Die jongen moet gewoon kiezen waar zijn hart ligt en waar hij zich het beste voelt, en niet meer druk voelen omdat men hem nu als aanwinst voor het Nederlands elftal ziet. De vraag of hij uit zou moeten komen voor Nederland of Turkije zou eigenlijk onafhankelijk moeten zijn van de vraag of hij een versterking is voor Oranje. Kwaliteiten heeft Yildirim zeker, al vind ik het trouwens nog te vroeg om te zeggen dat hij de rechtsbuiten van Oranje hoort te zijn. Hij is namelijk waarschijnlijk zelfs de meest onervaren optie daar, Bas. Yildirim speelt net een halfjaartje op het hoogste niveau -waar hij het zeker goed doet en in potentie is het ook een international, zeker gezien de dunne bezetting op rechtsbuiten. Ik vind spelers als De Ridder, Castelen, Van der Meyde gelijkwaardige opties.
Ik vind het trouwens ook weer niet zo'n beladen keuze hoor. Als hij voor Turkije kiest, prima, dan is hij voor mij net zo goed nog Nederlander. Daarvoor is ie te goed geintegreerd en heeft hij tenslotte een Nederlands paspoort. Maar aangezien hij beide nationaliteiten heeft heeft hij dus de keuze heeft kan ik me goed voorstellen dat het land waar je oorspronkelijke roots liggen, je ouders zijn opgegroeid, een groot gedeelte van je familie woont, waar men je taal en cultuur deelt toch ook trekt. Dat wil niet meteen zeggen dat Yildirim ondankbaar is voor zijn leven, opvoeding en opleiding in Nederland.
|