Ik lees zojuist op Teletekst dat de politiek tegen is en hier geen goedkeuring aan wil geven. En gelukkig maar!
Bij Sport draait het nu eenmaal om de besten en behoor je daar niet bij dan heb je ook geen recht op een prijs. Ga je hier via allerlei vergezochte regeltjes aan tornen dan schiet je je doel voorbij en is de voetbalcompetitie dus geen topsport meer maar een show.
En wie gaat het uiteindelijk allemaal betalen? Juist ja, wij de supporters. Eerst koop je dus een seizoenskaart (die is bij Roda niet duur maar elders doorgaans wel) voor een competitie die is gedevalueerd tot veredelde eerste divisie. Maar als die seizoenskaart is afgelopen dan begint de eigenlijke competitie pas en aangezien het dan pas echt ergens om gaat zullen de prijzen voor die Play Offs behoorlijk gepeperd zijn. Zeker bij een club als Roda die de supporters al een poot uit draait voor een stompzinnig Amstel Cup wedstrijdje tegen Feijenoord 3 (€15,- !!!) of Liberec (€20,-).
Het is dan ook het overwegen waard om in de komende seizoenen geen seizoenskaart meer aan te schaffen voor de Mini Mouse competitie (er staat immers niets op het spel) maar wel voor de Play Offs. De competitie is namelijk niet meer spannend want negende worden we toch wel en na de kerst zal er nog maar weinig te beleven zijn omdat de nummer 1 t/m 9 het wel prima vindt zo. De publieke belangstelling voor de competitie zal dus stevig afnemen wegens des keizers baard.
En dat het rondom de kerst drukker zou zijn in de stadions? In Nederland zal het omgekeerde gelden. Hier geldt de familiaire kneuterigheid namelijk als hoogste goed. Met kerst hoort manlief namelijk met de familie onder de boom liedjes te zingen en het vlees te snijden. Voor de kerst moet hij winkelen en de overige vrije dagen naar de Woonboulevard en Kinderland. Da's Nederland.
En het argument als zou Nederland op deze manier beter scoren op Europees vlak slaat al helemaal nergens op. Ja, wat zullen we een punten pakken als straks RBC en Den Bosch Europa in gaan... Is het niet in het belang van het voetbal als enkel de besten een UEFA ticket krijgen?
Maar het is mij al lang duidelijk. Het zijn stuk voor stuk drogredenen om één enkele zaak te verbergen: Het hele systeem is er nl alleen in het belang van de top 3. Om een minder seizoen te ondervangen. Dat was al duidelijk toen ik die kwal van Van Praag (Mister Clubcard, remember? Ook zo'n top idee dat enkel publiek heeft gekost.) gisteravond zag grijnzen en glimmen op TV. De KNVB ziet liever Feijenoord of PSV in de CL dan Willem II of Heerenveen dus wil men op deze manier een vangnet ophangen voor het geval één van deze twee het nog eens waagt om tweede te worden. Buiten de top 3 is het enkel leuk voor clubs die nooit op eigen kracht Europees zullen halen. Voor de gehele subtop kan het de doodsteek betekenen! Roda incluis.
Maar, roepen de Van Praags en Derksen dan hand in hand, op deze manier kunnen we wellicht de aansluiting vindenbij de grote landen! Als ze dit zelf geloven zijn ze nog dommer dan ik dacht. Men moet zich gewoon realiseren dat we nooit een Premierleague of Serie A zullen worden. Onmogelijk wegens een te klein land en een volledig gebrek aan daadwerkelijke voetbalcultuur. KNVB ken je plaats en laat ons lekker genieten van ouderwets VOETBAL!
Ik ben van mening dat dit plan het meest stompzinnige is dat men in Zeist ooit heeft bedacht.
Maar ach waar maken we ons druk om? De bond heeft ons in de afgelopen 20 jaar al zoveel plezier ontnomen (zitplaats-, alcohol-, combicard-, clubcardbeleid) dat dit er ook nog wel bij kan.

KNVB!