen.. is makkelijker met kleinere getallen :+

of met de GRM

formule intypen en dan met intersect de snijpunten met de x-as uitrekenen :z

Impressions 27 September 2005 13:09

Wat is het nut om hem 3 keer van antwoord te voorzien? :z

anemic 27 September 2005 16:31

ik was vroeger goed in wiskunde, ben 4 jaar terug met een 8 geslaagd voor wiskunde a1+2 oip vwo, maar ik snap er de ballen niet meer van als ik het nu lees haha...

Bazzemans 28 September 2005 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Hoe kunje dit nu niet snappen.
Omdat het voor mij alweer 4 jaar geleden is dat ik deze onzin kreeg en daarna niet meer gebruikt heb? Het me bovendien geen reet interesseert los van het feit dat het me ergert dat ik er niet uit kom?

Zo klaar met de onzin..

Vraag me overigens nog steeds af of iemand weet of ze dit ook krijgen op de MAVO, want volgens mij was dat niet zo?

3rd boetah 28 September 2005 20:44

pfff, wacht maar tot je regeltechniek doet. En dan vooral geen rekenmachine mag gebruiken. Bah, dan krijg je echt de beroerste integreer, differentieer sommen met 1e en 2e orde processen samen met een PID regelsysteem (niet op de makkelijke manier, neeee, moet moeilijk :z) doormekaar. Echt... beroerdere wiskunde bestaat er dan bijna niet :z

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:56.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.