![]() |
zonsopgang zonsondergang
halo beste mensen
ik vroeg me een tijdje geleden af of je het verschil tussen zonsopgang en zonsondergang op een foto ? of er iets is waar je het aan kunt herkenen of dat het gewoon hetzelfde is. |
als je weet waar de foto genomen is kan je het beredeneren (kant waar die opkomt/ondergaat xP) verder geen idee kijk nooit naar de zons opgang dan slaap ik meestal nog xP
|
Hmm er zijn verschillen ja..
De kleuren bij zonsondergang zijn over het algemeen gezien helderder en intensiever dan die bij zonsopgang. Komt omdat er normaal gesproken meer deeltjes en waterdruppels (met stof erin) in de avondlucht te vinden zijn. De lucht in de nacht is meestal koeler en er is minder wind, waardoor de stof e.d. dus naar beneden kunnen dwarrelen, waardoor er minder "Mie scattering" (analytische oplossing van de maxwell theorie, natuurkundig verschijnsel..), dus gewoonweg refractie van het zonlicht op de stofdeeltjes, is bij zonsopgang. Maar dat kan natuurlijk verschillen per foto, of er die dag toevallig veel of juist weinig stof in de lucht zat. Je kunt in ieder geval een betere estimatie geven :) |
^ How know?
|
^nerd studie;)
verder, hoe je het kan zien. Als de zon in het oosten staat, dan komt ie op. In het westen, tsja dan gaat ie onder:') |
Dat zie je zo gemakkelijk op een foto he. :+
|
als het in nederland is gemaakt, en er is een zee te zien.
Dan weet je genoeg:') |
Niet als het vanuit een uitkijktoren gemaakt is. *)
|
Citaat:
|
Of een waddeneiland.
|
ook dat ja
|
Citaat:
maar eigelijk gaat de zon toch niet onder of ligt het aan mij ? |
Aan de andere kant van de wereld komt die op, als die bij ons onder gaat.
|
Citaat:
Hetzelfde voor een zonsondergang waarbij geen stof in de lucht zat, waarbij je dan zou denken dat het om een zonsopgang ging.. Blijft lastig ja :z |
Het verschil is: Bij opkomst was de fotograaf waarschijnlijk chagrijnig, omdat hij vroeg moest opstaan! Dat is het verschil!
|
haha
not funny |
blijkbaar wel... :z
|
het blijf dus gewoon lastig om dat op een foto te zien
|
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:45. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.