Onderwerp: lot?
Enkele bericht bekijken
Oud 27 November 2004, 17:28   #13
Foetsy
aber, warum?

Standaard

Geen computer. Die lijken mij dat niet te kunnen. Het gaat mij nu ook niet om wát (computer e.d) 'alles' berekent, maar of het kan, hypotetisch gesproken. Kun je voorspellen hoe atomen/moleculen zich gedragen. Vanaf de oerknal tot nu en verder.
Toen allemaal levenloze massa de aarde maakte (laten we dat het begin noemen). Toen een mengelmoes van moleculen leven maakte. Kon je dat voorspellen? Lijkt mij van wel, als je weet welke moleculen er zijn en wat er gebeurt als je die bij elkaar stopt.
Dan kan je toch voorspellen wat er verder gebeurt. Alles wat er toen bestond was toch alleen maar plant.
Maar het lijkt mij ook dat je kan voorspellen hoe de 1e 1-celligen zich gedroegen. Die hadden toch geen hersenen. Het weer valt ook makkelijk te voorspellen, daar hebben we nu al een begin mee gemaakt met die earth-simulator enz. Maar die heeft de grenzen van een computer, ik bedoel op iets grenzeloos.

Waar stellen jullie de grens dat je het opeens niet meer kan voorspellen wat er zal gebeuren, of kon dat vanaf het begin al niet meer