Onderwerp: Geloven
Enkele bericht bekijken
Oud 18 November 2004, 14:41   #1
gekke_koe
Guest

Standaard

Volgens mij heeft niemand het nog gezegd, maar in case of, mijn verontschuldigingen.

De bijbel is het woord van God, wordt gezegd. De bijbel, opgeschreven door welke intimi van Jezus dan ook, was Poëzie.
Later is dit vertaald naar het oude en nieuwe testament.

Alleen: Poëzie kan je niet vertalen. Dat kun je interpreteren. Ieder op een eigen manier

Zo wordt het mij keer op keer uitgelegd, aangezien ik ras-atheïst ben, en ik in een zwaar gelovig dorp woon. Naast mij woont een Moslim, en hij is het die het zo (zie bovenstaande) uitlegt.

Nou is het zo volgens hem dat Mohammed (dacht ik) de Koran heeft "vertaald/geschreven/whatever" en de Koran is in het Arabisch gebleven om vernieuwings fouten te vermijden/tegen te gaan.

In de loop der jaren (eeuwen, millenia) is de bijbel toch redelijk vaak vertaald, en daarbij komt ook dat de meeste mensen vroeger (eeuwen terug vroeger) niet konden lezen, en de priesters, monniken, pastoren, de paus en wat er ook maar voorin die kerk mag staan, op hun woord geloofden.

Ik zie daar een mogelijkheid tot misbruik... Maar dat is mijn (zieke) ingeving.

Door al die vertalingen kunnen er bedoeld of onbedoeld toch aso veel fouten ingesluipen? Of ligt dat aan mij...

Er staat volgens mij nergens in een bijbel/koran dat hoofddoekjes verplicht zijn, en bij weigering van doekjesdracht men in de hel zal komen.

Wat mij daarover is verteld dat vroeger de dames die omslagdoeken hadden tegen de felle zon op het land, tijdens het werk. Na al die tijd is het een beetje in de cultuur geslopen aangezien de rijkere vrouwen het modieus vonden, en het een wedstrijd gingen maken wie de mooiste doek had. De armere vrouwen wilden hier graag aan meedoen, en zo is het uiteindelijk gekomen dat de moslimvrouwen hoofddoeken dragen.

Maar dit kunnen dus ook complete leugens zijn, en dan heb ik al die jaren een leugen geloofd, en verspreid. Sorry voor dat in dat geval

Maar dit is een beetje mijn weerlegging, insteek...

My 2 cts,

Tim

*edit: Ik geloof een beetje in reïncarnatie, plus het feit dat ik geesten heb gezien (credibility?) dus atheïstisch klopt dan denk ik niet helemaal meer*

Laatst aangepast door gekke_koe : 18 November 2004 om 14:44
  Met citaat antwoorden