Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Maximumsnelheid voor vrachtwagens naar 80? (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=56729)

thali 13 December 2005 19:56

Maximumsnelheid voor vrachtwagens naar 80?
 
Citaat:

Groen!: SP.A faalt op vlak verkeersveiligheid
di 06/12/05 - Volgens Groen! schieten de SP.A-ministers van verkeer Renaat Landuyt en Kathleen Van Brempt tekort op het gebied van verkeersveiligheid. Onder druk van de liberalen moeten ze inbinden op het vlak van verkeerscontrole, vindt Groen!.[/b]

Daardoor daalt het aantal ongevallen niet meer, zegt voorzitster Vera Dua. Ze vindt dat SP.A-minister van Van Brempt werk moet maken van de maximumsnelheid van 80 kilometer voor vrachtwagens.

eVandaar dat het zo belangrijk is dat de snelheidsbeperking tot 80 km per uur, een maatregel die al 10 keer door de verschillende ministers is aangekondigd , nu eindelijk eens op het terrein moet gerealiseerd worden. Het is juist de maatregel die moet zorgen voor minder zware ongevallen met vrachtwagens . Maar blijkbaar praat men er zeer veel over maar wordt het niet gerealiseerd en stellen wij vast dat de liberalen een werkelijke rem zijn op het realiseren van hun beleid", zegt Dua.

Minister Van Brempt heeft de effecten laten onderzoeken van de 80-km-snelheidsgrens voor vrachtwagens.

Volgens het Steunpunt Verkeersveiligheid doet de maatregel het aantal verkeersdoden dalen met 8 procent. In combinatie met een inhaalverbod en een snelheidsbegrenzer is er een daling van 15 procent.
Bron.
Hiertegenover staat dan weer dat bedrijven meer vrachtwagens moeten inzetten om evenveel te transporteren en er een grote uitstoot.

Moet de maximumsnelheid voor vrachtwagens op de snelweg 80 kilometer per uur worden?

PFP 13 December 2005 19:59

dat is al zo in Nederland

Nightwolf 13 December 2005 20:01

alleen meer dan de helft houdt zich er niet aan

PFP 13 December 2005 20:04

Ze willen hier nu ook auto's 80 laten rijden op de snelweg, belachelijke voorstellen toch altijd. Als we allemaal 30 gaan rijden met snelheidsbegrenzers dan neemt het aantal verkeersdoden met 90 % af

Foetsy 13 December 2005 20:08

had volgens mij meer met luchtvervuiling en geluidsoverlast te maken.

vrachtwagens die elkaar inhalen, de 1 rijdt 80 en de ander 81 op een 2 baans weg en je bent meteen voor meer politie controle.

edit; wat waren de uitkomsten van de proeven bij Rotterdam?
edit 2; ben ik de enige die stemt? :z

Nightwolf 13 December 2005 20:08

alleen 80 rond de grote steden dacht ik, niet overal

PFP 13 December 2005 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
alleen 80 rond de grote steden dacht ik, niet overal
toevallig zijn dat dus wel wegen waar ik gebruik van moet maken :z

Nightwolf 13 December 2005 20:31

ik niet 8) alleen rond Eindhoven :p

PFP 13 December 2005 20:38

maar even ontopic, ik ben wel voor de stelling dat vrachtwagens niet harder mogen en kunnen dan 80 km/h

Bazzemans 13 December 2005 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
alleen meer dan de helft houdt zich er niet aan
Volgens mij is dat bullshit.. De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met cruise-controll en zijn bovendien vaak begrenst op een bepaalde snelheid niet veel boven de 80. De meeste vrachtwagens zijn iets sneller begrenst of hebben het daarboven ingesteld op de cruise-controll omdat een teller op de auto ook niet altijd de juiste snelheid weergeeft.. Doordat vrachtwagens soms sneller staan ingesteld dan andere vrachtwagens zijn ze ook vaak geneigd om op een lage snelheid een andere vrachtwagens in te halen (wat weer voor ergenis zorgt). Een vrachtwagenchauffeur heeft mij echter eens uitgelegd dat het gevaarlijker is om dan achter die andere vrachtwagen te blijven rijden dan deze even in te halen..

PFP 13 December 2005 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Volgens mij is dat bullshit.. De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met cruise-controll en zijn bovendien vaak begrenst op een bepaalde snelheid niet veel boven de 80. De meeste vrachtwagens zijn iets sneller begrenst of hebben het daarboven ingesteld op de cruise-controll omdat een teller op de auto ook niet altijd de juiste snelheid weergeeft.. Doordat vrachtwagens soms sneller staan ingesteld dan andere vrachtwagens zijn ze ook vaak geneigd om op een lage snelheid een andere vrachtwagens in te halen (wat weer voor ergenis zorgt). Een vrachtwagenchauffeur heeft mij echter eens uitgelegd dat het gevaarlijker is om dan achter die andere vrachtwagen te blijven rijden dan deze even in te halen..
Er zit toch een rem op zo'n ding en net of je altijd met cruise controll moet rijden, dat doe ik toch ook niet

theo tank 13 December 2005 20:42

Heeft ook met lading te maken volgens mij.
Een volgeladen wagen moet ook rond die 80 km kunnen rijden..

Nightwolf 13 December 2005 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Volgens mij is dat bullshit.. De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met cruise-controll en zijn bovendien vaak begrenst op een bepaalde snelheid niet veel boven de 80. De meeste vrachtwagens zijn iets sneller begrenst of hebben het daarboven ingesteld op de cruise-controll omdat een teller op de auto ook niet altijd de juiste snelheid weergeeft.. Doordat vrachtwagens soms sneller staan ingesteld dan andere vrachtwagens zijn ze ook vaak geneigd om op een lage snelheid een andere vrachtwagens in te halen (wat weer voor ergenis zorgt). Een vrachtwagenchauffeur heeft mij echter eens uitgelegd dat het gevaarlijker is om dan achter die andere vrachtwagen te blijven rijden dan deze even in te halen..
oh wacht, dan heb ik t vast fout, ondanks dat ik vaak achter inhalende vrachtwagens zit en dan niet harder kan rijden dan 90 en 100 :')

nee, echt geen bullshit is dat dus. ik maak t echt heel vaak mee op mijn vaste traject wanneer ik naar m'n vriendin ga

Doperwt 13 December 2005 22:43

ik ben voor vrachtwagens die 80 rijden, maar de personenautos vind ik bullshit. die 80 zones in de rndstad zorgen voor gigantische files vooral de a13. in die files is er meer uitstoot van co2. maar daar willen onze ministers neit aan toegeven.

Bazzemans 13 December 2005 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
ik ben voor vrachtwagens die 80 rijden, maar de personenautos vind ik bullshit. die 80 zones in de rndstad zorgen voor gigantische files vooral de a13. in die files is er meer uitstoot van co2. maar daar willen onze ministers neit aan toegeven.
Je haalt alleen ff oorzaak en gevolg door elkaar. Of je nou 120 of 80 mag rijden, als er een file wordt je genoodzaakt even hard te rijden. Een 80 km weg is er niet de oorzaak van dat er een file komt te staan. De file staat er ook als het een 120 km weg is. Het is echter wel beter voor het milieu (uitstoot, geluidsoverlast enz.) om er 80 km/u te rijden i.p.v. 120 km/u op moment dat er wèl doorgereden kan worden.

Bazzemans 13 December 2005 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Er zit toch een rem op zo'n ding en net of je altijd met cruise controll moet rijden, dat doe ik toch ook niet
een vrachtwagenchauffeur zit echter in tegenstelling tot jou waarschijnlijk wel de hele dag achter het stuur en moet daarbij zijn aandacht erbij houden. Ik zal die gozer nog eens navragen hoe het precies zat..

PFP 14 December 2005 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
een vrachtwagenchauffeur zit echter in tegenstelling tot jou waarschijnlijk wel de hele dag achter het stuur en moet daarbij zijn aandacht erbij houden. Ik zal die gozer nog eens navragen hoe het precies zat..
iemand anders zit de hele dag achter een lopende band. Ik heb geen hoge pet op van truckers en eigenlijk van geen enkele groep Nederlandse weggebruikers

Bazzemans 14 December 2005 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PFP
iemand anders zit de hele dag achter een lopende band. Ik heb geen hoge pet op van truckers en eigenlijk van geen enkele groep Nederlandse weggebruikers
De kans dat iemand die achter de lopende band zit een dodelijk ongeluk veroorzaakt is echter nog altijd kleiner dan bij een vrachtwagenchauffeur. Ik heb dan ook graag dat ze zoveel mogelijk hun aandacht bij hun werk kunnen houden en dat de veiligheid voorop staat (natuurlijk bij lopende band werk ook).

thali 14 December 2005 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met cruise-controll en zijn bovendien vaak begrenst op een bepaalde snelheid niet veel boven de 80.
Een paar jaar geleden werd in een of ander programma een vrachtwagenchauffeur betrapt op het "misleiden" van die cruise-controll. Met een of ander mechanisme kan je blijkbaar toch de maximumsnelheid omzeilen. Dus ik zou dat niet meteen durven zeggen...

Doperwt 14 December 2005 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Je haalt alleen ff oorzaak en gevolg door elkaar. Of je nou 120 of 80 mag rijden, als er een file wordt je genoodzaakt even hard te rijden. Een 80 km weg is er niet de oorzaak van dat er een file komt te staan. De file staat er ook als het een 120 km weg is. Het is echter wel beter voor het milieu (uitstoot, geluidsoverlast enz.) om er 80 km/u te rijden i.p.v. 120 km/u op moment dat er wèl doorgereden kan worden.
waarom staat er dan elke dag zo'n gigantische files bij die 80 km zones. het erge is, is dat die zones bij zware industrie liggen en dat de uitstoot van co2 van de autos minimaal is vergeleken met die uit de fabrieken

Foetsy 14 December 2005 19:19

maakt niet uit dat die fabrieken daar staan, verkeer is en blijft in Nederland de grootste luchtvervuiler

PFP 14 December 2005 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
maakt niet uit dat die fabrieken daar staan, verkeer is en blijft in Nederland de grootste luchtvervuiler
Ja dus? Het is ook de grootste drijfkracht achter onze economie, wat is nu belangrijker.

Foetsy 14 December 2005 20:05

Weet ik niet, heb nooit economie gehad. Achterlijk vak ;) de reden waarom deze wereld naar de klote gaat. Kut kapitalisme, al is er geen reeël alternatief. 8-)
Maar goed, het was een reactie op doperwt, die, hoe noem je het, impliceerde (?) dat je beter de fabrieken kon aanpakken dan het verkeer als het om luchtvervuiling gaat. Tenminste, dat is mijn interpretatie, maar het zal niet de eerste keer zijn als die er volkomen naast zit.

Bazzemans 14 December 2005 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
waarom staat er dan elke dag zo'n gigantische files bij die 80 km zones. het erge is, is dat die zones bij zware industrie liggen en dat de uitstoot van co2 van de autos minimaal is vergeleken met die uit de fabrieken
Die 80 km zones zijn er pas sinds kort. Daarvoor stonden de files er ook al 8).. Je haalt oorzaak en gevolg echt gigantisch door elkaar..

Bazzemans 14 December 2005 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Ja dus? Het is ook de grootste drijfkracht achter onze economie, wat is nu belangrijker.
Naja, je kan niet ontkennen dat een goed milieu op de lange termijn minstens zo belangrijk is als een goed draaiende economie.

Doperwt 15 December 2005 19:39

de files waren er idd al, maar dan wel een stuk korter. ik kom er elke dag langs om naar mn werk te gaan. Een goed voorbeeld hiervoor is de moerdijkbrug. Het is daar begrenst naar 70 daarom stroomt het verkeer van breda minder goed door en loopt het verkeer op de a17 vast. gevolg 9 a10 km vanuit breda en 7 a 8 km vanuit roosendaal.

Hetzelfde effect is op de a13. Een remreactie is een harmonica voor het verkeer.


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 07:31.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.