Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheGroovMaster
Kijk dat ze die zwaar opgevoerde scooters vernietigen, helemaal geen probleem mee, die dingen zijn er niet om 130 mee te kunnen rijden maar gewoon maximaal 50. Het brengt jezelf en andere weggebruikers in levensgevaar.
|
FF ontkrachten. Eén van de grootste merken scooters is Aprilla. Aprilla komt oorspronkelijk uit Italië en daarvandaan worden ze (bij mijn weten) nog steeds geleverd. Die scooters mogen daar 80 km/u en worden ook voor die snelheid gebouwd. Als je hem dus STANDAARD koop heeft een scooter ook DIE snelheid. Voordat deze dan in Nederland verkocht wordt moet er eerst iets aan gedaan worden om deze max. 45 km/u te laten lopen (noemen ze geloof ik dat buisje erin rammen ofzo?). Hiermee onderdruk je (indirect) dus de motor, zodat deze niet harder kan. Eigenlijk is dit slecht voor de scooter en het bevorderd de levensduur hiervan dan ook niet. Begrijpelijk dus dat sommigen hun scooter "opvoeren" (eigenlijk weer STANDAARD maken dus). In dit geval is dat dus te vergelijken met een auto die ook een hogere topsnelheid heeft dan hij in Nederland mag. Die auto's worden ook niet naar de sloop gebracht! Daarnaast heb je jongeren die hun scooter opvoeren door verstevigingen aan te brengen aan het frame en er andere onderdelen inbouwen zodat deze ook harder gaat lopen. Dit gaat wat mij betreft dan wel weer een stap verder en dit kan je niet anders doen dan omdat je wilt dat hij harder loopt, maar wederom is het zo dat ook mensen dit met auto's doen en ook deze worden niet naar de sloop gebracht (ten minste niet voordat ze gepakt worden met bewijzen over hoe hard ze reden). Ik denk dan ook dat dit een volkomen verkeerde aanpak is en totaal niet terecht ten op zichte van de jongeren die een scooter rijden. Wat mij betreft zouden ze zelf verstandiger moeten zijn, maar zo werkt het nou eenmaal niet.
Er is wel iets wat ik totaal niet begrijp. Sinds een jaar of drie moeten scooters binnen de bebouwde kom op de weg tussen de auto's rijden. Een prima ontwikkeling, want op het fietspad fietsen ook jonge kinderen en ouderen die last ondervonden van de scooters die toch een stukje harder rijden dan men gem. fietst. Ze mochten toen binnen de bebouwde kom 30 km/u en daarbuiten 40 km/u. Toen ik hoorde dat ze de scooters binnen de bebouwde kom tussen de auto's zouden laten rijden verwachtte ik dat ze ook de snelheid van de scooters dus omhoog zouden doen om op eenzelfde snelheid te komen als de auto's. Het leek mij immers gevaarlijker om dan langzamer te rijden dan de auto's (die gaan inhalen e.d.). Wat mij betreft zouden scooters dan ook beter mee kunnen gaan met de snelheid van het verkeer binnen de bebouwde kom. Daarnaast zouden ze dan maar een nr-bord systeem in moeten voeren voor scooters e.d. om ze zo op dezelfd emanier te kunnen straffen als auto's. Je kan dan gelijk meer eisen stellen aan het halen van een brommercertificaat. Volgens mij heeft dit meer effect dan de huidige oplossing!
nb. als ik het over scooters heb bedoel ik natuurlijk ook brommers e.d.