Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
nog zoiets,
ik zet mijn fiets altijd bij t kleine station in hengelo oost neer, nou krijg ik de laatste tijd stees een flyer achterop mn fiets'' WIE IS JEZUS?'' een heel verhaal er in, ik ben , gelukkig voor diegene die die kutflyers achterop mijn fiets plakt nog niet de plakker tegen gekomen want die kijgt een preek, wat is dit voor kutpropaganda, als ik in een god wil geloven dan beslis ik dat zelfwel, daarom stoot een christelijke ''opvoeding'' mij ook zo tegen het hoofd.
een kind tot 12 kan niet goed dingen zelf beslissen , daarom noemen we ze ook minderjarig en staan ze tot die leeftijd onder de voogdij van de ouders.
zijn we het allemaal over eens toch?
nou okee, hoe kun je dan een kind opvoeden, met de ideen dat hij elke dag MOET bidden, dat hij de ene god als de enige ziet, is dat dan goed? zou je dit neit liever aan het kind zelf over willen laten, het zijn of haar beslissing laten.
dus niet van je MOET bidden, maar van je mag als je wil bidden, maar je hoeft niet.
klinkt raar toch?
als ik vanaf dag 1 tegen mijn kind zeg dat homos zieke dieren zijn en vrouwen geslagen mogen worden als je dat wilt en je je kleine zusje rustig mag neuken tegen haar wil , dan gaat een kind dat als normaal beschouwen toch? dan word je kind van je afgepakt? toch? maar ik ben iemand die dat in dit voorbeeld geloofd, net zoals christenen in hun god geloven.
maar als je een kind vertelt dat iemand in 6 dagen de wereld heeft gebouwd, de mens ''schiep'' en de dieren aan zich onderworp, dan word dat als heel normaal beschouwd, dat is een kwestie van traditie in onze maatschappij, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het er mee eens ben. 
er waren culturen ver voor ons die weer in allemaal andere dingen geloofden, waarom weten de mensen ongeacht welk geloof toch altijd zo vreselijk zeker dat ZIJ gelijk hebben, dat HUN geloof het enige ware is? kan iemand me dat misschien eens uitleggen?
|
ik heb zelf een ''christelijke opvoeding'' gehad (om maar zo te zeggen), ik heb er nu zelf voor gekozen om dat door te zetten en zelf ook te geloven, als je een kind tot 12 jaar een christelijke opvoeding geeft, is de kans denk ik fifty fifty dat hij/zij later zelf nergens meer aan doet, of juist wel. mijn broer heeft dezelfde opvoeding gekregen als ik, hij gelooft niet, ik wel, we zijn allebei gedoopt, mijn ouders hebben bij die doop beloofd dat ze zouden proberen om ons het geloof bij te brengen, bij mij is dat gelukt, bij mij broer niet, dat zijn 2 verschillende keuzes, die we zelf hebben genomen, dus het is niet zo dat als je een kind van onder de 12 probeer te laten geloven, dat het ook gebeurt, het blijft zijn/haar eigen keuze
je hoef het er ook absoluut niet mee eens te zijn