berichten over "Nederlandse" jongeren die zinloos mensen aftuigen, verkrachten, etc, zijn geen spectaculair nieuws.
Het klinkt heel bot, maar als bijv. een Marokkaanse jongen iemand mishandelt is dat op de een of andere manier schokkender en een bevestiging voor het gevoel wat hier in Nederland heerst over allochtonen, namelijk dat het allemaal criminelen zijn.
Als een "Nederlandse" jongen een geweldsdelict pleegt is dat voor de media veel minder interessant, omdat het op de een of andere manier schokkender is voor het publiek..
Blijkbaar is het normaler dat een persoon met Nederlandse komaf een geweldsdelict pleegt dan dat een persoon met een buitenlandse komaf dat doet.
Ik heb vorig jaar met een vriendin een scriptie geschreven over geweld in Nederland en de spreiding daarvan. En toen ben ik ook cijfers onder ogen gekomen over het aantal geweldsdelicten gepleegt door allochtonen en het aantal geweldsdelicten gepleegt door autochtonen. Daaruit is op te merken dat het aantal geweldsdelicten gepleegt door autochtonen procentueel niet veel verschilt van het aantal geweldsdelicten gepleegd door allochtonen.
waar al die onvrede vandaan komt is mij dan ook volstrekt onduidelijk