Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Ik ben fel tegen de toetreding van Turkije, door de nieuwe europeese grondwet zal Turkije na Duitsland het machtigste land worden, omdat macht nu samenhangt met het inwoneraantal van een bepaalde lidstaat. Ook heeft Turkije jammerlijk nog te kampen met terreur , slechte economieen schending van de mensen rechten. Nu zou dit allemaal in de loop der jaren verbetert kunnen worden, maar ik vind niet dat de grens van Europa tegen Irak en Iran ligt. Het zou stom zijn om een land als Turkije erbij te halen als we net al allemaal oostblok staten hebben toegelaten en waar ligt dan de grens? Waarom Marokko niet of israel?
|
Ik denk dat invloed, meer dan door bevolkingsaantallen, bepaald wordt door economische invloed. Of bedoel je de verdeling van de zetels binnen de EU?
En het doel van de EU was niet om zwakke landen of landen met problemen buiten te sluiten, maar om als Europese landen economisch, militair en politiek een sterker blok te vormen en om door middel van samenwerking ontwikkelingen binnen Europa beter te sturen. Probleemgebieden worden geholpen. De vraag is echter wel waar je de grens voor Europa legt en of het doel niet voorbijgeschoten wordt. Als Turkije lid mag worden, mogen de wat meer ontwikkelde landen in Afrika zoals Marokko (ligt even dicht bij 'Europa') dan ook lid worden? Geldt voor de EU: hoe meer zielen, hoe meer vreugd? Horen landen als Bulgarije, Roemenië en Polen dan wel geografisch en gevoelsmatig tot Europa? En wat maakt die landen dan anders dan Turkije? Ik vind het een lastige kwestie..