Enkele bericht bekijken
Oud 25 January 2005, 18:48   #43
bloempjuh
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xxxSarahkexxx
Ik denk dat veel mensen die hier zeggen dat ze direct anderen zouden meenemen, in zo'n panieksituatie heel anders zouden reageren, gewoon proberen zichzelf in veiligheid te brengen. Ga me nu niet allemaal aanvallen, het kan best zijn dat er hier ook wél mensen zijn die eerst aan anderen denken, maar ik denk dat er ook véél zijn die eerst aan zichzelf denken.
Denk ik ook.
Stel. Je zit lekker rustig in de bioscoop een filmpje te kijken. Lekker onderuit gezakt, voor in de zaal. Achterin de zaal zit iemand in een rolstoel. Er breekt een flinke fik uit bij de ingang van de zaal, vlakbij de rolstoeler. Medewerkers van de bios kunnen niet snel naar binnen, moeten omlopen via een van de nooduitgangen. Mensen in de zaal raken in paniek, gaan gillen, er staat een flinke laag rook in de zaal en iemand heeft een nooddeur open gezet. Reken maar dat jij uit die rokerige zaal rent met de stroom mensen mee. Als er zo'n 200 man op je af komt gestormd kun je niet meer tegen de stroom in, terug de rook in om een meneer of mevrouw in een rolstoel te gaan halen, laat staan dat je een ander zo gek krijgt om met je mee te gaan. Realiteit.

Een oud-medewerker (dus collega) van onze bioscoop vertelde ooit dat ze eens bij een andere bios brand had meegemaakt. Het was maar een klein brandje, zij had al een heleboek ontruimingsoefeningen meegemaakt en toch raakte ze dermate in paniek dat ze meteen naar buiten rende in plaats van terug te gaan om te helpen. Brand roept oer-gevoelens op. Brand = gevaar, wegwezen.
  Met citaat antwoorden