Enkele bericht bekijken
Oud 24 November 2004, 14:52   #14
LoeLoe

LoeLoe's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheGroovMaster
Wat ik heb gehoord is dat in de Koran staat dat een man een vrouw niet mag aanraken (dus ook niet de hand schudden) als deze geen familie of kennis is. Het is namelijk zo dat dit tot meer kan lijden en dat is al helemaal uit de boze volgens de Koran.

Ik geef hem wel gelijk dat hij geen hand heeft gegeven. Die minister moest er weer eens zo een ophef om maken omdat moslims een hot thema zijn. Vroeger werd het gewoon gerespecteerd (door de meeste mensen).

Ik geef iedereen het recht zijn eigen geloof zo uit te voeren zoals hij of zij dat wil op de voorwaarder dat de integratie en communicatie daar niet onder te lijden heeft. Dus geen bashras ofzo, volledige gewaden, geen mensen vermoorden omdat ze jou geloof niet accepteren, dat soort dingen.
In Nederland is het normaal dat je elkaar een hand geeft bij zo'n soort ontmoetingen. Ik noem een gesprek bij de dokter, bij belangrijke gesprekken... dat is gewoon uit waardigheid dat je elkaar dan de hand schudt. Dat heeft verder niets met geloof te maken. Ik vind dat o.a. dat handschudden ook onder intregeren valt.

Ik heb nu het idee dat die man de hand niet had geschud omdat hij vindt dat hij boven vruowen staat, net als alle mannen. Nou, het kan aan mij liggen.. maar volgens mij zijn we toch al een tijdje van het idee af dat vrouwen minderwaardig zijn tegenover mannen. Nog steeds wel merk je het soms een heel klein beetje (noem het loonverschil).

Ik vind het niet meer als normaal dat je elkaar de hand schudt als je elkaar begroet. Zeker met zo'n bijeenkomst. En het maakt voor mij niet uit of je dan een islamiet, hindoestaan, jood of christen bent.