Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   School (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Wis: Formule van Cardano (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=57328)

Jodelahiti 27 January 2006 10:47

Wis: Formule van Cardano

Hey,
Voor wiskunde maak ik een PO over de formule van Cardano.
Het gaat helaas niet echt goed..
Ik heb een aantal vraagjes:

1. Wie heeft er een duidelijk, goed uitgewerkt voorbeeld waarin de formule wordt toegepast?

2. Kan iemand me uitleggen hoe men uiteindelijk van een derdegraads vergelijking overgaat op een 2de graads, die stap begrijp ik namelijk niet.

3. Ik moet ook iets vermelden over het oplossen van derdegraadsvergelijkingen tegenwoordig, want Cardano is puur praktisch.
- Is bijvoorbeeld x^3 + 2 = 18 een derdegraads vergelijking?
- Heeft iemand een uitgewerkt voorbeeld van een derdegraads vergelijking, niet opgelost met Cardano?

Als je me ook maar ergens mee kunt helpen ben ik je heel dankbaar..Dus.. typ maar neer wat je weet :)

;)

Jodelahiti 27 January 2006 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
kijk hier maar even
Bedankt, dat je het even bij google voor me hebt ingetypt ;)
Maar dat had ik zelf al gedaan.. Ik vroeg om mensen met kennis :)

3rd boetah 27 January 2006 15:07

Ouwe jongens krentebrood werk. In het begin niet zo makkelijk, maar eigenlijk is het gewoon vette koekie.
Pak er gewoon een goed wiskundeboek bij. Vooral in die MBO boekjes staat het meestal wel makkelijk in uitgelegd.
Ik hoop voor je dat je geen regeltechniek, of iets in die richting, studeert. Want als je dit al niet zo goed snapt, zal je verderop helemaal de draad kwijt raken.

Jodelahiti 27 January 2006 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 3rd boetah
Ouwe jongens krentebrood werk. In het begin niet zo makkelijk, maar eigenlijk is het gewoon vette koekie.
Pak er gewoon een goed wiskundeboek bij. Vooral in die MBO boekjes staat het meestal wel makkelijk in uitgelegd.
Ik hoop voor je dat je geen regeltechniek, of iets in die richting, studeert. Want als je dit al niet zo goed snapt, zal je verderop helemaal de draad kwijt raken.

Hey,
Nee ik studeer geen regeltechniek ;) Was het ook niet van plan.
Maar goed, wiskundeboek dus.
Bedankt alvast, al vrees ik dat er niet al te veel in staat
:P

thali 27 January 2006 19:13

Ik heb een paar maanden geleden menuutjes geschreven in cabri m.b.t. complexe getallen waaronder derdegraadsvergelijkingen uitwerken. Maar over die formule hebben we maar weinig gezien...

Jodelahiti 27 January 2006 20:01

Ja, dat klopt, het is een oude formule, zeg maar.
Hij wordt praktisch nooit gebruikt.
Helaas wel als onderwerp van PO's maargoed :O

thali 27 January 2006 21:15

Ik heb dat bundeltje misschien nog wel ergens op mijn pjoeter staan. Als ik het vind, pm ik het je wel eens door :).

Jodelahiti 29 January 2006 10:38

ok :)
_0_
Dat zou echt fijn zijn =)

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 02:00.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.