Toevallig volg ik nu het vak Europese integratie van Boekestijn en dat geeft toch wel nieuwe inzichten in dit soort kwesties, vooral ook door de boeken die we behandelen.
Toevallig had Boekestijn vandaag nog een hele tirade tegen Wilders, die geen echte argumenten geeft tegen toetreding van Turkije. Boekestijn had het over zogenaamde 'slogan-politiek' en dat veel mensen vooral gevoelsmatig tegen zijn en voor het gemak de hele islam met Turkije op een hoop gooien. De ontwikkelingen in Nederland de laatste tijd hebben helaas zeker aan dat negatieve beeld bijgedragen.
Er zijn zeker argumenten tegen toetreding te bedenken zei Boekestijn, maar hij hield een betoog dat Turkije buiten sluiten veel gevaarlijker is en ik denk dat daar wel wat in zit. Als we nu toetredingsonderhandelingen beginnen, houden we invloed op het land en zal het zich aanpassen. En als ze niet aan de voorwaarden voldoen, heeft de EU de macht om de boel op te schorten. Maar uitsluiten betekent dat de radicale en fundamenteel-religieuze stromingen in het land -die er wel degelijk zijn- de overhand zullen gaan krijgen. En dat lijkt me ook geen goede situatie.
|