Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Maar het is toch wel vrij helder dat iemand het beste kan functioneren in een team waar hij zich het meest bij thuis voelt? Beter dat Yildirim voor Turkije zou kiezen als daar zijn hart zou liggen dan geforceerd voor Nederland (of helemaal geen interlandvoetbal) omdat hij in Nederland geboren is. Hij heeft gewoon een dubbele nationaliteit, dan is een keuzemogelijkheid toch wel gerechtvaardigd. Stel dat jij geboren was terwijl je ouders in de VS verbleven terwijl je je door en door Nederlander voelt, moet je dan voor Team USA uitkomen?
|
Als ik in Nederland geboren ben, dan ben ik Nederlander vind ik, ongeacht of mijn ouders uit de VS komen. Je maakt mij niet wijs dat er daadwerkelijk nog zoiets is als 'voor een land' uitkomen. Al dat oubollige interlandvoetbal is verworden tot 1 grote poppenkast waar louter financiëel belang vanuit gaat (voor de bond enerzijds, en de marktwaarde van de speler anderzijds). Niet voor niets worden allemaal volstrekt overbodige potjes georganiseerd alleen maar om de KNVB-kas te spekken.
Wat ik bedoel te zeggen: Yildirim is in Nederland (?) geboren, dus speelt hij voor het Nederlands elftal. Ik snap ook niet hoe Duitsland erbij komt om allemaal spitsen te laten naturaliseren. Het werkt niet, en het is niet eerlijk ten opzichte van andere landen.