Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Je spreekt jezelf tegen, je zegt dat een democratie er is om iedereen inspraak te geven en vervolgens zeg je tegen een dikke 25 % van de vlaamse bevolking dat zij toch eigenlijk niet mee mogen doen aan deze democratie omdat ze een andere mening zouden hebben... Conclusie Vlaanderen is niet democratisch
juist door het negeren van zo'n partij en het niet serieus nemen van kiezers voedt je de afkeer voor de gevestigde orde
Dat soort arrogantie wordt gelukkig altijd afgestraft door de kiezers
|
Vlaanderen is nog altijd wel democratisch hoor, zolang het vb geen absolute meerderheid behaalt en niemand met hun wil regeren op basis van hun partijprogramma regeren ze niet, dat is ook democratie! 75% heeft er ook voor gekozen niet op het vb te stemmen!
en dat ik mijn eigen tegenspreek dat weet ik. men had het vb nooit moeten negeren, . maar je kan ze toch niet laten meeregeren, ze hebben over geen enkel ander onderwerp dan de migrantenproblematiek een serieuze mening, ze houden zich er niet eens mee bezig, dan kan je zo'n partij toch niet laten mee regeren...? en dat ze niet au serieux worden genomen is niet zo moeilijk, luister maar eens naar wat ze verkondingen...
maar je hebt gelijk als je zegt dat dat alleen maar de afkeer tegen de gevestigde orde voedt. maar het is misschien ook nuttig om het profiel van de vb-stemmer eens te bekijken. vooral veel ongeschoolde jongeren en ouderen stemmen op het vb. deze mensen hebben minder scholing genoten en hun kritisch denkvermogen is niet erg goed ontwikkeld, ze zijn vatbaar voor de krachtige oneliners en kreten als "eigen volk eerst". het merendeel van de vb-stemmers laat ook weten dat als de stemplicht werd afgeschaft zij niet meer zouden gaan stemmen, politiek interesseert hun niet en ze voelen zich machteloos, hun stem gaat dan uit naar partijen die rechtlijnig zijn. veel van hen verklaren ook een proteststem uit te brengen, al weten ze niet goed waartegen ze protesteren...
ik denk dat als de stemplicht wordt afgeschaft dat we dan een hele stap vooruit zetten, alleen mensen die zich bekommeren om het beleid brengen een stem uit, waardoor partijen zoals het vb, die echt inspelen op het "onveiligheidsgevoel" en "het is slecht in belgie" automatisch stemmers verliezen... het opdringen van politiek engagement werkt niet