Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   de vogelgriep (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=57558)

thali 21 February 2006 21:14

de vogelgriep

Citaat:

Veel Belgen zitten met vogelgriep-vragen
di 21/02/06 - Het aantal oproepen bij het influenza-callcenter is de laatste dagen spectaculair toegenomen: van zo'n driehonderd per week naar een driehonderdtal per dag.

De vragen gaan vooral over de voorzorgsmaatregelen die voor vogels worden getroffen, nu het vogelgriepvirus in Frankrijk en Duitsland is opgedoken.

"De mensen willen weten wat ze moeten doen wanneer ze een dode vogel vinden, welke risico's er zijn voor de vogels die ze thuis houden en of ze bijvoorbeeld in aanraking met vogels mogen komen", zegt Inge Jooris van het callcenter.

Demotte waarschuwt

Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) rekent erop dat alle burgers doen wat hen wordt gevraagd.

Landgenoten die weigeren om hun pluimvee op te hokken vanaf 1 maart, kunnen daarvoor worden gestraft, zei hij in de Kamercommissie Volksgezondheid.

"We denken niet in de eerste plaats aan repressie, maar als de lokale politie zou vaststellen dat de regels systematisch worden overtreden, zal het pluimvee in beslag worden genomen en gedood."
Bron
Nu, over de vogelgriep zelf valt er weinig te discussiëren, vandaar bijhorende poll.

1, 2, 3 of 4 en waarom?

Ar-Tuur 22 February 2006 12:01

Hier heb ik te weinig verstand van en met mij vele anderen vrees ik. :o

The6thgate 22 February 2006 12:48

van nu.nl

Citaat:

Groen licht voor vaccinatie pluimvee

Uitgegeven: 22 februari 2006 13:01
Laatst gewijzigd: 22 februari 2006 13:20

BRUSSEL - Nederland heeft toestemming gekregen om de hobbykippen te vaccineren tegen vogelgriep. Een comité van experts uit de 25 EU-landen ging woensdag in Brussel akkoord met een verzoek van minister Veerman (Landbouw).
Nederland is het eerste land in de Europese Unie dat pluimvee inent tegen de oprukkende dierziekte. Veerman overweegt later ook buitenlopende kippen van boerenbedrijven te laten vaccineren. Voorlopig vindt hij daar de ophokplicht voldoende.

Ring

De bedoeling is dat dierenartsen de eigenaren van hobbykippen bezoeken. Voor totaal 100 tot 150 euro krijgen de kippen dan een vaccinatie. De arts ringt ze ook, ter herkenning. Minister Veerman overlegt over de precieze uitvoering nog met de vereniging van hobbydierhouders.

Alternatief

Veerman is een groot voorstander van het vaccineren van dieren tegen dierziektes. Hij heeft zich daar diverse malen sterk voor gemaakt. Veerman ziet het vaccineren van pluimvee als een alternatief voor het ophokken of afschermen van pluimvee. Door de dieren te vaccineren hoeven ze tijdens de trekperiode van de wilde vogels niet meer naar binnen.

Voorwaarden

De commissie heeft vandaag een beschikking ingebracht met diverse voorwaarden. Zo mogen er geen gevaccineerde levende kippen over de grens worden gebracht. Gevaccineerd pluimvee moet in Nederland worden geslacht. Vlees van gevaccineerde dieren mag wel geëxporteerd worden.

Naar alle waarschijnlijkheid kan het vaccineren van pluimvee over circa twee weken beginnen. Er moet onder andere een vrijstellingsregeling gemaakt worden voor het op de markt brengen van een vaccin.
denk zelf dat vaccinatie+ophokplicht het beste is in een poging de griep buiten te houden. zou me echter niets verbazen als het niet is tegen te houden

Nightwolf 22 February 2006 13:08

daar ga ik mee in, vaccinatie en ophokplicht is dan toch t beste wat een overheid zou moeten doen

PFP 22 February 2006 15:16

1 en 2 sluit 3 toch niet uit?

Ik zeg optie 2, vaccineren, maar dan wel op Europees niveau zoals nu gaat gebeuren, om een boycot op alleen Nederlands vlees te voorkomen. Als Nederland alleen zou gaan vaccineren.

Nightwolf 22 February 2006 15:26

Frankrijk gaat ook vaccineren zoals t er nu naar uitziet :?

thali 25 February 2006 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Hier heb ik te weinig verstand van en met mij vele anderen vrees ik. :o
Klopt en het is de taak van de overheid om daar iets aan te doen. De overheid zou haar burgers beter en meer moeten inlichten over de vogelgriep, want er zijn heel veel vragen en maar zeer weinig personen die kunnen, willen of mogen antwoorden daarop.

Foetsy 25 February 2006 21:44

is het basically niet gewoon dat er een virus heerst onder pluimvee, het is onvermijdelijk dat het in heel Europa (het pluimvee tenminste) gaat heersen. Het pluimvee kan gevaccineerd (= het wordt niet meer ziek door het virus) worden, maar krijgt dan (dat wordt tenminste gezegd) dezelfde symptomen als een ziek dier. Omdat sommige landen dan de dieren (of het vlees/ eieren etc) dan niet meer wil hebben omdat ze dan niet zeker weten of het dier echt ziek is of gevaccineerd wil de EU niet dat de dieren in 1e instantie gevaccineerd worden (slecht voor de handel). Frankrijk en Nederland mogen dat nu wel (al weet ik niet veel van de laatste ontwikkelingen).
Mensen kunnen alleen ziek worden als ze het pluimvee eten (of er heel veel mee omgaan zoals een dierenarts een aantal jaar geleden, hij was er aan overleden geloof ik). Als 1 persoon het heeft kan die persoon het {u}niet{/u} overdragen aan een ander, het is niet van mens tot mens besmettelijk). Maar men is bang dat het virus van vorm verandert (muteert) en dat mensen het ook van andere mensen kunnen krijgen. Dan kunnen opeens heel veel mensen geinfecteerd raken. Over heel de wereld. Hoeveel mensen er dan dood gaan weet ik niet.
Dat je ziek wordt van kippen-vlees in de winkel is volgens mij heel klein. Vrijwel nihil volgens mij, maar daar weet ik ook niet bijster veel van.
Is dit een goede samenvatting?
Trouwens, is dit soor informatie juist niet heel makkelijk op internet op te zoeken?

Prakpiraat 9 March 2006 17:18

Mensjes moeten kipjes aaien. Ze plukken. En ze vervolgens aaien.

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 14:08.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.