![]() |
Na PO
zit in 5VWO, en moet voor Natuurkunde een eigen practicum bedenken, uitvoeren en een verslag van maken.
1 probleem: GEEN FLAUW BENUL WAT IK KAN DOEN!! :@ als jullie suggesties geven, ik wil graag goede metingen eraan kunnen doen en niet teveel zelf moeten bouwen ;) dank :) |
de Joulemeter?
Geïsoleerd bakje -> Koud water erin -> Verwarmen met verwarmingselement (spoel) -> Eindtemperatuur meten -> Berekenen hoeveel energie je erin gestopt hebt en hoeveel energie het water heeft opgenomen. Vervolgens kun je de soortelijke warmte van het bakje, de spoel en thermometer bepalen en ook het rendement. De materialen voor deze proef heeft elke school wel in huis. Een van de makkelijkste natuurkunde proefjes die er zijn. |
ja maar die hebben we dit jaar al gedaan, heb er een toets over gehad etc. dus dat gaat hm niet worden :| srry :p
|
Je kunt dat proefje doen waarbij je een massa aan een ketting en een massa zonder ketting tegelijk laat vallen om te kijken welke eerder op de grond komt.
Was een youtube filmpje van, maar kan er hem zo 123 niet vinden. |
Hebben jullie op school iets van een laser en een tralie met bv 100 lines/mm?
Wat je ook kunt doen is een laser op een haar richten. Kun je leuke proefjes mee doen, bv aantonen dat licht daadwerkelijk golven zijn, net als geluid. Krijg je de uitdemping & amplificatie van de golven te zien, net als in het water. En niet zo moeilijk om uit te voeren. |
Of als ze bij jou op school een set lenzen hebben die je op een rail kunt zetten (bv lenzen van +50, +100, -100 en +300 mm).
Kun je een vergrootglas / telescoop / microscoop maken. |
ook een idee :) thnx iig, zal het voorstellen aan mn klasgenoot waar ik het samen mee wil gaan doen ;)
|
Je kunt ook het magneetveld van de aarde meten.
Dan stel je een spoel op in de richting van de magnetische veldlijnen van de aarde. Bevestig de magneet in de spoel aan een dun ophangdraadje, zodat de magneet vrij kan bewegen in het midden van de spoel. Zorg dat er in de buurt van de spoel zo weinig mogelijk metaal aanwezig is. Meet de trillingstijd van de magneet als de stroom nul is. De trillingstijd dient zo nauwkeurig mogelijk gemeten te worden; meet bijvoorbeeld de tijd voor 50 trillingen. Stuur een kleine stroom door de spoel, zodanig dat het aardmagnetische veld wordt versterkt en meet weer de trillingstijd. Herhaal de meting met een tiental andere waarden van de stroom. Keer de stroom van richting om (I < 0) en meet indien mogelijk de trillingstijd. Bepaal het aantal windingen van de spoel. Meet de lengte van de spoel. |
4 Bijlage(en)
Hier een paar pdf bestanden met de proefjes.
Als je moeilijkere wil kan dat ook, dit zijn redelijk makkelijke. |
En een verslag stel je zo op:
Titel 1. Doel 2. Theorie 3. Uitvoering 3.1 Opstelling 3.2 Meetmethode 4. Resultaten 4.1 Metingen 4.2 Berekeningen 5. Conclusies Literatuur |
Slimmerdss. :huh:
|
Dommerddddssss :')
|
Maak een cola fles raket. :yes:
|
mentos? :d
|
Citaat:
|
Yaaaaaaaaaay mentos & cola. :')
|
who r u
|
Feut Hantari..
|
een Nul.
|
1 Bijlage(en)
topic kan gesloten worden, onderwerp is al vastgesteld:
beste ontwerp voor propellor bedenken, en ook of een buis om+achter propellor beter effect geeft (straalbuis idee, en dan ook nog met convergerende en divergerende kegel op het einde) daarnaast willen we ook nog kijken wat de beste hoek is van de bladen :) in bijlage zie je waarmee we het willen doen, in ons geval zitten ze al op een motortje ;) |
aha, maar denk je niet dat het beste ontwerp van de prop. al wordt gebruikt? Dan zou het onderzoek zich meer richten of de verschillende behuizingen of geen behuizing handiger is.
Kan je wel met het een en ander helpen. ;) |
ja, met die behuizing willen we ook beginnen ;)
en later als we nog extra stof nodig hebben voor het verslag willen we ook nog naar de propellors zelf kijken ;) hoek van de bladen bijvoorbeeld. btw, dit gaan we testen op een luchtkussenbaan, en met de tijd die de slede erover doet om aan de andere kant van de baan te komen willen we bekijken welk ontwerp het beste is (kortere tijd = beter ontwerp) |
nou, als je vragen hebt. Ik weet vrij veel van propellors en andere vliegtuig gerelateerde onderwerpen. Succes! ;)
|
Wat veel interessanter is om naar te kijken, is niet welke prop het beste is, maar wat de invloed van de prop is op het vlieggedrag van het vliegtuig. En hoe je vervolgens de luchtweerstand en lift kunt minimaliseren respectievelijk kunt optimaliseren. Deze twee zijn op een aantal vlakken met elkaar in tegenstrijd, dus er zit een balans in, welke per snelheid ook nog eens verschilt. Zie daar maar eens een balans en trend in te vinden. ;)
Er is namelijk geen beste prop, aangezien elk vliegtuig verschillend is.. |
Samenvattend: een prop wordt gemaakt op je kruissnelheid, om daar het meest efficiënt te zijn.
|
Yup. :+
haha |
:')
|
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:39. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.