Foetsy |
25 February 2006 21:44 |
is het basically niet gewoon dat er een virus heerst onder pluimvee, het is onvermijdelijk dat het in heel Europa (het pluimvee tenminste) gaat heersen. Het pluimvee kan gevaccineerd (= het wordt niet meer ziek door het virus) worden, maar krijgt dan (dat wordt tenminste gezegd) dezelfde symptomen als een ziek dier. Omdat sommige landen dan de dieren (of het vlees/ eieren etc) dan niet meer wil hebben omdat ze dan niet zeker weten of het dier echt ziek is of gevaccineerd wil de EU niet dat de dieren in 1e instantie gevaccineerd worden (slecht voor de handel). Frankrijk en Nederland mogen dat nu wel (al weet ik niet veel van de laatste ontwikkelingen).
Mensen kunnen alleen ziek worden als ze het pluimvee eten (of er heel veel mee omgaan zoals een dierenarts een aantal jaar geleden, hij was er aan overleden geloof ik). Als 1 persoon het heeft kan die persoon het {u}niet{/u} overdragen aan een ander, het is niet van mens tot mens besmettelijk). Maar men is bang dat het virus van vorm verandert (muteert) en dat mensen het ook van andere mensen kunnen krijgen. Dan kunnen opeens heel veel mensen geinfecteerd raken. Over heel de wereld. Hoeveel mensen er dan dood gaan weet ik niet.
Dat je ziek wordt van kippen-vlees in de winkel is volgens mij heel klein. Vrijwel nihil volgens mij, maar daar weet ik ook niet bijster veel van.
Is dit een goede samenvatting?
Trouwens, is dit soor informatie juist niet heel makkelijk op internet op te zoeken?
|