oke, één voor één :Y)
John Coltrane: A Love Supreme wordt over het algemeen gezien als zijn beste album, en een zeer goed album is het minstens. Andere aanrader (tevens 'overlooked' album) is Olé, Coltrane's solo op de titel track is magisch. Begin iig niet met iets als Blue Train, dat klinkt al een stuk traditioneler.
verzamelalbum: ik houd zelf in het algemeen nooit zo van verzamelalbums (alba?) dus heb er ook weinig verstand van eerlijk gezegd. Maar ik zou eens kunnen kijken of er een soort van 'definitief' verzamelalbum is (voor zover dat kan voor zo'n breed genre uiteraard :))
Wes Montgomery is idd een fijne gitarist, alhoewel ik niet zoveel van hem ken. Ik luister op dit moment trouwens naar een Pete Cosey solo op het Agharta album van Miles Davis. Is misschien meer noise-rock dan jazz wat uit z'n gitaar komt maar das niet zo erg *)
Funky jazz, dan denk ik gelijk aan Herbie Hancock :) met name aan
Head Hunters. Enige nadeel aan die cd is dat de productie nogal gelikt is (vind ik toch een nadeel), verders uitstekend. Heftig potje toetsen speelt die gast ook..
En of Norah Jones en Jamie Cullum jazz zijn, tja.. daar discussieren mensen al lange tijd over, en die discussie is net zo oneindig als de eeuwige discussie over wat er allemaal wel en niet IDM is. Maar het is ook niet zo nuttig om er lang over te praten, hoe je het noemt is niet echt belangrijk. Ik zou het eerder jazzy pop noemen. Pop met hier en daar een vleugje jazz erin.