![]() |
Vraagje omzet (resultatenrekening)
Hallo allen,
Ik ben bezig een resultatenrekening op te stellen, mijn vraag is van: Is opbrengst verkopen hetzelfde als omzet? Of moet er wat af of bij, bij de opbrengst verkopen om omzet te krijgen? Groet, Jantje |
Volgens mij is het het zelfde, maar ik heb maar eventjes econonomie gehad. :+
|
Bedankt Chitesel voor je reactie :thumbsup:
Ik hoop dat je gelijk hebt :d Ik zit in de eerste jaar en het blijkt toch dat ik wel hier en daar moeite heb met het opstellen van de resultatenrekening.. Een steuntje krijgen zal ik enorm waarderen :) |
laten we erop duimen
|
Opbrengst verkopen en Omzet zijn niet hetzelfde.
Bij Opbrengst verkopen heb je het geld al in handen, bij Omzet wordt hier geen rekening mee gehouden. De omzet kan namelijk ook uitstaande vorderingen bij bv. klanten omvatten. Daarbij heb je ook Netto omzet en Bruto omzet. |
Bedankt SYoung!
Het is duidelijk :thumbsup: Voor de resultatenrekening moest ik hiervoor journaalposten maken en daarna een gewijzigde saldibalans opmaken, maar hiervan uit kan ik de omzet van het jaar niet achterhalen.... Is er een berekening voor om de omzet achter te halen? Moet ik gewoon afzet x verkoopprijs nemen? Groet, Jantje |
Klopt alles in je journaal en in je grootboek? Dus heb je een boekhoudkundig evenwicht?
|
Yeps!
Zowel de JP's en de gewijzigde saldibalans zijn in evenwicht. Alleen moet er nu een resultatenrekening worden gemaakt om de ene laatste vraag te beantwoorden: 'Ter afsluiting van de resultatenrekening moeten nog de volgende boekingen worden verricht De vennootschapsbelasting is 25% |
Hi Henkus,
Om de volgende JP te boeken moet er toch een bedrag over de VPB gedaan worden? Eerst een omzet achter te halen minus opbrengstvermindering en bedrijfskosten? |
Om je vraag over omzet nog even te beantwoorden.
De omzet is de afzet * prijs, ook wel het totaalbedrag van de verkopen, in een bepaalde periode. Zoals Henkus al zei, ga eerst maar eens begrippen doornemen. ;) Ergens aan beginnen zonder te weten waar het over gaat, is een onbegonnen zaak. |
Ik ben diep geraakt door alle mensen die gewoon hulp bieden.
Kan iemand me een zakdoekje geven, ik huil bijna van ontroering. |
Ik ook :(
|
Die Anna verandert wat in de mannen hier :')
|
verandering van spijs doet "eten" :+
|
Een balansje in je schrift kleien...
Die goeie ouwe tijd. |
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:51. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.