Ik weet niet of het echt op games thuishoort, maar het is per slot van rekening een spel.
Wie van jullie kent het bordspel Axis and Alies? Ik heb het onlangs voor mijn verjaardag gekregen, maar speelde het daarvoor al vaak bij vrienden, en ben redelijk veslaafd eraan.
Voor zij die het niet kennen; Axis and Alies is een soort Risk, maar dan veeeeel uitgebreider. In dit spel wordt (bij de normale editie althans) de WO II gesimuleerd. De 5 grootmachten uit de oorlog worden ingevuld door de 5 spelers: Duitsland, Engeland, Amerika, Rusland en Japan. Qua leger en geld klopt het spel precies;
Duitsland heeft veel geld en een sterk leger, maar is makkelijk aan te vallen.
Engeland heeft een klein leger, weinig geld maar is lastig aan te vallen.
Rusland is arm, heeft een zwak leger, maar kan sterk verdedigen.
Amerika is rijk, maar heeft aan het begin van het spel nog geen groot leger, is vanwege het eiland natuurlijk lastig aan te vallen.
Japan is niet zo rijk, maar heeft een erg sterke vloot.
Hiermee begint het spel, waarbij de Axis elkaar helpen, en de Alies. De Alies moeten snel zijn, want wanneer Duitsland snel doorstoor naar Rusland krijgt het erg veel geld. Wanneer je landen verovert krijg je geld, wanneer je verliest uiteraard minder. Net als bij Risk zijn landen onderverdeeld.
Om dit alles te bewerkstelligen zijn er ontzettend veel verschillende legers op te bouwen. Zo heb je de gewone soldaten, ondersteundende wapens voor de soldaten, tanks, anti-aircraft, fabrieken, fighters, bombers, submarines, battleships, aircraftcarriers, transporters en nog een boot waarvan ik de naam even vergeten ben. Allemaal hebben ze hun sterkten en zwaktes.
Als je het spel goed speelt kan het uren duren. Heerlijk gewoon

Wie kent het en wat vinden jullie ervan?