Ik ben het wel gedeeltelijk met Bart eens. Als je met drie spitsen speelt en dan ook nog eens met drie van dergelijke flegmatieke middenvelders plus nog eens twee middenvelders in de verdediging dan vraag je erom dat je organisatie niet goed staat.
Die Finse goal kun je verwijten aan Cocu (door het kopduel makkelijk te verliezen), Davids (door slecht te dekken) of aan ????* (door drie meter achter zijn man aan te lopen), maar ik denk dat je beter de zwarte piet kunt leggen bij van Basten door Davids als linksback op te stellen (die staat herhaaldelijk fout te dekken, maakt wel het een en ander goed door zijn klasse, maar staat gewoon op de verkeerde positie). Cocu als centrale verdediger kan wel, vooral in aanvallend opzicht is dat een meerwaarde, mar in zo'n soort situaties zie je toch dat dat niet zijn positie is. Met mooie spelers als Sneijder, Vaart en Landzaat op het middenveld krijg je ook dit soort situaties, omdat zij gewoon verdedigend steken laten vallen..
* geen idee wie het was, volgens mij Landzaat.
Gelukkkig twee van die mazzelgoals in feite (hoewel dat ook uit te leggen is als gevolg van het tactisch plaatje van van Basten).
Maar ik zie dus ook liever een reëler systeem, maar het ajax-systeem is heilig voor van Basten en zijn adepten.
Van Nistelrooy laat wel zien dat hij de aangewezen man is in een dergelijk systeem, maar 442 met Makaay als 'onzichtbare' scherpschutter en van Nistelrooy als werkende, kaatser lijkt me niet verkeerd om eens te proberen.
Daarachter een middenveld met meer balans (voetballers als Landzaat/ Sneijder en Vaart en meer controlerende spelers als Cocu, Davids, Bommel).
Maar denk niet dat van Basten van zijn filosofie zal afwijken.