Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Wees gerust, zolang als het cordon sanitair (?) geldt, zullen ze nooit aan de macht komen. Om in de regering te mogen, moet je minstens de helft (=76 zetels) van de zetels hebben. Zoiets is meestal alleen mogelijk door een coalitie te vormen. Bovendien gaan de Vlaamse en de Waalse partijen dan samenwerken en aangezien het het Vlaams Belang is en er geen Waalse partij is die bij hun ideologie aanleunt, zijn we voorlopig wel nog even veilig.
|
weet ik, dat zeg ik toch. maar het gaat niet lang meer duren voor het cordon sanitair wordt opgeheven, kijk maar naar wat er speelt binnen de vld... en helaas heeft het vb wel een franstalige tegenhanger, het front national. maar ik denk ook niet dat ze de federale regering binnengeraken, maar de vlaamse, dat zou wel es niet meer lang kunnen duren en dat is zeker even erg
Citaat:
[i] Let op wat je zegt, 't zijn niet alleen ongeschoolden die op het VB stemmen. De laatste verkiezingen was er het probleem dat er eigenlijk in geen enkele partij toekomst werd gezien. De maandag na de verkiezingen kwam ik op school, een van mijn klasgenoten zei toen: "Mijn ouders wisten niet op wie ze moesten stemmen, dus zeiden ze, we gaan maar stemmen op 't VB, die gaan toch nooit veel stemmen halen." 's Avonds bleek dat het VB enorm veel stemmen had gekregen. Zijn moeder is dokter en zijn vader is leerkracht, dus ongeschoolden zou ik het niet durven noemen. [/b]
|
het gaat om het stemprofiel! een groot deel van de vb-kiezers. dit is door studies bewezen, we hebben die studie namelijk zelf bestudeerd tijdens de lessen sociologie, dit is echt niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar wetenschappelijk gefundeerd. ik zeg niet dat iedereen die op het vb stemt hieraan beantwoordt, maar toch wel een groot deel van de stemmers
Citaat:
[i] De stemplicht is echt een voorrecht. Een stemrecht is in het nadeel van een land.
Je kan nooit van een democratie spreken als maar 60% van de burgers gaat stemmen. Het probleem is gewoon dat we momenteel in een economische crisissituatie (denk aan de vele faillissementen van de laatste tijd waaronder sabena) zitten, de mensen zoeken een zondebok en het VB speelt erop in... [/b]
|
zoals het woord het zelf zegt, stemplicht is een plicht en stemrecht is een recht. en je kan zeker van een democratie spreken als maar 60% van de bevolking gaat stemmen. democratischer kan zelfs niet! de mensen kiezen namelijk zelf of ze gaan stemmen of niet...
en wat jij daar zegt van vb zoekt een zondebok is juist, vb speelt daarop in en het zijn dan weer de minder geschoolden die daar mee gaan lopen en dan op het vb stemmen, dat is nu eenmaal zo.