Enkele bericht bekijken
Oud 22 September 2004, 21:39   #11
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bootje
ik snap niet hoe je al deze conclusies die Coolsaet maakt, zomaar wil wegpraten. die man zal dit heus niet op één namiddag besloten hebben en heeft daar onderzoeken naar verricht. dat het daarom klopt, zeg ik niet, maar hij zal vast ook wel weten waarover hij praat...
Tja, dat is natuurlijk een drogreden: omdat iemand weet waarover hij praat, kun je er nog mee over mening verschillen. Ik heb genoeg gelezen van onderzoekers die het tegenovergestelde beweren en zeggen dat de Strijd teggen terrorisme nog lang niet gewonnen is.

Ben het in grote lijnen met Klootzak eens. In ogenschouw moet denk ik inderdaad genomen worden dat Al Qaeda nooit een uitgebreide organisatievorm heeft gehad en nooit een strakke, hiërarchische gecentraliseerd netwerk is geweest. Dat is ook niet nodig voor hun doelstellingen, het is juist hinderlijk.
Daarnaast is Al Qaeda niet de enige fundamentalistische terreurgroepering, zijn kleine groepjes en cellen gelïeerd, etc. (wat dat betreft heeft die Coolsaet wel een punt denk ik).

11 Maart wordt voor het gemak ook maar even vergeten, terwijl dat toch een enorme aanslag in een Europese hoofdstad was. Voor elke grote aanslag is jaren voorbereiding geweest, en die worden uitgevoerd door 'slapende' cellen die niet als gestrucureerde organisatie in een grot rond Bin Laden zitten Ik vind het nog al een voorbarige conclusie van Coolsaet. Aanslagen worden niet 'met de dag' gepleegd, omdat het omvangrijke operaties zijn met een enorme voorbereiding. Het wordt terroristen niet makkelijk gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat de dreiging er niet is. Ik geloof dat er genoeg rekruten zijn die bereid zijn aanslagen te gaan plegen.

De conclusie dat terreur te herleiden is aan gebrekkige integratie vind ik ook te ver gaan. De terroristen die 11-9 op hun geweten hebben, waren gewoon goed opgeleide, jonge mensen die echt niet in een 'ghetto' bijeengedreven waren. Onder de velen moslims is een deel fundamentalistisch en militant, en ik denk niet dat het altijd een sociale achtergrond heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
De oorzaak begrijp ik alleen niet, die mensen moeten nog meer worden buitengesloten

In de strijd tegen terreur is dat de slechtst denkbare 'oplossing', omdat voedingsbodems voor terreur juist weggenomen dienen te worden. Je moet het verspreiden van extremisme/fundamentalisme niet gaan bevorderen door complete bevolkinsgroepen in de handen van de terreurgroepen te drijven. Want door te generaliseren en buiten te sluiten zal dat in alle frustratie en in de uitzichtloze situatie wel gebeuren.
  Met citaat antwoorden