Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Gezondheid & Lifestyle (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=143)
-   -   Gilles de la Tourette (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=66383)

Wortelbrood 10 March 2010 22:28

Gilles de la Tourette

Hmm... Een vriendin van me is de afgelopen maand 9 keer flauwgevallen. Inmiddels lopen er onderzoeken in 't ziekenhuis enzo. En vanavond was het dus weer gebeurd, maar ze valt niet gewoon flauw. Ze maakt dan echt van die creepy shock bewegingen met dr bovenlichaam. Soms gaan haar ogen open en snakt ze naar lucht (hier weet ze naderhand helemaal niks meer van). En toen dacht ik; Kan het geen Gilles de la Tourette zijn?

Iemand hier verstand van? :)

edit; Het duurt trouwens soms echt 20 minuten voor ze weer bijkomt..

Mr. Macphisto 10 March 2010 22:29

Godverdomme

Wortelbrood 10 March 2010 22:30

Kan dat echt gebeuren door alleen maar ijzertekort?

Mr. Macphisto 10 March 2010 22:30

Dunno. Maarja dan hoeven ze geen onderzoek te doen. Dan weten ze het al want ze controleren sowieso op ijzer bij dat soort dingen.

Baloe 10 March 2010 22:31

das toch geen Gilles de la Tourette? lijkt meer op een epilepsie-aanval, zoals jij t zegt, maar keb er niet veel verstand van ofzo..

zo'n gevoel heb ik...weet ook niet of mn post nu wat toevoegt :{

ash-hôôle 10 March 2010 22:31

epilepsie?

Gilles de la tourette is dat je bepaalde trekjes blijft herhalen zeg maar.

Mr. Macphisto 10 March 2010 22:31

Kut. (dat?)

Wortelbrood 10 March 2010 22:32

Epilepsie is uitgesloten, omdat iemand met epilepsie juist helemaal stijf word. Zij verslapt helemaal, en af en toe spannen dr spieren dan helemaal aan. ofja, afentoe.. Constant.

ash-hôôle 10 March 2010 22:32

Wat zit jij te vloeken dan? :+

Wortelbrood 10 March 2010 22:32

Oh en ze heeft sinds een week ook precies diezelfde bewegingen maar dan bij bewustzijn.. Gaat na een paar minuten over.

Mr. Macphisto 10 March 2010 22:33

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Baloe 10 March 2010 22:33

Citaat:

Origineel gepost door Wortelbrood (Bericht 1459142)
Oh en ze heeft sinds een week ook precies diezelfde bewegingen maar dan bij bewustzijn.. Gaat na een paar minuten over.

maar maar, waardoor dacht jij dat t dan mss GdlT kon zijn?

Wortelbrood 10 March 2010 22:35

Citaat:

Origineel gepost door Baloe (Bericht 1459144)
maar maar, waardoor dacht jij dat t dan mss GdlT kon zijn?

Nou ik vertelde dat aan mn ma enzo.. en toen zei ze; kan dat 't niet zijn? Maar zoveel weet ik d'r eigenlijk niet van zegmaar :)

ash-hôôle 10 March 2010 22:35

Citaat:

Origineel gepost door Wortelbrood (Bericht 1459139)
Epilepsie is uitgesloten, omdat iemand met epilepsie juist helemaal stijf word. Zij verslapt helemaal, en af en toe spannen dr spieren dan helemaal aan. ofja, afentoe.. Constant.

een epilepsie aanval is juist schokkerige bewegingen met armen/benen.

Wortelbrood 10 March 2010 22:36

Citaat:

Origineel gepost door ash-hôôle (Bericht 1459147)

En stijf worden. (En soms nog blauw ook nog) Maar haar benen blijven slap

Baloe 10 March 2010 22:39

En gewoon hemoglobine dan?

Mr. Macphisto 10 March 2010 22:39

Zoiets zei ik ook al.

ash-hôôle 10 March 2010 22:39

Er zijn verschillende soorten epilepsie aanvallen..

Wortelbrood 10 March 2010 22:39

hemogloWAT?

*Zoekt 't even op* ... een eiwit?

Baloe 10 March 2010 22:42

Citaat:

Origineel gepost door Wortelbrood (Bericht 1459157)
hemogloWAT?

*Zoekt 't even op* ... een eiwit?

bloedarmoede

Wortelbrood 10 March 2010 22:42

Citaat:

Origineel gepost door Henkus (Bericht 1459159)
Tourette syndroom is heel wat anders.
dat is meer met dwangneuroses bewegingen en/of geluiden maken.
Soms gepaard met ongecontroleerd vloeken.

Epileptisch insult lijkt het wel maar anders weet ik het ook niet.

Een vriendin van me viel ook redelijk vaak flauw, artsen hadden geen idee waarom, en dat bleek achteraf om stress te gaan. Hoe ze daar achter zijn gekomen geen idee...

Wat ze doet is geen flauwvallen.. En Tourette hoeft helemaal niks met vloeken te maken te hebben. En zoals ik al zei; ze beweegt sinds kort heel neurotisch met dr schouders/bovenlichaam. Ze heeft ook een lage bloeddruk; lage bloeddruk = flauwvallen, + tourette? Zouuu kunnen toch?

Chitesel 10 March 2010 22:42

We moeten onze hulplijn inschakelen: Chrizzly!!!

Wortelbrood 10 March 2010 22:44

Citaat:

Origineel gepost door Baloe (Bericht 1459161)
bloedarmoede

Dan zouden die doktoren 't allang gevonden hebben toch?
Vandaag weer ziekenhuis, morgen hartfilmpje..

ash-hôôle 10 March 2010 22:44

Gilles de la tourette was ze al achter gekomen op jongere leeftijd, tussen de 4 en 11 jaar komen die tics dan tevoorschijn.

Chitesel 10 March 2010 22:44

Wacht even, Chrizly kan elk moment posten:)

Chrizlybeer 10 March 2010 22:45

Citaat:

Origineel gepost door ash-hôôle (Bericht 1459147)

Dat is slechts een, van de verschillende soorten van epilepsie. Een ander groot deel bestaat bijvoorbeeld uit abscences waarbij patienten gedurende korte tijd het bewustzijn verliezen en helemaal afwezig zijn.

Gilles de la Tourette is het per definitie niet, want dat past niet in het beschreven symptomen beeld.

Een lage bloeddruk, waardoor je bij opstaan direct nokkie gaat. Dat past alleen niet helemaal denderend bij het 20min afwezig zijn (al kan je je afvragen in hoeverre dat reeel is, omstanders hebben er nog al eens een handje van om een andere tijdsbeleving te hebben).

Verder moet je bij jonge meiden ook altijd nog het psychologisch aspect in je achterhoofd houden. Ze zal niet de eerste zijn, die dit soort dingen simuleert (al dan niet onderbewust) als een schreeuw om aandacht.

Anyway, ik zou even een standaard bloedbeeldje laten bepalen, ery's, leuko's diffrentiatie, bezinking, crp, tsh enz.

-edit-
Of congenitaal hartdefect, maar dat lijkt me nogal sterk aangezien het zo laat pas optreedt

Wortelbrood 10 March 2010 22:48

En ezel was right! :d

Thanks Chris, weer iets wijzer.
20 minuten was het waarschijnlijk wel, in ieder geval minstens 15, aangezien ik net weg moest en toch maar even bleef. :)

Bah.. is echt eng om te zien.

blabla1993 10 March 2010 23:31

Citaat:

Origineel gepost door Baloe (Bericht 1459161)
bloedarmoede

hemoglobine = bloedarmoede?

dacht het niet

Kelly 11 March 2010 00:11

Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1459217)

dacht het niet

Hemoglobine is idd een eiwit, zorgt voor het transport van O2 in het bloed

bloedarmoede= Annemie !!

OT: Hoogstwaarschijnlijk is het geen GDLT !!

maar ik denk ook eerder een vorm van epilepsie...

Baloe 11 March 2010 09:33

Citaat:

Origineel gepost door blabla1993 (Bericht 1459217)

dacht het niet

oja...:zzoals ik al int begin postte heb ik er niet veel verstand van, verwisselde ze ff.... weliswaar hoort t er wel bij:)

MirrorMonster 11 March 2010 12:30

lijkt me eng

Deegbal 11 March 2010 14:06

Epilepsie. Mijn nichtje had ook zoiets.

Manuelaatje 13 March 2010 15:08

een vriend van mij heeft GdlT en die heeft ook zulke aanvallen, hij heeft tics, en als hij die (op school) probeert in te houden, krijgt hij precies zulke aanvallen als jij beschrijft, maar bij hem was GdlT al vast gesteld voordat hij aanvallen kreeg.
ik zou zeggen ga na een epilepsie kliniek (ook al is epilepsie uitgesloten) hier kunnen ze met elke soort aanvallen wat, ze doen diagnostiek (waarbij dus ook GdlT kan worden vast gesteld) en ze kunnen je ook helpen als het niet GdlT is. werkt echt.

MirrorMonster 13 March 2010 15:13

werkt het echt?

Manuelaatje 13 March 2010 15:29

jha hij is een paar weken opgenomen geweest in een epilepsie kliniek, daar hebben ze het onderzocht, aan het einde van de opname wisten ze dat de aanvallen kwamen doordat hij de tics van GdlT binnen houd, hier =voor heeft hij nu nog behandeling en als het goed is, is hij op een gegeven moment van z'n aanvallen af ;)

MirrorMonster 13 March 2010 15:31

echt waar??

Manuelaatje 13 March 2010 15:44

ja echt waar zijn aanvallen zijn bijna over :)

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:20.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.