Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis-beta
Ten eerste bedankt voor je reactie!
Wat ik wel zou willen weten:
- Wat voor vakken krijg je zoal mee te maken? En zou dit verschillen per school of is het over het algemeen landelijk?
- Hoeveel uren maak je per week op school door? 
- Wat zijn de positieve en negatieve ervaringen van BE?
Zo, dit waren weer een paar vraagjes. Als er weer wat in me op is gekomen hoor je het wel , alvast bedankt
|
Mijn opleiding bestaat uit 4 jaar, en elk jaar weer uit 4 blokken.
Elk blok heeft een project, en aan de hand daarvan worden ook je vakken gegeven. Die wisselen dus ook per blok.
Hoofdvakken (komen bij ook elk blok terug)
-Bedrijfsadministratie
-Bedrijfseconomie (Afwisselend MA, FA, BC)
MA=Management Accounting: Kostprijs, budgettering, Doorbelasten kosten etc.
FA=Financial Accounting: Externe jaarverslaggeving, opstellen jaarreking
BC=Bedrijfscaculatie: inversteringstechnieken, berekenen van sommen met rente's, stortingen, annuïteiten, looptijd in jaren
Buiten deze hoofdvakken krijg je nog aanvullende vakken als:
Informatiekunde, Statistiek, Logistiek, Engels, Communicatie, Administratieve Organisatie, Belastingrecht, Recht, Algemene Economie en Marketing.
Jaar 1 is vooral een orientatie jaar, veel vakken komen ook overeen met andere opleidingen (CE, FE, MER, ACC) zodat overstappen tussen de verschillende opleidingen niet teveel problemen met zich mee brengt.
Neem dat dit wel redelijk standaard is voor de gemiddelde BE-opleiding, alleen de invulling zal overal anders zijn. Bij ons op school wordt de BE-opleiding voor eerstejaars ook alweer totaal anders ingevuld dan dat het bij ons het geval is.
Het aantal uur wat ik op school doorbrengt valt reuze mee. Heb voor Inholland gekozen omdat ik daar weinig verplichting heb itt bv HES. Wij hebben zowiezo 1 dag in de week vrij, en sommige blokken 2. Het aantal lesuren zit maximaal op 20, en neemt naar mate de opleiding ook af (maar dit is wel heel school afhankelijk!)
Mijn ervaringen:
Het is een opleiding met een breed draagvlak. Je komt van veel gebieden wat te weten, en op de hoofdvakken wordt goed ingegaan.
Maar zoals ik al zei, valt mij de opleiding toch enigzins tegen. Misschien omdat hij toch niet goed bij mij als persoon past. Had achteraf misschien beter commercieel kunnen doen. Ik vind de BE-opleiding teveel gespits op de accoutantcy, veel contacten en projecten lopen bij ons op school naar die branche. Dat vind ik jammer omdat mij dat niet direct trekt (MKB komt veel minder aanbod bijvoorbeeld).
Ook ben ik niet te spreken over de school Inholland. Als je mensen iets wil laten leren zijn in mijn ogen twee dingen belangrijk: herhaling en terugkoppeling (feedback). In beide punten, en met name het laatste, scoort Inholland dramatisch. het onderwijs is nu puur gericht op het laten scoren van cijfers tussen een 5,5 en een 6,5, zonder dat er achteraf nog een behoorlijk mogelijkheid wordt geboden voor een behoorlijke feedback. Heel zonde, aangezien er wel van wordt uitgegaan dat je datgene wat behandeld is ook beheerst...
(laatste is natuurlijk ook heel school afhankelijk, geen idee hoe het er op andere scholen aan toe gaat)