Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   School (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Frans boekje... (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=56165)

TheSun 3 November 2005 09:05

Frans boekje...

Hey,
we moeten voor Frans een frans boekje lezen (60 blz'en:kots: ).
Ik had al eventjes het eerste hoofdstuk doornomen maar blijkbaar begrijp ik er niet teveel van.
Over een week of 2 krijgen we er toets over, maar hoe begin je nu aan zo'n boekje?
- Bladzijde voor bladzijde lezen en de woorden die je niet begrijpt opzoeken.
- Gewoon lezen en hopen dat je het meeste begrijpt.
- Met babelfish de bladzijden overtypen en laten vertalen.
...?
Weten jullie soms iets?

Atjeuh 3 November 2005 09:21

Internet heeft mooie samenvattingen...

gelukkig hoef ik alleen engelse boeken te lezen :+

3rd boetah 3 November 2005 09:27

Een drama taal dat Frans. Doe mij maar Spaans, zit veel meer feeling in. :z

TheSun 3 November 2005 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Atjeuh
Internet heeft mooie samenvattingen...

gelukkig hoef ik alleen engelse boeken te lezen :+

Idd, samenvattingen ging ik ook nog eens raadplegen. Maar voor de toets mochten we ook ons boekje bijhouden enzo en ze zei dt het handig ging zijn als je ongeveer wist waar alles stond. En je mocht ook zoveel bijschrijven als je wist.

Maar ik vrees als ik alles zou vertalen dat het gewoon enorm enorm veel werk zo zijn. :(

meis 3 November 2005 09:41

gewoon doorlezen... er zullen altijd woorden instaan die je niet kent, het is echt onbegonnen werk om elk woordje gaan op te zoeken. Als je gewoon doorleest lukt het normaal wel, je went aan de taal, en dan gaat het ook wel vlotter. Het kan wel zijn dat je sommige moeilijke hoofdstukken een keertje meer moet lezen...
bereid je er al maar op voor, op hogeschool of unief zal je wel enkele franse of engelse (of soms zelfs duitse) cursussen voorgeschoteld krijgen !

Melisss 3 November 2005 10:21

Eerst een samenvatting lezen op internet, dan weet je ongeveer het verhaal en snap je sneller waar het over gaat. Woorden opzoeken is idd onbegonnen werk

Bazzemans 3 November 2005 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 3rd boetah
Een drama taal dat Frans. Doe mij maar Spaans, zit veel meer feeling in. :z
Wat dat betreft ligt die Spaanse mentaliteit me ook wel; mañana, mañana!

Saarah 3 November 2005 11:49

Wij moeten hetzelfde doen, alleen is mijn boekje 170 pagina's :kots: Ik heb gisteren tot half 3 's nachts gelezen omdat ik het per sé uit wilde hebben :p

Maareh, ik lees gewoon alles pagina per pagina, en als ik een woord (of zelfs zin) niet begrijp, laat ik dat gewoon. Alleen als dat woord verschillende keren terugkomt en ik de betekenis niet kan afleiden, zoek ik het op in een woordenboek.
En samenvattingen zijn natuurlijk erg handig, alleen vond ik van dit boekje er geen :{

Succes :thumbsup:

Doperwt 3 November 2005 12:48

welk boekje moet je lezen?

dext0r 3 November 2005 14:18

ik denk dat je er goed aan doet om je vocabulair eerst goed uit te breiden, dan wordt het lezen van een boekje vaak al makkelijker,
als je alle zelfstandige naamwoorden en werkwoorden al herkent weet je vaak al vrij veel van een boek.

tip: vaak zitten bij schoolboekjes achterin of op een los vel van die vocabulair lijsten, waarin de woorden met vertaling er al reeds bij staan. Mocht je echt problemen hebben met die boekjes dan is dat erg handig!

tip2: hebben ze bij jullie op school ook tijdschriften in het frans? zoek eens een tijdschrift uit dan wat je interessant lijkt, een onderwerp wat je meer aanspreekt helpt bijdragen aan het makkelijker leren en ondersteunen van je frans. Probeer het eens uit (y)

TheSun 3 November 2005 15:05

Misschien kan ik de raad van jullie volgen door alles gewoon te lezen. Want hele diepe detailvragen zal ze volgens mij niet stellen..
Misschien kan ik dan ook met andere mensen van m'n klas eens vergelijken of we de inhoud wel begrepen hebben.

@ Doperwt: "Un bonnet de laine jaune" van Anne Mirman
@ DextOr: Ik weet niet of het een schoolboekje is of niet. Het is iets wat ze gekopieert heeft, volgens mij dus van een boekje.
En ja, we hebben zo een tijdschrift in het frans dat we hebben moeten kopen (Déclic), we werken daar ook mee in de klas, laatste les hadden we een artikel over Nâdiya besproken. Mss kan ik maar beter eerst eens andere artikels die erin staan ook eens doornemen.

Iig iedereen dankje voor de tips!!:love::*

thali 3 November 2005 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
tip: vaak zitten bij schoolboekjes achterin of op een los vel van die vocabulair lijsten, waarin de woorden met vertaling er al reeds bij staan. Mocht je echt problemen hebben met die boekjes dan is dat erg handig!
8)
En dan heb je mensen die daar pas achterkomen na de test. :rolleyes::$

Maar zoals hierboven al gezegd: het boekje gewoon doorlezen. Als je de inhoud begrijpt, sta je al een hele stap verder. Het is niet de bedoeling dat je elk woord kent, maar dat je de woorden begrijpt in hun context.

Het is inderdaad verstandig om eens te overleggen met je klasgenoten. Vraag desnoods even uitleg aan je leerkracht, zodat hij/zij ziet dat je er ook mee bezig bent.

TheSun 6 November 2005 12:45

Dus voor die test mogen we het boekje bij houden, maar is het een goed idee om bij elke pagina een beetje in het nederlands erbij te schrijven wat er gebeurd op die pagina of niet?

thali 6 November 2005 12:49

Als je leerkracht gaat zien dat je er in het Nederlands bepaalde dingen hebt bijgeschreven, denk ik niet dat je je boekje bij zal mogen houden. Duid dingen aan met potlood, schrijf desnoods een paar Franse kernwoorden bovenaan het blad, eventueel bij een bepaald woord een vertaling, maar ik zou proberen om zo min mogelijk Nederlandse woorden te gebruiken.

appelshampoo 19 November 2005 14:27

Is er geen Nederlandse versie van dat boekje? Dan zou je het er eventueel naast kunnen lezen?

TheSun 2 December 2005 20:04

Héél erg dankje voor jullie tips! Echt waar, het heeft heel goed geholpen!
Per pagina had ik dan in m'n hoofd beetje aan mezelf verteld wat erin gebeurde en ik verstond het verhaal volledig!!
Kheb er 16/20 voor gekregen op de toets :d = Stukken beter dan m'n vorige over een verhaaltje zonder jullie tips (15/30)
Dus mensen: DANKJEWEL!! :yes:

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 22:44.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.