Enkele bericht bekijken
Oud 2 November 2004, 12:15   #33
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
ik hoop dat het zo gebeurt, maar toch snap ik niet dat er gasten van mijn leven zijn die hier al hun hele leven zitten en zich gewoon amper normaal in nederlands of engels verstaanbaar voor me kunnen maken..
ik denk niet dat die hun kinderen op hun beurt weer correct nederlands gaan leren..

turken heb ik over het algemeen wel vertrouwen in. Het blijkt ook dat deze groep veel beter integreert dan marokanen, afghanen, iranezen.

maargoed ik hoop erop
ben alleen bang dat er straks nog wat blikken opengetrokken worden als we nog meer grenzen gaan openzetten..
Wat betreft die ouderen die al een hele tijd in Nederland wonen. Deze mensen zijn hier naartoe gekomen met het idee dat ze na het verrichtte werk weer terug zouden keren naar hun eigen land. Er waren dus geen voorzieningen getroffen voor deze mensen om Nederlands te leren. Het waren voornamelijk ook ongeschoolde mensen. Pas enkele tientallen jaren later kwam men tot de conclusie dat de meesten niet meer terug zouden keren. Een opeenstapeling van problemen vindt dan plaats. Er waren geen voorzieningen om Nederlands te leren, de leeftijd van deze mensen bevorderd het leren van een taal niet en ongeschoolde mensen iets leren is moeilijker dan geschoolde mensen. Voor deze mensen is het dus eindelijk al te laat en naar mijn idee zal dat dan ook nooit goedkomen. De jongeren daarentegen krijgen wèl scholing, leren op een goede leeftijd de taal en er zijn veel meer voorzieningen getroffen voor jongeren die moeite hebben met de Nederlandse taal door hun allochtone achtergrond. Deze jongeren zullen dan ook acceptabel Nederlands leren en ook met hun kinderen op hun tijd Nederlands praten. Dat zie ik dan ook wel goed komen. Dat ze zich niet in het Engels verstaanbaar kunnen maken is natuurlijk hetzelfde verhaal. Ongeschoold, dus ook geen Engels.

Ik snap ook niet waarom dat met Marokkanen, Afghanen en Iranen anders is. Misschien toch een kwestie van een andere instelling van het vaderland. Turkije wil behoren tot de Westerse wereld en de rest niet. Aan de andere kant ken ik een jongere Irakees die perfect Nederlands kan en gewoon ingeburgerd is dus tja.. .
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden