Ik vind ook de vergelijking van Pim Fortuyn en Theo van Gogh ook totaal niet opgaan. Ze stonden voor dezelfde dingen, maar Pim Fortuyn wist dit op een goede en eerlijke manier te brengen zonder daarbij mensen willens en wetens te kwetsen. Het was overduidelijk zijn mening, hij respecteerde andere mensen om hun mening daarover. Theo van Gogh had dit totaal niet. Hij schopte tegen van alles aan op een totaal onacceptabele manier. Ik vind dat je altijd je mening moet kunen uitten, maar niet op de manier waarop Theo dat deed.
@ not-knows: Zoiets is ook nooit via een wet te regelen, dat realiseer ik me best wel. Het is echter wel mogelijk om vanuit de maatschappij er iets aan te doen. Het gaat om de manier hoe we met elkaar omgaan, wat men accepteert en wat men niet accepteert. Van Gogh werd nauwelijks enige strobreedte in de weggelegd en hij greep meerde malen zijn kans om mensen te beleden (voornamelijk samen met die gek van een Jan Mulder bij Barend en van Dorp). Hier had zeker wat aan gedaan kunnen worden en het is zeker betreurenswaardig dat het dan hierop moet uitmonden, maar misschien is dit dan eindelijk een teken om met zijn allen wat te veranderen, met alle NEDERLANDERS.
Edit: Er staat in de grondwet (art. 7 lid 1 GW): "Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet". Het laatste deel toont mij dat je wel degelijk enige verantwoordelijkheid dient af te leggen over het uitten van je gevoelens en gedachten. Je moet dus wel degelijk rekening houden met op welke manier je dingen brengt en op welke manier je dingen doet!
Laatst aangepast door Bazzemans : 3 November 2004 om 22:23
|