Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aefax
maar je kan ze toch niet laten meeregeren, ze hebben over geen enkel ander onderwerp dan de migrantenproblematiek een serieuze mening, ze houden zich er niet eens mee bezig, dan kan je zo'n partij toch niet laten mee regeren...? en dat ze niet au serieux worden genomen is niet zo moeilijk, luister maar eens naar wat ze verkondingen...
|
Wees gerust, zolang als het cordon sanitair (?) geldt, zullen ze nooit aan de macht komen. Om in de regering te mogen, moet je minstens de helft (=76 zetels) van de zetels hebben. Zoiets is meestal alleen mogelijk door een coalitie te vormen. Bovendien gaan de Vlaamse en de Waalse partijen dan samenwerken en aangezien het het Vlaams Belang is en er geen Waalse partij is die bij hun ideologie aanleunt, zijn we voorlopig wel nog even veilig.
Citaat:
maar je hebt gelijk als je zegt dat dat alleen maar de afkeer tegen de gevestigde orde voedt. maar het is misschien ook nuttig om het profiel van de vb-stemmer eens te bekijken. vooral veel ongeschoolde jongeren en ouderen stemmen op het vb. deze mensen hebben minder scholing genoten en hun kritisch denkvermogen is niet erg goed ontwikkeld, ze zijn vatbaar voor de krachtige oneliners en kreten als "eigen volk eerst". het merendeel van de vb-stemmers laat ook weten dat als de stemplicht werd afgeschaft zij niet meer zouden gaan stemmen, politiek interesseert hun niet en ze voelen zich machteloos, hun stem gaat dan uit naar partijen die rechtlijnig zijn. veel van hen verklaren ook een proteststem uit te brengen, al weten ze niet goed waartegen ze protesteren...
|
Let op wat je zegt, 't zijn niet alleen ongeschoolden die op het VB stemmen. De laatste verkiezingen was er het probleem dat er eigenlijk in geen enkele partij toekomst werd gezien. De maandag na de verkiezingen kwam ik op school, een van mijn klasgenoten zei toen: "Mijn ouders wisten niet op wie ze moesten stemmen, dus zeiden ze, we gaan maar stemmen op 't VB, die gaan toch nooit veel stemmen halen." 's Avonds bleek dat het VB enorm veel stemmen had gekregen. Zijn moeder is dokter en zijn vader is leerkracht, dus ongeschoolden zou ik het niet durven noemen.
Citaat:
ik denk dat als de stemplicht wordt afgeschaft dat we dan een hele stap vooruit zetten, alleen mensen die zich bekommeren om het beleid brengen een stem uit, waardoor partijen zoals het vb, die echt inspelen op het "onveiligheidsgevoel" en "het is slecht in belgie" automatisch stemmers verliezen... het opdringen van politiek engagement werkt niet
|
De stemplicht is echt een voorrecht. Een stemrecht is in het nadeel van een land.
Je kan nooit van een democratie spreken als maar 60% van de burgers gaat stemmen. Het probleem is gewoon dat we momenteel in een economische crisissituatie (denk aan de vele faillissementen van de laatste tijd waaronder sabena) zitten, de mensen zoeken een zondebok en het VB speelt erop in...