Tja, ik kijk nu weer Voetbal Insite en ik ben het eigenlijk wel met sommige kritieken op Van Basten eens, maar kan ook z'n keuzes wel begrijpen.
De alternatieven voor de rechtsbackpositie waren gewoon niet in ruime mate aanwezig. Maar als ik Van Basten was, had ik gewoon De Jong of Heitinga op rechts gezet, Van Bronckhorst op linksback en dan anderen in het centrum (iemand extra eventueel oproepen of improviseren). Is Oude Kamphuis trouwens geen back? Of is dat een centrale verdediger?
Verder heeft Van Basten ook de pech dat enkele spelers geblesseerd of geschorst zijn of niet aanwezig. Melchiot was op rechtsback ideaal geweest, Robben op linksbuiten ook en een Van der Meyde in vorm op rechts ook wat mij betreft. Als Van Nistelrooy weer beschikbaar is ook, en als Kluivert zijn stijgende vorm en scoringsdrift voortzet ook. Dan ontstaat er zeker geen slecht eftal.
Een puntje van kritiek is wel dat sommige spelers misschien nog niet het niveau hebben en dat er misschien iets te lang en iets te idealistisch vastgehouden wordt aan één systeem. Als er geen links- of rechtsbuiten van niveau beschikbaar is, dan zijn de mogelijkheden in de selectie daar ook om iets anders te spelen, met een soort variant op 4-3-3, waarbij je niet op béide flanken spelers moet neerzetten die het niet gewend zijn daar te spelen.