Ik geloof niet dat PSV bestaat bij de gratie van Philips. Natuurlijk is het een-twee-eenheid die niet losgekoppeld zal en kan worden, maar ik geloof niet dat Philips meer geld in PSV stopt dan bijvoorbeeld ABN in Ajax.
En ik vind het nogal dubieus dat een harde kern, zoals bij Ajax of Feyenoord een maatstaaf moet zijn.. Over successupporters nog maar niet gesproken. Jij weet ook wel hoe leeg de ArenA is als het daar wat tegenvalt. Wat dat betreft heeft Feyenoord als enige een 'echt' publiek...
In Brabantstad zitten voldoende grote bedrijven die achter PSV staan. Sowieso heeft een club als PSV tegenwoordig internationaal zoveel uitstraling dat daar heus wel een groot bedrijf op af zou komen met een vergelijkbaar sponsorbudget als in Rotterdam of Amsterdam...
Natuurlijk is PSV provinciaal, maar dat kun je ook uitleggen als de charme van PSV.. Bij PSV en Brabant hoort geen Amsterdamse cultuur. Maar dat is toch ook geen maatstaf voor een 'echte' club.
Natuurlijk zou PSV zonder Philips niet bestaan. Natuurlijk zou er dan waarschijnlijk niet meer dan een subtopper in Eindhoven spelen en natuurlijk zouden er dan niet zoveel supporters zijn, maar ik denk niet dat als Philips om wat voor een reden dan ook PSV zou terugvallen tot een middenmoter
Ik weet niet of je de meest recente Johan gelezen hebt over bedrijfsclubs, maar die hebben zeker wel historie..
Ik denk dat je verhaal net zo goed voor een groot deel voor Ajax op zou kunnen gaan.. Als daar de successen wegvallen, dan blijft ook daar het publiek weg... Ook al zouden ze nog zoveel historie hebben. Wat dat betreft verschilt het niet wezenlijk van PSV.