Ik denk dat zo'n regeling prima is. Kijk, voor extreem goede spelers als Kone, Sergio of Kujovic wil ik altijd plaats maken binnen de selectie. Maar in ons geval zijn jongens als Vicelich, Van Dessel, Vandenbroeck enzo ook in Nederland te vinden denk ik. En wanneer meer Nederlandse spelers de kans krijgen, zijn jongens als Lee ook eenvoudig in Nederland te vinden. Ook keepers krijgen dan meer kansen, waardoor we een Gomes absoluut niet zullen missen. Was Nederland niet vroeger een keepersland? En wat hebben we nu achter Van der Sar en Westerveld? Een hete krokettenvanger van Ajax 2..
Ik denk dat er in onze omgeving met een groot achterland voldoende talent te vinden is, maar het moet wel de kans krijgen zich te bewijzen. Het allerbeste voorbeeld is wel Humphry Rudge. Een prima mandekker uit onze eigen jeugd, die topspitsen als Van Hooijdonk en Van Nistelrooij helemaal uit de wedstrijd speelde vaak. Echter door het feit dat hij weinig aan spelen toekwam in wedstrijden verpieterde hij op het 2e, en had hij op zijn 25e nog steeds geen 100 wedstrijden gespeeld. Nu zit hij zonder club en is het eigenlijk te laat.
Zo'n competitie voor het 2e is er inderdaad al, Theo, maar zoals ik hierboven aangaf spelen daar meestal gewoon jongens die nooit in het 1e speelden. Jeugd uit de A speelt er sporadisch. Bovendien spelen ze dan wéér tegen de jeugd waar ze altijd al tegen gespeeld hebben, en stelt de competitie an sich helemaal niets voor.
In Spanje heb je B-teams die zelfs in de 1e divisie mogen spelen. Daar ben ik dan weer geen voorstander van, maar in Duitsland heb je onder de 1e en 2e bundesliga de Regionalliga, waarin een aantal 'Amateur-teams' spelen, of 'U23'. Jongens als Schweinsteiger zijn daar doorgebroken. Je speelt uitwedstrijden tegen bijvoorbeeld Sankt Pauli en Eintracht Braunschweig voor meer dan 20000 toeschouwers. Nou ben ik wel zo reëel om te verwachten dat er bij Elinkwijk niet meer dan 1000 man komen, maar het gaat wel al ergens om. Je kunt degraderen naar de 1e klasse, je kunt echt kampioen worden tegen toch behoorlijke amateurteams. Bovendien speel je tegen een hoop oud-profs ben dergelijke. Maargoed, ik vrees dat ook voor zo'n idee de weinig ambitieuze topamateurs niet te porren zijn..
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
|