Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   School (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   anw Eiwitten doie virussen binden (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=59501)

fresh_lobster 7 August 2006 11:25

anw Eiwitten doie virussen binden

Kan iemand me helpen aan info over eiwitten die virussen binden? Welke eiwitten, hoe dat in zijn werk gaat enz. Ik weet er zelf niks over. Ik heb al een vraag gesteld aan een universiteit en ga zelf nog in boeken zoeken, dus geen zorgen dat ik zelf niks doe :D
Het is belangrijk, het is een taak en als het niet lukt moet ik 4havo overdoen. Niet leuk. Dus plieeeeees, iedere tip is welkom.

boertje 7 August 2006 13:30

heb je het nu over de receptoren die de virussen herkennen en deze dan presenteren aan de witte bloedcellen?

fresh_lobster 7 August 2006 17:48

Het is een taak om mijn cijfer op te halen. Het is bedoeld om in de zomer te doen.
En het gaat om het volgende artikel. Ik moet een half kantje aan informatie geven en daarna nog 2 vragen over het artikel+antwoorden en twee vragen over de achtergrondsinfo. Met antwoorden.
===
Niet iedereen is even gevoelig voor het sars-virus. Een veel voorkomende genvariatie beschermt tegen een infectie.

Dat schreven Chinese en Britse medisch onderzoekers gisteren in de online-editie van het wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics. Het bestudeerde gen codeert voor het menselijk eiwit L-SIGN waaraan het virus bindt.

De gevoeligheid voor de virale longziekte sars Severe Acute Respiratory Syndrome) hangt af van het aantal maal dat een deel van het gen voor het eiwit L-SIGN is vermenigvuldigd. Steeds vaker worden zulke structurele varianten, waarbij delen van de DNA- streng gekopieerd of verdwenen zijn, in verband gebracht met gevoeligheid voor ziekte.

Aan sars stierven in de eerste helft van 2003 bijna achthonderd mensen, vooral in China. De afgelopen anderhalf jaar zijn geen nieuwe gevallen gemeld.

De ontdekking van de L-SIGN- variatie is vooral van belang omdat ze kennis verschaft over de manier waarop menselijke cellen omgaan met het sars-virus, en mogelijk ook met andere virussen. Het L- SIGN-eiwit bindt namelijk aan vele virussen, waaronder hiv en het Ebola-virus. Directe medische toepassingen, zoals bevolkingsonderzoek, heeft de ontdekking van de genvariatie niet.

Het Chinees-Britse onderzoeksteam onderzocht circa duizend Chinezen, onder wie 285 sars-patiënten. Bijna de helft van de bevolking bezat de 'gevoelige' genvariant. Deze groep heeft ruim dertig procent meer kans op infectie.

Bij mensen die genetisch minder gevoelig zijn voor sars, bindt het L-SIGN-eiwit meer virusdeeltjes. Daardoor worden minder andere cellen geïnfecteerd en neemt de afbraak van het virus toe. De ontdekte variant is genetisch van een ongebruikelijk type. Mensen die minder gevoelig zijn voor sars hebben op beide chromosomen van een chromosoompaar evenveel kopieën van het L-SIGN-genfragment. Het vaakst kwam de variant voor waarbij er op beide chromosomen zeven kopieën lagen, maar er zijn ook mensen met twee maal vijf of twee maal negen kopieën.Waarom juist deze variant beschermt is onbekend.

Chrizlybeer 7 August 2006 19:18

60 euro, stuur ik je Immunobiology op, 600 pagina's waar je neem ik aan een havo 4 taak wel kan maken hoop ik

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 05:57.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.